De Volkswagen Golf heeft zich de afgelopen vijftig jaar gepositioneerd als een icoon, maar de nieuwste versie lijkt vooral gericht op het behouden van zijn status in een steeds competitievere markt. De Volkswagen Golf eHybrid, nu beschikbaar als ‘Life Edition’, biedt een plug-in hybride met een actieradius van 144 km en is nu te verkrijgen tegen een scherpe vanafprijs van € 39.990.
De actieradius van maximaal 144 km (WLTP) is zeker een verbetering, maar in de praktijk is dit voor veel rijders nog steeds een beperkte afstand. De lage CO2-uitstoot van 6 gram per km is een pluspunt voor de milieubewuste consument, maar het blijft de vraag of dit genoeg is om de overstap naar elektrisch rijden te stimuleren. De 1.700 kg trekcapaciteit is indrukwekkend, maar met een systeemvermogen van 150 kW/204 pk is de Golf eHybrid niet per se de beste keuze voor wie serieus met een hybride wil trekken.
De Life Edition
Belangrijke toevoeging in het aanbod van de Golf eHybrid, en biedt een zeer complete standaarduitrusting tegen een extra scherpe prijs. Het is duidelijk dat Volkswagen hiermee probeert om de Golf toegankelijker te maken voor een breder publiek.
De Life Edition heeft onder andere parkeersensoren, extra donker getinte ramen achter, een achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, Apple CarPlay en lichtmetalen velgen altijd inbegrepen.
Bovendien is metallic lak bij de meeste Life Editions standaard, wat een meer premium uitstraling biedt zonder extra kosten. Dit maakt de Life Edition een interessante keuze voor kopers die op zoek zijn naar veel waar voor hun geld, maar tegelijkertijd biedt de concurrentie vergelijkbare technologieën tegen een lagere prijs.
Al met al is de Volkswagen Golf eHybrid “Life Edition” een prima keuze voor wie op zoek is naar een betrouwbare, goed uitgeruste auto, maar het lijkt niet echt baanbrekend in vergelijking met andere opties op de markt. Het is echter de vraag of deze Golf voldoende aantrekkingskracht heeft om de titel van de bestverkochte Volkswagen in Nederland terug te veroveren.
De Golf heeft zijn iconische status al decennialang bewezen, maar de vraag blijft of deze versie voldoende doet om de concurrentie bij te benen en of hij aantrekkelijker blijft dan zijn voorgangers.
Bovendien is het de vraag of de prijs in verhouding staat tot wat het model daadwerkelijk biedt. Het zou ook interessant zijn om een goedkopere plug-in hybride versie van de Golf Variant te zien, aangezien veel kopers mogelijk op zoek zijn naar meer ruimte met de voordelen van hybride technologie. Een dergelijke variant zou de Golf eHybrid een breder publiek kunnen bieden, vooral voor gezinnen die de veelzijdigheid van de stationwagon waarderen.