Het concept van een instapmodel is eenvoudig: een autofabrikant biedt een goedkopere variant van een bepaald model aan om meer klanten aan te trekken. Zo ook Audi, dat eerder dit jaar al een instapmodel introduceerde voor de Audi Q4 e-tron. Nu is de Audi A6 e-tron aan de beurt.
Aandrijving en carrosserie
De Audi A6 e-tron is verkrijgbaar in twee carrosserievarianten en twee aandrijvingsopties. De carrosserievarianten zijn bekende namen bij Audi: de Sportback en de Avant. De Sportback is van oorsprong een hatchback, maar Audi heeft ervoor gekozen om dit model meer op een sedan te laten lijken. De “goedkoopste” versie van de Sportback begint bij €62.800. De Avant, die als stationwagen meer praktisch en vaak ook aantrekkelijker wordt beschouwd, kost €64.450.
Deze prijzen gelden voor de reguliere achterwielaangedreven versies. Wie echter kiest voor vierwielaandrijving, beter bekend als quattro, betaalt een hogere prijs: €79.800 voor de Sportback en €81.450 voor de Avant.
Niet alle “performance”
In juli van dit jaar kondigde Audi de A6 e-tron aan, waarbij werd gesproken over de “Performance”-modellen. Deze modellen hebben ook achterwielaandrijving, maar zijn uitgerust met een grotere accu. De nieuwe instapversies zijn daarentegen voorzien van een kleiner accupakket, waardoor de prijs lager uitvalt. Dit gaat echter ten koste van het rijbereik en het vermogen. De Performance Sportback kost ongeveer €74.500, en de Avant is er vanaf €76.000 — circa €12.000 meer dan de reguliere modellen.
De goedkopere Sportback-variant beschikt over 286 pk en achterwielaandrijving. De kleinere accu heeft nog steeds een capaciteit van 83 kWh, wat een maximaal rijbereik van 625 kilometer volgens de WLTP-cyclus moet opleveren. De bekende sprint van 0 naar 100 km/u legt deze variant in zeven seconden af. Door de verbeterde aerodynamica heeft de Sportback een iets groter rijbereik dan de Avant, die maximaal 595 kilometer haalt.
Kiest men voor de Quattro-variant, dan krijgt men meer vermogen en een grotere accu van 100 kWh, wat zorgt voor een maximumvermogen van 429 pk. Dankzij dit verhoogde vermogen voltooit de Quattro de sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 4,7 seconden. Het rijbereik wordt eveneens vergroot: de Sportback kan maximaal 714 kilometer afleggen, terwijl de Avant een bereik heeft van 682 kilometer.
Snelladen
Dankzij de 800-volt-technologie is het opladen van de A6 e-tron erg snel. Met een laadcapaciteit van maximaal 225 kW kan de auto in slechts tien minuten zo’n 260 kilometer aan rijbereik bijladen. De Avant kan in dezelfde tijd 245 kilometer aan rijbereik toevoegen.
Zowel de Sportback als de Avant zijn per direct te bestellen, ongeacht de gekozen aandrijving, carrosserievorm of vermogensniveau.
uitvoering | Aandrijving | vermogen | Rijbereik WLTP | Prijs Nederland vanaf | Prijs België |
Sportback Edition | achterwielaandrijving | 286 pk | 625 kilometer | € 63.990,00 | € 64.900 |
Sportback Advanced performance | achterwielaandrijving | 367 pk | 749 kilometer | € 78.540 | € 76.800 |
Sportback Advanced performance | Quattro vierwielaandrijving | 429 pk | 710 kilometer | € 82.540 | € 81.900 |
Avant Edition | achterwielaandrijving | 286 pk | 595 kilometer | € 64.040 | € 66.550 |
Avant performance | achterwielaandrijving | 367 pk | 716 kilometer | € 76.040,01 | € 78.450 |
Avant quattro | Quattro vierwielaandrijving | 429 pk | 682 kilometer | € 80.040 | € 83.550 |