Voordat volgend jaar BPM op bestelauto’s geheven wordt en de zero-emissiezones ingaan, zijn nog veel ondernemers snel op zoek naar een moderne bestelauto op diesel. Omdat de Ford Transit Custom voor hen altijd al een populaire keuze is geweest, namen we zo’n dieselbus mee naar Duitsland voor een rijtest.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Vertrouwd | – Adaptive cruise control |
+ Comfortabel | – Ruitenwissers |
+ Goed rijgedrag | – Weinig knoppen |
Wat is de Ford Transit Custom?
Iedereen kent de Ford Transit, de bestelauto van Ford die al sinds 1965 de Europese wegen domineert. Sinds 2012 verkoopt Ford de Transit Custom als kleinere variant van deze bestelauto. Ook deze versie was meteen populair. De bestelauto combineerde een ruime laadruimte met sportief rijgedrag, als was het een personenauto. De Ford Transit Custom is er ondertussen als volledig elektrische bestelauto in meerdere uitvoeringen. Er komt ook een plug-in hybride variant aan.
Wij reden tijdens onze rijtest echter nog gewoon in een Ford Transit Custom op diesel. De 2-liter viercilinder komt in vier vermogens: 110, 136 en 170 pk. Wij reden de middelste versie. Alle drie deze modellen gebruiken ook AdBlue om de uitlaatgassen na te behandelen. In onze testauto is deze dieselmotor gekoppeld aan een echte handmatige versnellingsbak met 6 versnellingen. Hij is er uiteraard ook met een automaat.
Hoe rijdt hij?
Ford bouwt al tientallen jaren busjes zoals deze, dus het zal geen verrassing zijn dat de Ford Transit Custom uitstekend rijdt. Als het niet aan de zitpositie had gelegen, die wat hoger en wat meer rechtop is, zou je bijna denken dat je in een grote personenauto rijdt. Het onderstel en de ophanging zijn uitstekend, al moeten we opmerken dat we alleen leeg hebben gereden. Met 984 kilo gewicht in de laadbak en een aanhanger van 2.300 kilo erachter rijdt de Transit Custom ongetwijfeld anders, maar we twijfelen er niet aan dat het ook dan een fijne bestelauto blijft.
Tijdens de lange ritten door Duitsland voelden we ons helemaal thuis in de Ford Transit Custom. Het is gewoon oud en vertrouwd autorijden. Het vermogen van 136 pk lijkt niet veel, maar zeker met een lege laadruimte is het ruim voldoende. Dit komt ook omdat de zes versnellingen dicht bij elkaar liggen, waardoor je vlot kunt schakelen. Bij 120 km/u rijd je al zo’n 2.500 toeren in de hoogste versnelling.
Je hebt de keuze uit drie rijmodi: eco, normaal en sport. Heel veel verschil zit hier niet tussen. Om de rijmodus te kiezen, zit er een knop op het dashboard. Echter als je die indrukt, moet je vervolgens op het scherm kiezen welke rijmodus je wilt. Dat had heel veel eenvoudiger gekund, Ford!
Sterke punten
Dat is dan ook het grootste verkoopargument van de Ford Transit Custom: het is gewoon een fijne bus. Hij rijdt lekker en je kunt er altijd op aan. Dit is het product van jaren en jaren ontwikkeling door Ford, en dat merk je. Niet voor niets is hij zo populair, en Ford weet ook dat ze bij een nieuw model geen fouten mogen maken. De Ford Transit Custom is dan ook niet voor niks de International Van of the Year 2024.
Ook in het interieur is deze ervaring zichtbaar. Het fijne stuurwiel is bijvoorbeeld zowel in hoogte als in diepte verstelbaar, net zoals in een vrachtwagen. Dit is lang niet altijd zo in de busjes van de concurrentie en zorgt ervoor dat je een goede houding kunt vinden. De comfortabele stoelen, die in onze bus verwarmbaar waren, zijn ook goed in te stellen. Op en in het dashboard zitten enkele handige opbergvakken. Onze testauto had maar twee stoelen, zodat hiertussen een heleboel ruimte zat. Hier paste grote tassen handig tussen, terwijl we nog steeds handig van de ene naar de andere kant van de cabine konden.
Zwakke punten
Zoals elke auto moet ook de Ford Transit Custom voldoen aan de Europese veiligheidsregels. Dit betekent dat hij voorzien is van allerlei veiligheidssystemen. Deze doen hun best zodat ze niet nutteloos zijn, maar ze laten wel geregeld steekjes vallen. Sowieso is adaptive cruise control in combinatie met een handmatige versnellingsbak een rare combinatie. Zodra de snelheid van de auto voor je teveel inzakt, en het toerental van de Transit Custom te ver daalt, gaat de adaptive cruise control uit. Je moet dus goed bij blijven met schakelen, wil je de ACC blijven gebruiken in druk verkeer.
Ook zagen de camera’s van de Ford Transit Custom regelmatig gevaren die er niet waren. De adaptive cruise control ging dan in een bocht vol in de remmen voor een vrachtwagen in de baan naast ons. Of het lampje van de dodehoek-waarschuwing in de spiegels ging aan op een verlaten tweebaansweg. De camera’s van de verkeersbordherkenning zien ook regelmatig een bord dat er niet is, waardoor je volgens de auto ineens veel te hard rijdt. Vooral in de bebouwde kom denkt de Ford Transit Custom overal dat je maar 30 km/u mag.
Uitrusting
De Ford Transit Custom is voorzien van twee schermen: een flink scherm achter het stuur en een 13-inch scherm in de middenconsole. Beide zijn erg fijn, maar hebben ook hun zwaktes. Zo is het scherm achter het stuur al snel onoverzichtelijk als er veel informatie op staat. Er is een optie om een ronde snelheidsmeter in te stellen, maar dit is zo druk dat je snel weer teruggaat naar een digitale weergave.
Op het centrale scherm draait Sync4 en dat is duidelijk en goed te begrijpen software. Het heeft geen overbodige fratsen, net zoals de rest van de auto. De navigatie is ook eenvoudig te bedienen. Wel oogt het witte scherm wat goedkoop, dus wij schakelden daarom permanent de nachtweergave in. De donkere lay-out ziet er veel beter uit en past beter bij het andere scherm. Helaas zijn er weinig fysieke knoppen, waardoor je voor het instellen van de temperatuur aangewezen bent op het scherm.
We hadden ook regelmatig ruzie met de ruitenwissers, die wel langzamer gingen als het minder ging regenen maar weigerde te versnellen als het ineens met bakken uit de hemel kwam. Dit leidde tot gevaarlijke situaties, waar je ineens weinig meer zag door de voorruit. De bediening van de ruitenwisser zit links, waar ook de richtingaanwijzer zit. Voor je het weet, zet je onbedoeld de knipper aan.
Conclusie rijtest Ford Transit Custom
Tijdens onze kilometers op de Duitse wegen ervoeren we de Ford Transit Custom als een fijne reisgenoot. Hij is praktisch, comfortabel en doet wat hij moet doen: gewoon rijden. Je hebt er nauwelijks omkijken naar, zoals het hoort. De paar fratsen die hij heeft, zijn daar omdat ze verplicht zijn uit veiligheidsoverwegingen. Deze systemen laten nogal eens een steekje vallen, wat een beetje afbreuk doet aan het zorgeloze karakter van de Transit Custom. Vergeleken bij hoe andere merken volledig overboord gaan met technologie is de Ford Transit Custom echter verfrissend.