Dagelijksauto.nl is voor al het autonieuws en alle rijtesten van dagelijkse auto’s. En de Lexus LC500 Ultimate Edition. Dat kan ook een dagelijkse auto zijn, natuurlijk. Qua comfort in ieder geval wel. Verrassend genoeg is de LC500 prima te gebruiken als auto voor dagelijks gebruik. Er is bagageruimte, het verbruik is niet eens zo slecht en hij is redelijk stil. Daarnaast is hij natuurlijk ook knettergek, bloedsnel en dakloos. Net als wij, als we hem zouden moeten kopen.

Sterke puntenZwakke punten
+ Motor– Achterbank
+ Verbruik– Scherm
+ Kwaliteit– Plastic knopjes

Wat is de Lexus LC500 Ultimate Edition?

De Lexus LC500 is de luxe GT van Toyota’s luxeneefje. Hij is groot, lang en laag. Hij is verkrijgbaar als coupé met gesloten dak en cabriolet, zoals deze. De Ultimate Edition is de laatste uitvoering van de LC500. Hij is speciaal omdat er maar 165 van gemaakt worden. Het interieur is blauw leer, het dak is blauw, de knopjes zijn blauw, het stuur is blauw. Alles is blauw. Behalve de buitenkant, die is parelmoetwit.

Het uiterlijk is sinds het uitkomen van de LC500 in 2017 weinig veranderd. De voorkant, zijkant en eigenlijk ook de achterkant zijn volgepropt met dramatische lijnen die zowel organisch als mechanisch aanvoelen. Hij is heel erg ontworpen, misschien iets té veel. De oneindige achterlichten zijn cool, maar de voorlichten hebben wat tijd nodig om aan te wennen. Over het algemeen is de auto ontzettend elegant ontworpen. Het is een 2+2, dus er kunnen in theorie vier mensen in. Als die mensen achterin twaalf of jonger zijn, dan.

Wij reden een Lexus LC500 Ultimate Edition. De allernieuwste en laatste uitvoering van de LC500 dus. Wij reden een softtop cabriolet. De vijfliter V8 in het vooronder levert 464pk gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met tien versnellingen. Deze combinatie zorgt voor een 0-100 tijd van 4.6 seconden. Niet gek voor een auto van meer dan twee ton. Hij stopt bij 270km/u en het gemiddeld verbruik ligt volgens de fabriek op 1 op 8. Wij hebben op de snelweg regelmatig netjes 1 op 12 gereden.

Hoe rijdt de Lexus LC500 Ultimate Edition?

Allereerst is dit natuurlijk even andere koek dan uw gemiddelde auto. De auto is laag en breed, de deuren zijn enorm lang. Als je die hebt geopend (wat best eenvoudig gaat, ze zijn namelijk van carbon) moet je voordat je op de stoel terechtkomt, eerst even over de gigantische dorpen heen kruipen. Je zit nagenoeg op de grond. De stoelen zijn overigens ontzettend comfortabel en ondersteunen je lichaam perfect.

Op het blauwe, rechtoe-rechtaan ontworpen dashboard vind je ook de startknop. Als je die indrukt, vooral in sportstand, vinden er ontploffingen plaats die niet misstaan op oudejaarsavond. De machtige en krachtige V8 knalt tot leven en warmt eerst lekker op op een hoger toerental. Automatisch zakt daarna het toerental in tot een rustige brom. Heerlijk. Schuif de pook in z’n drive en schiet er vandoor. Of doe lekker rustig aan, dat kan de Lexus LC500 Ultimate Edition namelijk ook. Het is tenslotte geen supercar, maar een Grand Tourer.

Tijdens het rijden merk je dat ook echt, die GT-genen. De vering is niet hard of stug, maar vergeeflijk en soepel. Op hoge snelheden tijdens bochtenwerk voel je de auto ook een beetje hellen. Nogmaals, geen supercar. Het schakelen gaat bijna onmerkbaar in comfortstand of ecostand. Gelukkig kan je ook gek doen. In sportstand, met de handmatige stand aan, kan je helemaal door het lint. De 5.0 V8 bromt rustig op 1500 toeren bij 100km/u. Sportstand aan, handmatig schakelen aan, zes versnellingen terugschakelen en de V8 ramt gewoon door tot je op de 7000 toeren zit. Zevenduizend toeren met een vijfliter V8. Wat een geluid en kracht. Ook met het dak open is de Lexus LC500 Ultimate Edition comfortabel en stil. Stiekem is dit best een goede dagelijkse auto.

Sterke punten

Ik benoemde het net al even, maar de motor van de Lexus LC500 Ultimate Edition is fabelachtig goed. De geluiden die hij produceert op eigenlijk elk toerental zijn magisch. Hij knalt, bromt, schreeuwt, klappert. Het is agressief maar nooit asociaal. De kracht in het blok is ongeëvenaard. De ongeblazen V8 is rustig als je hem met rust laat, maar als je hem begint te prikken met een stok, schiet hij uit z’n slof. De toeren stijgen als een raket. Je wordt vooruitgeduwd als in een achtbaan en je stopt niet tot je bijna drie keer het snelheidslimiet rijdt. Wat een ervaring.

