Audi introduceert de vernieuwde Q5 Sportback. Een SUV die het beste van twee werelden probeert te bieden: ruimte en functionaliteit, gecombineerd met een vleugje sportiviteit. Het resultaat? Een ruime auto met een aflopende daklijn waar menig coupe jaloers op zou kunnen zijn. Praktisch én dynamisch, volgens Audi

Slanker en sportiever… volgens Audi

Het design van de Q5 Sportback heeft een update gekregen, met een scherpere grille, strakkere lijnen en een dak dat eerder afloopt dan bij een gematigde achtbaan. De achterkant is netjes afgewerkt met een lichtstrip en een “sportieve” spoiler. Audi noemt het “progressief”; wij noemen het vooral herkenbaar Audi. De SQ5 voegt daar nog wat extra agressieve details aan toe, zoals dubbele ronde uitlaateindstukken die de sportiviteit moeten benadrukken.

Met een bagageruimte van maximaal 515 liter (470 liter voor de SQ5) kun je moeiteloos een paar koffers of een setje golftassen kwijt. Heb je meer nodig? Klap de achterbank neer en je hebt tot 1.415 liter aan ruimte. Of je nu op vakantie gaat of een nieuwe stoel bij IKEA haalt, de Q5 Sportback biedt opties. De trekcapaciteit van 2.400 kilogram doet vermoeden dat Audi hoopt dat je een jaarlijkse caravan roadtrip doet.

Een kleur die je weinig zal zien, niet omdat die niet goed staat. Maar omdat men kiest voor een zwarte.

Kies je stijl (binnen de perken)

De Q5 Sportback komt vooralsnog in twee smaken: Advanced en S line. Beide varianten hebben wat visuele opsmuk, zoals grijze accenten en 18-inch velgen. Voor wie dat nog te ingetogen vindt, is er de SQ5 met grotere luchtinlaten en extra chroom, zodat iedereen weet dat je een extra snelle Q5 hebt gekocht.

Daarnaast zijn digitale OLED-achterlichten en een projectielamp in de achterspoiler standaard – perfect voor wie zijn achterlichten ook als kunstwerk wil zien.

Zoals we gewend zijn van Audi komt er waarschijnlijk na een aantal maanden een iets goedkoper model, die ze dan de instapper noemen.

Duurzaamheid ontmoet comfort

Het interieur is ontworpen met een focus op comfort en duurzaamheid. Audi gebruikt gerecyclede materialen voor de bekleding, zoals Dinamica-microvezel. Goed nieuws voor de planeet, hoewel je in een SUV met 367 pk misschien niet direct als milieukampioen wordt gezien. Het dashboard is voorzien van het nieuwste MMI-scherm. Zoals bij vrijwel iedere fabrikant zijn ook hier de over-the-air updates van de partij

Het interieur ziet er netjes uit, al hadden we graag meer echte knoppen gezien.

Mild hybride met een vleugje verantwoording

De Q5 Sportback is uitgerust met MHEV (mild hybrid)-technologie. Dit 48-volt systeem helpt de verbrandingsmotor een handje, spaart een beetje brandstof en geeft je het idee dat je iets goeds doet voor het milieu. De motoren zijn krachtig genoeg: van een 2.0 TFSI (204 pk) tot de 3.0 V6 TFSI (367 pk) in de SQ5. Er is keuze uit voorwielaandrijving of quattro vierwielaandrijving, want zelfs een “milde” hybride wil graag met alle vier de wielen grip houden.

Vanafprijzen en verkrijgbaarheid

De nieuwe Q5 Sportback is vanaf december 2024 te bestellen, met prijzen vanaf €54.800 voor het basismodel. De SQ5 Sportback begint bij €85.400. Belangrijk om daar bij te vertellen dat Audi niet laat weten of dat Nederlandse, Belgische of Duitse prijzen zijn. We gaan uit van Duitse, en dat de Nederlandse prijzen (zoals altijd) duurder uit zullen vallen.

Met de tweede generatie Q5 Sportback mikt Audi op SUV-rijders die praktisch willen zijn. Maar ook graag willen doen alsof ze sportief zijn. Het blijft een mix, maar wel eentje die – afhankelijk van je smaak – kan aanspreken. Of je echt de ster van de parkeerplaats bent? Dat hangt vooral af van wat je buren rijden.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *