Kijk, wij zijn ook niet gek natuurlijk. Wij begrijpen dat niemand écht een Jeep Wrangler nodig heeft in Nederland. Maar, dat maakt niks uit. Niet alles hoeft logisch te zijn, er mogen ook keuzes gemaakt worden omdat het hart iets verlangt. Dat komt goed uit, want dat is precies waar de Jeep Wrangler voor is gemaakt: het hart. Oh ja, en een enorme glimlach. Je zit hoog, alles is recht, er is veel geluid, hij gaat zeer vlot. Het is zo’n interessante auto om te rijden, dat moet iedereen eens geprobeerd hebben. Maar, is hij ook goed?
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Karakter | – Laadt soms niet goed |
+ Alleskunner | – Afsluitingen dak |
+ Zitpositie | – Scherm hapert soms |
Wat is de Jeep Wrangler Rubicon 4xe?
Wij denken dat we eigenlijk niet hoeven uit te leggen wat de Jeep Wrangler Rubicon is. De iconische Jeep staat als sinds de Tweede Wereldoorlog in iedereens geheugen gegrift als het symbool van de overwinning. De typische vorm, de grille met zeven sleuven, de blije ronde koplampen en het silhouet zijn dingen die de mensheid moeilijk vergeet. Het is een capabele offroader die gedurende de jaren het luxesegment ingeslopen is.
Het ontwerp is grotendeels gelijk aan de Jeep Wrangler van de afgelopen jaren. Het is ook niet het ontwerp wat is vernieuwd, natuurlijk. De auto kent een hoge bodemvrijheid, wielen ver naar voren en naar achteren om zo min mogelijk overhang te creëren en een dikke rolkooi zodat je ook zonder het dak nog veilig bent. Ja ja, u hoort het goed: het dak kan eraf! In drie losse delen is het dak te verwijderen. Vanaf de voorruit kan de boel eraf tot en met de achterruit. In principe kan ook de voorruit nog plat en de deuren eruit, dat hebben we echter maar niet gedaan.
Wij reden een Jeep Wrangler Rubicon 4xe. Rubicon is het uitrustingsniveau. Dit is de duurste van de twee. Ten opzichte van het goedkopere model, de Sahara, biedt de Rubicon vooral extra luxe met zich mee in de vorm van bijvoorbeeld een beter audiosysteem. 4xe staat voor de aandrijflijn. Een guitige woordspeling tussen 4×4 en de e van elektrisch. Hoe we vroeger nog een Wrangler konden bestellen met zes- of achtcilinder, kan dat nu in Nederland niet meer. Er is één motor, dat is de 4xe. Het is een PHEV opstelling met tweeliter benzine. Het totaalvermogen licht op de 380pk.
Hoe rijdt de Jeep Wrangler Rubicon 4xe?
In den beginne moet je even wennen aan alles omtrent de Wrangler. De deuren zijn recht en klikken als een oude Mercedes-deur. Alles is robuust. De instap is hoog, gelukkig zijn er overal hendels om je aan op te takelen. Als je eenmaal bent ingestegen, zit je nagenoeg óp de auto. Dit is erg fijn, hierover later meer. Het interieur is net zo recht en hoekig als de buitenkant van de auto. Ook net zo robuust overigens. Mensen die altijd een Wrangler hebben gereden, zullen verbaasd zijn over het geluid dat hij maakt als je hem start. Namelijk: niks.
De Jeep Wrangler Rubicon 4xe rijdt tot 40 kilometer elektrisch volgens Jeep. In de werkelijkheid ligt dat rond de 30 a 35, afhankelijk van hoe je rijdt. Als je goede laadpaaldiscipline hebt, kun je dus prima hele stukken elektrisch tuffen. Dit is vooral in de stad ideaal. De viercilinder maakt bekende viercilindergeluiden. Hij moet hard werken om de zware Jeep vooruit te krijgen, maar dat is wel prettig voor de oren. Met volle batterijen rijd je prima 1 op 25 a 30. Als je het alleen aan de viercilinder over laat, kom je rond de 1 op 8 a 10 uit. Logisch, de auto is zwaar en heeft de aerodynamica van een… tsja, Jeep Wrangler.
Mocht je op zoek zijn naar een sportauto, moet je verder kijken. Natuurlijk, 380pk is een hele boel. Maar goed, dat moet wel 2300kg voortduwen. Toch is de Jeep Wrangler Rubicon 4xe vlot. Niet snel, wel vlot. Je moet wel zorgen dat je op tijd afgeremd bent voor een bocht, anders lig je ernaast. Een combinatie van het gewicht van de auto, de noppenbanden en het Nederlandse weer zorgt ervoor dat je niet altijd heen gaat waar je heen wil. Maar onveilig is het nooit, je moet er alleen rekening mee houden. Daarnaast, mocht je in de sloot belanden, kom je er toch wel uit. De noppenbanden zorgen ook voor een ruis, maar dat is cool, vinden wij. Tijdens het remmen merk je nogmaals het gewicht van de auto, hij stopt altijd, maar je moet vertrouwen krijgen in dat het goedkomen zal. Het rijden in de Wrangler is echt een ervaring. Ik ben blij dat ik hem heb mogen testen.
Sterke punten
Wil je een auto waar iedereen van opkijkt, waarvan iedereen weet wat het is en de meeste mensen een glimlach van krijgen? Dan is de Jeep Wrangler Rubicon 4xe de auto voor jou. Geen enkele auto is zo herkenbaar als de Wrangler. Het is gegarandeerd dat je positieve reacties krijgt als je een Wrangler rijdt. Wij kwamen een mede-Wrangleraar tegen op de snelweg. Die bleef gezellig in onze buurt rijden en daarna keken we naar elkaar Wrangler en deelden we een wederzijdse blik van goedkeuring en trots. Ook voor ons had de auto karakter. Het waait altijd, althans, zo klinkt het in de Wrangler. Hij helt, hij leunt, hij giert en hij is eigenlijk helemaal niet zo heel handig. Maar wat is hij tof! Alles wat ik net noemde voelde voor ons als een positieve toevoeging aan de ervaring. Wat wil ik graag een Wrangler tegenwoordig zeg…
Ja ja, hoor ik u denken, ‘de Wrangler is een alleskunner’. Daar is de tachtigste autojournalist die een auto een alleskunner noemt. Toch is het zo. Ik zal u uitleggen waarom. Je kan makkelijk met vijf volwassenen in de Jeep Wrangler Rubicon 4xe zitten. Hij is zuinig, mits je goed laadt en er is enorm veel ruimte voor je spullen. Hij kan overal heen, dat is een feit. Het 4×4 systeem is met een harde hendelbeweging ingeschakeld en het zou me niet verbazen als ik zometeen uw voorgeven op kan rijden. Maar, het is ook een cabrio! Het dak kan er volledig af en dat zit je recht met je porum in de zomerzon. Dit laatste kan ik bevestigen door mijn verbrandde gezicht. Wij vragen ons eigenlijk af wat de Wrangler níet kan. Misschien een looping, dat hebben we niet geprobeerd.
Wat ontzettend fijn is aan de Jeep Wrangler Rubicon 4xe is dat je zo lekker hoog zit. We benoemde net al dat je nog net niet óp de auto zit. De vloer is hoog, de bodemvrijheid is hoog, de wielen zijn hoog en daar bovenop zit dan pas je stoel. Heerlijk. Je kijkt over alles en iedereen heen en je ziet heel de wereld. Dat is ontzettend fijn. Niet alleen kan je dan op tijd zien dat er enthousiast kind dreigt te verdwijnen in één van je zeven sleuven, maar ook geeft het gewoon een relaxt gevoel tijdens het rijden. Je bent nooit iemand kwijt en ziet nagenoeg niks over het hoofd. Daarnaast voelt het natuurlijk stoer om als een soort vrachtwagenchauffeur je auto uit de springen.
Zwakke punten
Als ik een auto test, gebruik ik altijd een van dezelfde twee laadpalen. Hierdoor probeer ik te elimineren dat er door de laadpaal ontstane fouten doorsijpelen in een review van een auto. Hierdoor kan ik dus ook met zekerheid zeggen dat de Jeep Wrangler Rubicon 4xe soms niet goed laadt. Hij geeft aan dat hij dan begint, dan loop je weg en kom je de volgende ochtend terug bij een Jeep waarvan de batterij vier procent is bijgeladen. Dat is niet voldoende. Ook sloeg het laden soms helemaal niet aan. Dit probleem is herkenbaar van de Jeep Grand Cherokee. Wij hopen dat dit een softwarematig probleem is wat snel is opgelost.
Het leuke aan een open dak is dat je de zon kan proeven wanneer je wil. Minder leuk is dat er water naar binnen stroomt als hij lang heeft stilgestaan in de regen. Het dak bestaat uit drie losse panelen. Twee kleine vooraan boven de bestuurder en bijrijder en dan een gigantische die ook de zijramen en de achterruit omvat. De voorste twee schuiven onder elkaar en moeten worden vastgeklikt met plastic hendels. Dit moet je alleen wel goed doen, anders ligt de regen van gisteren in je nek. Volgens Jeep is dit niet de bedoeling, volgens Wrangler eigenaren is dit op elk model soms het geval. Het kan ook niet anders, zo werkt het systeem nou eenmaal. Persoonlijk vond ik het oprecht niet erg en juist toedoen aan het karakter van de auto.
Net als het laden, doet ook het scherm soms niet wat het moet doen, namelijk werken. In twee gevallen hebben we in onze testweek te maken gehad met een recalcitrant scherm. De eerste keer ging het scherm niet aan, toen moesten we de auto uitzetten, uitstappen, op slot doen en weer opnieuw openen en opstarten. Daarna werkte het zonder problemen. De tweede keer laadde het scherm niet en bleef hij op het opstartscherm vaststaan. Dit hebben wij opgelost door de auto uit en weer aan te zetten. Verder werkt het scherm volledig naar behoren.
Uitrusting
De Jeep Wrangler Rubicon is vrij duur, er zit gelukkig al aardig wat standaarduitrusting op. Ik zal ze opdelen in een aantal categorieën en de belangrijkste standaarduitrusting hieronder neerzetten.
Veiligheid: adaptieve cruise control (met stop), dodehoekbewaking, koplampen met lichtsensor, lane departure warning, en noodremassistentie. Stoelen: 8-positie verstelbare bestuurders- en passagiersstoel, elektrisch verstelbaar. Ook krijg je een in twee delen (60/40) neerklapbare achterbank en stoelverwarming voor. Daarnaast vindt u natuurlijk ook dingen zoals keyless entry, parkeersensoren en een offroadcamera.
Op onze testauto zat ook een aantal opties, waaronder de zwarte laklaag van 1095 euro. Dit is op zich niet bijzonder, maar de auto heeft dus géén standaardkleur. Dit betekent dat je altijd een kleur móet kiezen en dat die kleur dus altijd 1095 kost. Dat vinden wij vreemd. Een andere optie die wij hadden was de All-Weather rubberen vloetmatten a 150 euro.
Een leuke optie is het Dual Door Pack van 5590 euro. Hierbij koop je deuren die door de helft kunnen. Je kan dan dus het bovenste gedeelte van de deuren helemaal verwijderen voor meer openheid. Voor 375 euro kan je all-terrain banden bestellen bij de auto, dat had onze testauto ook. Standaard krijg je het driedelige verwijderbare dak. Voor 3750 euro kan je er ook een softtop bij bestellen en voor 3290 euro kan je het afneembare dak vervangen door een elektrische ragtop.
Conclusie rijtest Jeep Wrangler Rubicon 4xe
De Jeep Wrangler Rubicon 4xe is een allerkunnende offroader men een onmiskenbaar karakter. Iedereen kent hem, vind hem leuk en kijkt ernaar. De auto rijdt zoals je verwacht: hij is zwaar, de banden gieren en hij hangt als een boot in de branding. Maar, dat hoort erbij. Hij is vlot en stuurt en remt gemakkelijk maar op zijn eigen manier. Er is ruimte voor iedereen en het dak kan er letterlijk af. Soms hapert er wat, of dat nou het laden is of het scherm. Dit is jammer, het is verder namelijk een hele vette auto. Je voelt je als de koning van de weg als je in de Wrangler rijdt.
De Jeep Wrangler Sahara 4xe is verkrijgbaar vanaf 90.400,- euro (in België vanaf 76.545,- euro). Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 97.000,- euro.
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger