Waterstof is al jaren een veelbesproken onderwerp in de autoindustrie. Deze energiedrager zou volgens het ene onderzoek dé toekomst zijn en andere onderzoeken halen deze conclusie weer hard onderuit. Tot nu toe zijn er een aantal personenauto’s op waterstof, zoals de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Renault waagt de stap met de nieuwe Renault Master H2-Tech Prototype.

Renault Master H2-Tech Prototype

Renault heeft samen met Plug (specialist in waterstofmobiliteit) de nieuwe Renault Master H2-Tech Prototype ontwikkeld. Naast de reguliere brandstof- en elektrische varianten brengt joint-venture Hyvia nu een waterstof variant op de markt. Dit zorgt voor veel keuze voor de belangrijkste bestelwagen van Renault. Het grootste voordeel is dat je na vijf minuten tanken weer 700 kilometer kunt afleggen. Ideaal dus voor bijvoorbeeld pakketbezorgers, die in milieu zones niet meer met hun oude diesel mogen komen.

Het nieuwe platform van de waterstof variant van de Renault Master.

Het Franse concern heeft de nieuwe Master geïntroduceerd op de IAA Transportation in Hannover. In 2025 komt deze op de markt en wordt de orderportefeuille geopend. Tot dan moet je het doen met de brandstof- en elektrische varianten van de Renault Master.

Waterstof

Er kleven een aantal voor- en nadelen aan het rijden op waterstof. Water wordt door middel van een scheikundig proces, genaamd elektrolyse, omgezet in waterstof en zuurstof. Zoals bij elke energietransitie gaat er ook bij elektrolyse energie verloren, zo’n 20%. Vervolgens kun je het waterstof tanken. Waterstof is een energiedrager, dus je kunt hier vervolgens niet direct op rijden. Door middel van een brandstofcel wordt deze waterstof omgezet in onder andere elektriciteit, met een rendement van slechts 60%. De rest is voornamelijk warmte en dus verspilde energie. De elektriciteit gaat vervolgens richting de elektromotor van het voertuig.

De Renault Master H2-Tech Prototype bij een waterstof tankstation van Hyvia.

In praktijk rijdt je op waterstof dus precies hetzelfde als in een volledig elektrische auto. Alleen kun je binnen 5 minuten je waterstoftank volgooien en, in het geval van de Renault Master H2-Tech, weer 700 kilometer vooruit. Dit is veruit het grootste voordeel van een waterstofauto. Momenteel is de infrastructuur nog niet optimaal voor deze auto’s en kun je op slechts veertien plaatsen in Nederland tanken, onhandig!

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *