Nio heeft sinds een aantal jaar voet op Nederlandse bodem gezet. Deze Chinese autobouwer blinkt uit op het gebied van luxe en comfort. Na sedans, een station en meerdere SUV’s is het nu tijd voor een huzarenstukje, de Nio ET9. Deze mega sedan werd afgelopen zaterdag onthuld tijdens de Nio dag in Guangzhou. Maar dat is niet het enige nieuws dat ze hadden tijdens dit jaarlijkse evenement.
Nio ET9
Eerder schreven wij al over de Nio ET9 als ‘snellaad-kanon’. Deze luxe en behoorlijk grote sedan kan namelijk tot 600 kW laden! Momenteel is er in Nederland geen één laadpaal die dit vermogen ook daadwerkelijk kan leveren. Ter vergelijking: de snelst ladende, elektrische auto van dit moment is de Lotus Emeya. Deze laadt met maximaal 350 kW. Maar de ET9 heeft naast het snelladen nog veel meer te bieden.
Tijdens de onthulling van de ET9 werd het duidelijk hoe het interieur eruit ziet. Het bevat vier stoelen, helemaal ingericht om jezelf te laten rijden door een chauffeur. Tijdens je relaxte rit kun je lekker de stoelmassage aanzetten en genieten van je favoriete muziek door een volledig surround system van maar liefst 35 speakers! Pak dan ook meteen een koud drankje uit de ingebouwde koelkast. Zo wil iedereen wel van a naar b gereden worden. Rijd je toch liever zelf, dan zal je wel moeten wennen aan het bijzondere design van het stuurwiel. Deze is namelijk rechthoekig en een stuk kleiner dan in de andere auto’s van Nio.
De CEO van Nio, William Li, vertelde dat het geavanceerde rijhulpsysteem de ET9 twintig keer veiliger maakt dan het normale rijgedrag van de mens. De auto beschikt namelijk over 31 sensoren waarmee het ongeveer 60 voetbalvelden tegelijk in de gaten kan houden. En misschien is dat maar goed ook, het vermogen liegt er namelijk niet om. De drie elektromotoren gecombineerd leveren een vermogen van 697 pk, waardoor je binnen 4,3 seconden op de 100 kilometer per uur zit. Uiteraard kun je ook met de ET9 batterijwisselstations opzoeken in Nederland en de rest van de wereld. De Nio ET9 heeft in China, inclusief batterijpakket, een prijskaartje van 788.000 yuan. Wat met de huidige koers neerkomt op zo’n € 103.000. Exclusief het batterijpakket zal dit gaan om zo’n 660.000 yuan (€ 87.000). Of en wanneer de ET9 naar Nederland komt is bij ons nog niet bekend, net zoals het eventuele prijskaartje.
Firefly
Een nieuwe Nio aanschaffen loopt al gauw in de papieren. Om voor iedereen een voertuig aan te bieden, heeft Nio een merk geïntroduceerd dat luistert naar de naam Firefly. Tijdens de introductie stonden er een aantal exemplaren op het podium. Een echte naam heeft deze auto nog niet, maar hij lijkt verdacht veel op de Honda e. Veel specificaties zijn er nog niet, behalve dat er een frunk is met 92 liter inhoud en de kofferbak bedraagt maximaal 1.250 liter bagageruimte. Deze leuke, kleine EV heeft een vanafprijs van 148.800 yuan, wat omgerekend een kleine € 20.000 is. Of de Firefly op de Nederlandse markt komt is nog niet bekend.
Nio in Nederland
Vorige maand zijn er in totaal 11 Nio’s verkocht, wat het totaal dit jaar op 243 auto’s brengt. Op jaarbasis is dit een lichte stijging ten opzichte van de eerste elf maanden van vorig jaar. Toen werden er namelijk 223 Nio’s verkocht. De maand November is dit jaar iets minder voor Nio, vorig jaar werden er in dezelfde maand ruim drie keer zoveel auto’s verkocht. Het modellen gamma bestaat momenteel uit twee sedans, de ET5 en ET7. De Nio ET5 is ook nog als station te koop en dat is wat ons betreft de mooiste in het rijtje. Voor de SUV’s heb je keuze uit de EL6, EL7 en EL8. Oftewel groot, groter, grootst.
De autofabrikant uit Shanghai is een beursgenoteerd bedrijf. De aandelen waren in januari 2021 bijna 62 dollar per stuk. Na dit hoogtepunt ging het helaas bergafwaarts en de huidige prijs bedraagt slechts 4,54 dollar. Hopelijk zorgen de nieuwe Nio ET9 en het merk Firefly voor een positieve koers en kunnen we in de toekomst allemaal genieten van de luxe van Nio of de betaalbaarheid van Firefly.