Abarth is altijd al een liefhebbersauto geweest. In deze Fiat op anabolen voel je je een coureur op een eindeloos stratencircuit. Dit geldt ook voor de nieuwe Abarth 600e. Dit is namelijk de krachtigste Abarth ooit gemaakt. Van de Scorpionissima is een gelimiteerde oplage van slechts 1949 exemplaren beschikbaar. Het is een leuke auto om te zien en ongetwijfeld ook om mee te rijden, maar is de prijs net zo aantrekkelijk?
Liefhebbers
Een Abarth is nog steeds een liefhebbers auto, ondanks het feit dat ze tegenwoordig beschikken over een volledig elektrische aandrijflijn. Tijdens de rijtest met de Abarth 500e werden we nagekeken en vlogen de duimen de lucht in. Datzelfde gaat ongetwijfeld gebeuren bij de Abarth 600e. Deze staat iets hoger op zijn wielen en is iets forser uitgevoerd dan zijn kleine broer. Desalniettemin is ook dit een grappig design met als herkenningspunt de excentrieke koplampen.
Plezier
Bij een Abarth staat plezier bovenaan de lijst. Dan mag de typische Abarth roffel uit de uitlaat niet ontbreken. Nu horen we je denken, dit is toch een EV? Dat klopt en daarom heeft Abarth een sound generator toegevoegd aan de auto. Dat is gesimuleerd motorgeluid, waardoor je het gevoel krijgt dat je met een brandstofmotor onderweg bent. Bij de Abarth 500e was dat best een leuke toevoeging. Gelukkig geldt ook bij de 600e dat je het geluid kunt uitzetten en lekker rustig kan cruisen.
De Abarth 600e kun je krijgen in twee uitvoeringen, de Turismo en de Scorpionissima. De laatste heeft met 280 pk zo’n 40 pk meer dan de Turismo. De Scorpionissima voegt aan de basisuitrusting nog een 360 graden camera, blind-spot warning en autonoom rijden level 2 toe. Je kunt met het vermogen binnen de zes seconden op de honderd kilometer per uur zitten. Doe dit overigens niet te vaak, want de actieradius valt nogal tegen. Deze ligt in theorie rond de 330 kilometer, maar in praktijk zal dit hopelijk 250 zijn.
Warme broodjes?
Wij verwachten niet dat de Abarth 600e als warme broodjes over de toonbank gaan. De doelgroep van deze auto is vrij beperkt, omdat het typisch als tweede auto wordt aangeschaft. En aangezien de Turismo begint vanaf € 45.990 is het ook geen kleine investering voor een tweede auto. De Scorpionissima staat vanaf € 49.990 in de showroom. Hiermee komen beide uitvoeringen boven de SEPP-subsidie grens uit. Als je gecharmeerd bent van de kleine Italiaan, dan kun je het beste voor de Scorpionissima gaan. Deze kunnen in de toekomst nog weleens wat meer restwaarde hebben.