Elke autofanaat is er inmiddels wel bekend mee: online configurators. Het online samenstellen van nieuwe auto’s. Vrijwel elk merk biedt deze mogelijkheid. Wij nemen een kijkje bij de configurator van Volvo en stellen een nieuwe Volvo XC90 samen.
Vernieuwde XC90
Het was geen verrassing dat er een nieuwe XC90 zou komen. De vorige generatie werd al sinds 2015 geproduceerd. Hoewel dit geen probleem is, is een productierun van negen jaar behoorlijk lang. Opvallend is dat de “nieuwe” generatie slechts €1300 duurder is dan de “oude”. Dat is hint nummer 1 dat het hier meer om een facelift gaat dan om een volledig nieuwe auto.
Het ontwerp van de nieuwe grote SUV oogt gestroomlijnder dan zijn voorganger. Hoewel dat niet veel zegt; het blijft een blok op wielen. Dat is precies de reden waarom je een grote Volvo koopt: omdat je een luxe blok op wielen “nodig” hebt.
De styling van de nieuwe generatie is duidelijk gebaseerd op de vorige. Het front is het meest aangepast, terwijl de achterkant nieuwe LED-verlichting heeft gekregen. Veel andere veranderingen zijn er niet te zien. Ook de afmetingen van de auto zijn hetzelfde gebleven, wat fijn is, aangezien de oude al groot genoeg was.
Ook technisch gezien zijn de verschillen minimaal. De T8-aandrijflijn is nog steeds prominent aanwezig, met een geclaimd elektrisch rijbereik van 70 km (WLTP) en een gecombineerd vermogen van 455 pk en 710 Nm. Mensen met een scherp oog zullen opmerken dat de nieuwe XC90 60 Nm meer koppel heeft dan de “oude”. Daar staat wel een gewichtstoename van 50 kg tegenover, wat het totale gewicht op ongeveer 2350 kilogram brengt. Niet dat je dat merkt. Het is en blijft een mastodont.
Het interieur is duidelijk een evolutie van het vorige model. Het infotainmentsysteem is iets groter geworden, en de gebruikte materialen en afwerking zijn nog steeds van hoog niveau. De vooruitgang zit vooral in zaken die minder zichtbaar zijn, zoals over-the-air-updates en verbeterde veiligheidssystemen.
Prijzen op een rijtje
Zoals gezegd is de vernieuwde XC90 €1300 duurder dan zijn voorganger, wat betekent dat de vanafprijs €93.495 bedraagt. Voor dat bedrag krijg je de “Plus” uitvoering. Voor de “Ultra” uitvoering betaal je €97.995.
Opties zoals een mooie lakkleur kosten €1295, en dat is bijna een must, aangezien de enige kosteloze optie “Vapour Grey” is. Daarnaast is er een optioneel luchtveersysteem beschikbaar voor €2470, een dure maar zeer aan te raden optie. Een andere optie is het Bowers & Wilkins-geluidssysteem, dat €1000 extra kost.
Al met al is de nieuwe Volvo XC90 natuurlijk geen goedkope auto, maar hij blijft opvallend genoeg nog steeds onder de prijs van concurrenten zoals de BMW X5 en Range Rover. Hieronder vind je een schema met alle prijzen overzichtelijk op een rijtje. Alle foto’s in dit artikel zijn van een door ons samengestelde XC90. Zoals hij in de foto’s staat kost hij €112.995.
motor | uitrustingsniveau | Lease prijs Nederland | Aankoopprijs Nederland | Aankoopprijs België |
T8 recharge | core | € N.V.T. | € N.V.T. | € 93.990 |
T8 recharge | Plus | €1199/maand | € 93.495 | € 96.990 |
T8 recharge | Ultra | €1349/maand | €97.995 | € 101.790 |