Het van oudsher Engelse automerk MG viert dit jaar zijn 100-jarig bestaan. Reden voor een feestje, natuurlijk. Zo’n groot feestje dat ze twee nieuwe auto’s introduceren. Hoe die bevallen zijn, lees je binnenkort. Eerst nemen we een kijkje naar het Engels-Chinese merk.
Morris Garages
In 1924 werd het bedrijf opgericht door Cecil Kimber. De afkorting “MG” staat voor Morris Garages. Het merk begon als dealer van Morris-auto’s. De eerste stap van MG was het aanpassen van standaard Morris-auto’s. Dit deden ze door het chassis te verlagen en een sportievere carrosserie te monteren. In die tijd was dat nog mogelijk, want auto’s bestonden toen uit een apart chassis en een losse carrosserie. De eerste MG werd verkocht als de MG Special Four-Seater Sports. Dat is dus precies 100 jaar geleden.
In 2006 werd MG volledig overgenomen door het Chinese SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation). SAIC werkt hard aan het “heruitvinden” van het merk, zonder het sportieve karakter van de auto’s te verliezen. Althans, dat is hoe het verkocht wordt.
Shanghai Automotive Industry Corporation
Het zou ons niet verbazen als je nog nooit van SAIC hebt gehoord. Toch bestaat de Shanghai Automotive Industry Corporation al sinds 1955. Destijds stond het bedrijf bekend als onderdelenfabrikant voor verbrandingsmotoren.
Tegenwoordig staat SAIC op de 93e plek van de Fortune Global 500, met een jaarlijkse omzet van ruim 105 miljard dollar. Het is daarmee een belangrijke speler in de Chinese auto-industrie. Door zowel de bedrijfswagenmarkt als de personenautomarkt te bedienen, groeit het bedrijf snel. Koop je in China een auto van General Motors? Dan komt die, vanwege een samenwerking tussen het Amerikaanse GM en SAIC, waarschijnlijk van hen.
Blik vooruit, borst naar voren
In 2023 stond MG op de vijfde plaats in de Europese markt, net achter Mercedes. De top drie merken kun je vast wel raden: dat zijn Tesla, Volkswagen en BMW. Met de verkoop van ruim 74.000 auto’s in dat jaar is MG een merk om rekening mee te houden.
Een bijkomend voordeel van die groei is dat er meer middelen beschikbaar komen om leuke dingen te doen. Eén daarvan is de introductie van de nieuwe Cyberster, een roadster die teruggrijpt naar het verleden van het merk: de typische Engelse cabriolet. Maar daar blijft het niet bij. Dit jaar presenteren ze ook de volledig nieuwe MG HS PHEV én de vernieuwde MG ZS Hybrid.
En ze zijn nog lang niet klaar. MG heeft laten weten dat er volgend jaar maar liefst zeven (!) nieuwe auto’s op de planning staan, verspreid over verschillende segmenten. Het merendeel daarvan zal volledig elektrisch zijn, aldus MG, maar er komt ook een nieuwe hybride SUV in het C-segment.
MG is hard bezig om het merkimago op te krikken en het doel is om een duidelijke structuur aan hun aanbod te geven, zodat klanten weten wat ze kunnen verwachten. Dat is ook wel nodig in de huidige markt, waarin er meer dan genoeg keuze is. Hoe dan ook, we zien een duidelijke groei van het merk. De modellen die we hebben gereden, de nieuwe MG HS PHEV en ZS Hybrid, kunnen zich inmiddels meten met hun concurrenten. Maar daarover later meer.