Ondanks het bleke vooruitzicht wat de fabrieksopgaven van het gemiddelde verbruik schetsen, valt het allemaal wel te overzien. Natuurlijk, je gaat nooit zuinig rijden met een vijfliter V8 zonder turbo, maar het kan beter. Als je lekker rondtuft op Neerlands’ snelwegen met 100 in z’n 10 rijdt de Lexus LC500 Ultimate Edition gewoon netjes 1 op 10 of 1 op 12. Dat is helemaal niet gek, zeker niet voor zo’n motor. Natuurlijk, als je aan het gaspedaal denkt gaat het verbruik erg stijl omhoog.

Iets wat nog wel eens te wensen overlaat bij dure en exclusieve auto’s is de kwaliteit. Gelukkig komt Lexus uit Japan. Dit betekent dat er nooit wat stuk gaat. Daarnaast is alles zo goed gebouwd dat helemaal niks op de auto rammelt, kraakt, piept of tocht. Alles voelt ultiem solide aan. De knoppen werken altijd, de deur valt perfect dicht, het dak dicht goed af en is totaal geen enkele keer fout open of dicht gegaan, zelfs niet bij 50 km/u. Wat een goed uitgedachte machine is dit.

Zwakke punten

Lexus, stop maar met doen alsof. Ons houd je niet voor de gek. Er past écht niemand op de achterbank. Sloop die eruit, maak de achterbak groter en stop met aanstellen. Ik geef zelf leiding aan kinderen op een scoutingvereniging. Ik heb er twee meegenomen voor een rondje, die paste net achter mij en mijn passagier. Ik zat dan wel helemaal om het stuur heen gevouwen. Lukt het niet, dan lukt het niet. Vervang ze door een mooi, met leder bekleed, bagagerek of iets in die richting. 2+2 is passé.

Dan gaan we verder in het interieur. Niet alleen is het interieur prachtig, indrukwekkend, goed ontworpen, stevig, kwalitatief hoogstaand en bijzonder, het is ook heel erg Toyota op sommige plekken. Natuurlijk, dat is goed. Maar het voelt wel een bepaalde manier als ik jullie vertel dat het scherm in deze auto van meer dan twee ton ook te vinden is in de huidige Yaris. Ja, het werkt dus altijd. Natuurlijk, hij wordt er goedkoper van. Maar hadden ze niet honderd euro meer kunnen rekenen voor een andere omlijsting of een andere lay-out?

Daarnaast zijn veel knopjes linea-recta uit de onderdelenemmer van moeder Toyota gevallen. Veel zijn nu metaal in plaats van plastic of ze zijn blauw gekleurd. Dit is fijn, mooi en bovenal prima. Jammer genoeg is er bij sommige knopjes niet de moeite genomen om ze wat op te kalefateren. Die komen recht van een Corolla Cross, bijvoorbeeld. Nogmaals, natuurlijk werkt het dan altijd en kost deze auto nu twee ton in plaats van drie. Maar goed, twee ton voor knopjes uit een Corolla klinkt erg als jaren ’90 Lamborghini met auto ventilatieroosters en achterlichten van een touringcar.

Uitrusting

Dankzij de elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie vind je moeiteloos jouw ideale zitpositie en tijdens koude winterdagen zorgt het verwarmde stuurwiel voor extra comfort. Verder is de LC500 uitgerust met LED-koplampen, LED-achterlichten, verwarmde en elektrisch bedienbare buitenspiegels en een sportuitlaat.

Met de achteruitrijcamera parkeer je altijd probleemloos. Gedoe met kabels in het interieur? Dat is verleden tijd dankzij de draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone. Automatische airconditioning houdt het binnen altijd aangenaam, ook met open dak, terwijl de regensensor de ruitenwissers voor je inschakelt bij regen of sneeuw (liever niet met open dak). Lange ritten worden extra ontspannen met cruise control en functies zoals keyless entry en een automatisch dimmende binnenspiegel maken het allemaal wel erg gemakkelijk. Uiteraard is ook een navigatiesysteem inbegrepen, evenals Isofix-aansluitingen (ook blauw).

De Lexus LC500 is voorzien van slimme veiligheidsfuncties om jou en je passagiers optimaal te beschermen. Het head-up display projecteert essentiële informatie direct in je gezichtsveld, zodat je je aandacht op de weg houdt. Verder zorgen systemen als hill hold en een autonoom remsysteem voor extra zekerheid tijdens elke rit.

Conclusie rijtest Lexus LC500 Ultimate Edition

De Lexus LC500 Ultimate Edition is de ultieme mix van luxe, prestaties en bruikbaarheid. Deze exclusieve cabriolet combineert een adembenemend design met een krachtige 5.0-liter V8-motor die 464 pk levert. Het interieur straalt elegantie uit met blauw leder en hoogwaardige afwerking, hoewel enkele knoppen een lichte knipoog naar Toyota’s roots verraden. De auto is verrassend geschikt voor dagelijks gebruik dankzij de comfortabele stoelen, redelijke bagageruimte en relatief efficiënt brandstofverbruik.

Rijden in de LC500 is een belevenis: soepel en stil bij rustig rijden, maar met een onmiskenbare V8-brul wanneer je het gaspedaal intrapt. De technische uitrusting biedt gemak en veiligheid, van een head-up display tot een draadloze oplader en cruise control. De achterbank is echter slechts symbolisch en sommige interieurdetails doen wat goedkoop aan. Toch bewijst deze Japanse Grand Tourer dat een auto spannend, elegant en praktisch kan zijn.

De Lexus LC500 is niet meer nieuw verkrijgbaar. Tweedehands (of nieuw vanaf de importeur) vind je hem ongeveer vanaf 216.000,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger 

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *