Ford erkent dat Chinese auto’s een grote bedreiging vormen. De tijden dat China simpel auto’s uit Europa en Amerika kopieerde, is voorbij. Ford CEO Jim Farley weet dat: hij rijdt al maanden in een Chinese auto en hij wil hem niet kwijt.

Jim Farley is vaker onderwerp van gesprek dankzij zijn opvallende uitspraken. Na een carrière bij Toyota kwam hij in 2015 bij Ford. Eerst als directeur van Ford Europa, maar sinds 2020 leidt hij het autobedrijf in Amerika. Farley is een echte autoliefhebber: zo is hij ook professioneel coureur. Toch is zijn mening controversieel: zo hebben we het aan hem te danken dat de Ford Mustang tegenwoordig ook een elektrische crossover en straks mogelijk een sedan vertegenwoordigt. Ook stelde hij eerder dat iedereen kleinere auto’s moest kopen, terwijl Ford zijn kleine modellen juist geschrapt heeft.

Xiaomi

In de podcast Everything Electric Show op Youtube deed Farley wederom een bijzondere uitspraak. Terwijl hij het met presentator Robert Llewellyn heeft over Chinese auto’s, doet hij een onthulling: Farley rijdt zelf al maanden met een Chinese auto. Sterker nog, hij vindt hem zo fijn dat hij hem niet weg wil doen. De auto in kwestie is een Xiaomi SU7.

Chinese Xiaomi SU7

“Het zijn niet de oude dagen, waarbij China techniek kopieert”, zegt Farley in de podcast. “Het is precies andersom. Ford houdt dit al een tijdje in de gaten. Mijn bezoeken aan China was een echte openbaring.” Farley steekt zijn bewondering voor Chinese automakers niet onder stoelen of banken. Vooral de integratie tussen auto’s en smartphones vindt hij geweldig.

In de podcast vertelt hij vervolgens dat hij al zes maanden in een speciaal geïmporteerde Xiaomi rijdt. Hij is er erg enthousiast over. “Ik wil hem niet opgeven”, zegt Farley tegen een verbijsterde Llewellyn. “Dit is allemaal wat wij, mijn team en ik, ervaren hebben. Chinese auto’s zijn ondertussen zo goed geworden”, zegt Farley.

Meespelen

Hij legt een link naar Toyota, waar Farley 20 jaar werkte. Ook daar zag hij een nieuwe toetreder die dankzij goede producten snel de markt overnam. Farley vertelde hoe zijn familie niet meer met hem sprak omdat hij bij Toyota werkte, het merk waardoor zoveel van zijn familieleden in Detroit werkloos werden. “Dat kan ik niet meer afleren”, vertelt hij. “Dus Ford gaat deze fout niet maken. We moeten het vanaf het begin goed doen.” Farley vertelt hoe de oprichting van Fords ‘skunk works’ team een direct gevolg is hiervan. Dit team ontwikkelt zelfstandig nieuwe techniek voor elektrische modellen van Ford.

Volgens Farley falen bedrijven als Volkswagen die dachten de Chinezen op hun eigen markt te kunnen verslaan. Hij stelt dat de enige manier om het op te nemen tegen bedrijven als BYD is het spel op dezelfde manier meespelen. Farley erkent dat de Chinese bedrijven een grote voorsprong hebben: “Zij waren al bezig met elektrische auto’s voordat we in Europa en Amerika spraken over verduurzaming.” Door zelf in een Chinese auto te rijden, weet de CEO van Ford in ieder geval waar hij het over heeft.

Luister hier de hele podcast:

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *