De Jeep Avenger, auto van het jaar, stoere puppy en nog veel meer. Wij hebben hem al eens getest zonder brandstofmotor, nu hebben we hem met hybride 1.2. Dit is écht een auto van het jaar auto. Hij is stoer, het ontwerp is goed, hij rijdt heel erg prettig en hij doet wat hij belooft. Hij is zuinig, hoog op z’n pootjes en klaar voor avontuur.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Vering | – Open dak luid |
+ Verbruik | – Bluetooth |
+ Open dak | – Goedkoop-voelende delen interieur |
Wat is de Jeep Avenger e-Hybrid?
De Jeep Avenger is de kleinste Jeep die je nu kan kopen. Het is ook de enige die elektrisch verkrijgbaar is. Gebaseerd op hetzelfde platform als alle kleine Stellantis autootjes, dus het recept is bekend. En wat is hij goed gelukt! Het uiterlijk is helemaal super. Hij is stoer en uniek en staat stevig op zijn bandjes, precies zoals een Jeep hoort te zijn. Het ontwerp is duidelijk en niet overdreven. De voorkant is stoer, de achterkant opgeruimd en robuust.
Zoals alle kleine Stellantis stadsgebakjes rijdt de Jeep Avenger prima. Sterker nog, hij rijdt erg goed. Hij is lichtvoetig en speels maar ook comfortabel en gemakkelijk te besturen. De stoelen zijn fijn en de ietwat verhoogde zitpositie is prettig. De vering is precies goed, hij is niet te strak maar ook niet te sponzig. De kleine draaicirkel en relatief vlotte acceleratie maken dit een heel fijne stadsbak. Het zicht is ondanks de kleine tank-ruitjes goed. Naar achter mis je een beetje overzicht, maar de spiegels zijn groot en de camera’s werken goed, dus dat is helemaal okay. Het interieur is typisch Stellantis, maar wel heel Jeep. Wat trouwens erg leuk is, is het richtingaanwijzergeluid. Dat is namelijk een soort beatbox ‘boem-tsj-boem-tsj’. Geinig voor weinig.
Wij reden een Jeep Avenger e-Hybrid Summit. De duurste uitvoering van de mild-hybride aandrijflijn dus. De 1.2 die we goed kennen van andere auto’s van het Stellantis concern ligt in het vooronder en is gekoppeld aan een kleine elektromotor met batterij. Het totaalvermogen is precies 100pk. Exact hetzelfde als in bijvoorbeeld de Opel Corsa. Volgens Jeep rijdt hij gemiddeld iets meer dan 1 op 20. Wij hebben regelmatig 1 op 21 gehaald.
Hoe rijdt de Jeep Avenger e-Hybrid?
Het instappen, starten en algemeen gebruiken van de Jeep Avenger is helemaal geen hogere wiskunde. Sterker nog, het is helemaal geen wiskunde. Het is een ontzettend eenvoudig te gebruiken. Het starten gaat dan ook voorspoedig. De auto pruttelt tot leven, als de motor start dan. De hybrid rijdt soms ook helemaal geruisloos weg. Goed hoor.
Tijdens het rijden valt een aantal dingen op. De motor is een driecilinder en hij pruttelt lekker. Maar, aandoenlijk lekker. Niet storend, maar gezellig en vertrouwen-scheppend. De aandrijving is verrassend vlot en soepel voor de 100pk die hij heeft. De Jeep Avenger e-Hybrid is echt meer dan vlot zat. De vering is echt heel erg goed, niet te hard en niet te zacht. De auto stuurt als een winkelwagen op een ijsbaan en de algemene besturing is ontzettend licht en prettig. Wij zijn onder de indruk.
Sterke punten
Een groot pluspunt van de Jeep Avenger is het verbruik. Zoals ik net al benoemde is het kleine Amerikaanse monstertje ontzettend zuinig. Tuf je lekker 100, dan haal je makkelijk 1 op 21. Dat is echt totaal niet gek voor een auto die nagenoeg geen hulp van buitenaf krijgt door een dikke accu. Binnendoor is hij wat dorstiger, maar dit is natuurlijk logisch. Wat een goed ding. Je kan overigens ook elektrisch gaan natuurlijk, maar dat is dus in dit geval bijna om het even qua kosten.
Een ander, toch wel vrij groot pluspunt vinden wij de optie tot een open dak. Het glazen dak kan open en dan kan je lekker met je snoet in de zon en de wind vertoeven. Voor een relatief goedkope auto vinden wij dit echt fantastisch. Wat we dan niet snappen is waarom hij niet verkrijgbaar is in bijvoorbeeld de Ypsilon. Maar, daar hebben we het nu niet over. Het dak is groot en mooi, vinden we leuk.
Waar we echt over te spreken zijn, is de vering van de Jeep Avenger e-Hybrid. De vering is gewoon echt heel goed. Het is lastig om een kleine auto goed geveerd te krijgen. Te zacht en hij zakt door z’n hoeven en te hard en je stuitert door het dak heen. De Jeep Avenger e-Hybrid doet niet moeilijk en toont de wereld even hoe het moet. Ook de hoogte is perfect, je kan overal nog netjes overheen kruipen, dat hoort natuurlijk bij een Jeep.
Zwakke punten
We noemde net al even het open dak, wij zijn daar erg fan van. Het valt alleen wel op dat de auto vrij veel herrie maakt als het dak open is. Zelfs bij lage snelheden valt het op dat er veel windgeluid de cabine insluipt. Dat is jammer. Zo wordt iets waar je zorgeloos even bij moet kunnen genieten een beetje irritant. Zonde.
Iets anders wat jammer is en helaas ook voorkomt bij verschillende auto’s van het Stellantis concern is het niet goed werken van de Bluetooth verbinding met onze telefoons. Mijn telefoon werkt bij bijna alle auto’s gewoon zoals het hoort, alleen bij Stellantis-systemen werkt hij niet naar behoren. Hoe kan dat, vraag ik mij af.
Iets wat niet per se storend is, maar wel jammer, is het gebruik van relatief goedkope materialen op plekken waar relatief eenvoudig gebruik kan worden gemaakt van iets hoogwaardiger spul. Het scheelt namelijk ontzettend veel als ergens een reliëfje in zit, of een laagje van een gerubberiseerd materiaal, of een kleurtje. Iets, in ieder geval. Nu is het een vrij eenvoudige, glad, zwart en plastic geheel. Dat valt iets tegen.
Uitrusting
Tegenwoordig zit elke auto vol met gadgets en systemen om alles veilig en aangenaam te houden. Dingen zoals airco zijn al lang niet meer hip. Onze auto is uitgerust met een aantal packs, die zal ik hieronder even toelichten. Het eerste pack is het Infotainment & Convenience Pack van 1500 euro, dit pack bevat:
- Verkeersbordherkenning
- 6 speaker audiosysteem met 100W subwoofer
- Keyless Entry
- Handsfree elektrisch bedienbare achterklep (niet te combineren met trekhaak)
- 10,25″ Infotainment met draadloos Apple Carplay en Android Auto + navigatie
Voor lederen stoelen en elektrische verwarming en verstelling ervan betaal je 1400 euro. Mocht je alleen die verwarmbare stoelen willen, betaal je 400 euro. Geen slechte deal. Overigens, de extra uitrusting van de Summit uitvoering bovenop degene eronder staat hieronder beschreven:
- Velours matten vóór en achter
- 18″ Diamond Cut lichtmetalen velgen
- Welcome & Goodbye functie voor- en achterlichten (ze blijven eventjes aan, en gaan al aan als je aankomt en wegloopt)
- Highway Assist Adaptive Cruise Control + Lane Centering Assist
- Donkergetint zonwerend glas
- Blind Spot Warning
- Buitenspiegels verwarmd en inklapbaar
- LED achterlichten
- LED sfeerverlichting
- LED koplampen
- Gespoten grill
- Draadloze telefoonlader
- 360° parkeersensoren
Het glazen panorama schuif- en kanteldak kost 1000 euro.
Conclusie rijtest Jeep Avenger e-Hybrid
De Jeep Avenger e-Hybrid combineert stoer design, veelzijdigheid en efficiëntie. Met een haalbaar verbruik van 1 op 21 en een comfortabele vering is deze compacte SUV perfect voor zowel stadsgebruik als avontuurlijke ritten. De lichte besturing, verhoogde zitpositie en prettige rijervaring maken hem toegankelijk voor iedereen.
Het design is typisch Jeep: robuust en herkenbaar, zonder overdreven te zijn. Pluspunten zijn het lage brandstofverbruik, het panoramisch dak en de balans in rijcomfort. Nadelen zoals het windgeruis bij geopend dak, matige Bluetooth-verbinding en enkele goedkope interieurmaterialen zijn er, maar wegen niet zwaar.
De luxe Summit-uitvoering biedt extra’s zoals adaptieve cruise control, sfeerverlichting en een glazen panoramadak. Met een scherpe prijs-kwaliteitverhouding, veelzijdige opties en een avontuurlijke uitstraling verdient de Avenger zijn titel als auto van het jaar. Een ideale keuze voor wie stoer, praktisch en zuinig zoekt.
De Jeep Avenger is verkrijgbaar vanaf €31.150,- euro in Nederland. In België is hij verkrijgbaar vanaf €25.921,- euro. Onze uitvoering kwam uit op ongeveer €40.500,- euro
Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger