Het is december, de maand van feestelijke afsluitingen, en Euro NCAP doet daar vrolijk aan mee met hun laatste veiligheidsratings van 2024. Maar liefst vijftien voertuigen uit bijna elke klasse hebben de revue gepasseerd, met een line-up die varieert van nostalgische stadsauto’s tot futuristische elektrische SUV’s

Een pick-up met goede manieren? Het kan!

Pick-ups staan vaak niet bekend om hun elegante veiligheidsprofiel. Denk aan Tesla’s Cybertruck bijvoorbeeld. Maar de Maxus TERRON 9 doorbreekt het stereotype. Ondanks zijn indrukwekkende massa bleek deze elektrische kolos verrassend vriendelijk voor andere weggebruikers. En voor voetgangers? Net zo zacht als een warme wintertrui. Resultaat: een welverdiende vijfsterrenbeoordeling.

Bron: Euro NCAP.

Renault blaast de R5 nieuw leven in – met gemengde resultaten

Wie had gedacht dat de iconische Renault 5 een comeback zou maken? Dit keer in elektrische vorm en met een vleugje retro-charme. Voor wie meer pit zoekt, is er de Alpine A290, een compacte krachtpatser met sportieve ambities. Maar hoewel het design scoort, blijven ze op veiligheidsgebied steken op vier sterren – een kleine smet op een verder briljant nostalgisch project.

Bron: Euro NCAP.

Van minimalistisch tot luxe: deze compacte stads-SUV’s doen het goed

Euro NCAP testte ook de nieuwe garde stadsauto’s met SUV-allures. De Volvo EX30, Lexus LBX en MINI Countryman wisten allen de felbegeerde vijf sterren binnen te halen, terwijl de budgetvriendelijke MG ZS Hybrid genoegen moest nemen met vier sterren. Je kunt blijkbaar niet alles hebben voor een zacht prijsje.

Chinese nieuwkomers verrassen

De Deepal S07 en Leapmotor C10, beide elektrische SUV’s uit China, hebben hun Europese debuut niet gemist. De Deepal, een samenwerking tussen Changan Auto en Huawei, én de Leapmotor C10 scoorden beiden vijf sterren. Als deze trend zich doorzet, kunnen Europese merken zich opmaken voor stevige concurrentie.

Grote spelers in de SUV-arena

Voor de liefhebbers van grote, gezinsvriendelijke SUV’s waren er ook toppers. De vernieuwde Hyundai Santa Fe kreeg een dubbele beoordeling: vier sterren standaard, maar met een extra veiligheidsoptiepakket stijgt hij naar vijf sterren. Mazda’s nieuwe vlaggenschip, de CX-80, zette de kroon op het werk met een strakke vijfsterrenrating. Luxe en veiligheid gaan blijkbaar prima samen.

Bron: Euro NCAP.

De Audi A5: een nieuwe naam, dezelfde betrouwbaarheid

Met de introductie van de A5 (voorheen A4) laat Audi zien dat namen veranderen, maar hun veiligheidsnormen niet. De A5 rijdt het nieuwe jaar in met een vijfsterrenrating en een knipoog naar innovatie.

Bron: Euro NCAP.

2024: Veiligheid op de voorgrond

Ondanks economische uitdagingen en snelle technologische veranderingen blijven autofabrikanten zich inzetten voor meer veiligheid. Euro NCAP sluit het jaar af met een veelbelovende blik op 2025, waarin nieuwe innovaties de lat hopelijk nóg hoger leggen. Voor nu: blijf veilig, en vergeet niet dat de mens nog altijd het belangrijkste “onderdeel” van de auto is. Hou je ogen open, je oren gespitst. Weet dat je in dure auto’s niet per se veiliger bent dan in kleine, goedkope modellen. Dankzij het inzicht van de mens worden auto’s zo gemaakt dat ze fijn slagen voor de tests. Door compassie te tonen in het verkeer komen we allemaal fijn thuis. Vriendelijkheid heeft immers nog nooit een leven genomen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *