Bij de ontwikkeling van een auto wordt natuurlijk weleens een fout gemaakt. Sommige fouten zijn dusdanig groot dat er een gevaar ontstaat voor inzittenden of de omgeving. In dat geval volgt er een terugroepactie om het potentiele gevaar op te lossen. Bij BMW geldt dat momenteel voor zo’n 700.000 auto’s in China. Op de Chinese markt heeft BMW het al zwaar, dus deze terugroepactie komt op een nogal vervelend moment.
Brandgevaar
Bij verschillende modellen van de 3-serie en 5-serie bestaat een gevaar op brand vanwege een technisch defect met de koelvloeistofpomp. Het defect kan leiden tot kortsluiting en dus een autobrand. In China gaat het om zo’n 700.000 exemplaren met een potentieel brandgevaar. In de rest van de wereld en dus ook in Nederland blijkt hier geen spraken van te zijn. Geen zorgen dus als je in een relatief nieuwe 3-serie of 5-serie rijdt. Het afgelopen kwartaal is de verkoop van BMW’s in het Aziatische land gedaald met 30%. Dit komt met name door de moordende concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Eerdere terugroepacties
Eerder dit jaar werden er in ons land 19.000 BMW’s en 4.000 Mini’s teruggeroepen vanwege problemen met het remsysteem. Dit probleem dateert al vanaf de zomer van 2022, maar BMW heeft twee jaar later pas de terugroepactie bekend gemaakt. Het onderzoek naar het defecte onderdeel van toeleverancier Continental is eerst uitgevoerd en toen pas werden de klanten ingelicht over een oplossing. Voor zover bekend zijn er geen ongelukken gebeurd door toedoen van dit defect. Het zou wereldwijd gaan om 1,5 miljoen auto’s van het Bayerische concern! De totale kosten van dit defect bedraagt naar verwachting zo’n 1 miljard euro.
Is BMW dan de enige autofabrikant met terugroepacties? Nee, natuurlijk niet. Alle grote merken hebben er weleens last van. Sommige problemen zijn gevaarlijker dan anderen. Ford heeft in de jaren ’80 maar liefst 21 miljoen auto’s teruggeroepen vanwege een mankement in de versnellingsbak. In 2014 heeft het betrouwbare Toyota een terugroepactie voor 6,76 miljoen auto’s opgezet vanwege mogelijke defecten in de stuurkolom en de airbag. Mocht je benieuwd zijn of je eigen auto ooit een terugroepactie heeft gehad of dat er mogelijk nog eentje openstaat, dan kun je dat bij de RDW controleren. Bij elektrische auto’s is de kans op terugroepacties theoretisch kleiner, er zitten nou eenmaal minder onderdelen op. Maar ook daar geldt, alles kan kapot.