Alhoewel Nederland zich er niet echt voor leent, is er nog steeds vraag naar pick-ups. De Dodge RAM is de koploper wat betreft verkoopcijfers, maar Ford wil met de nieuwe Ranger de concurrentiestrijd aangaan. De nieuwe Ford Ranger is er vanaf nu ook met vijf zitplaatsen en als plug-in hybride. Dit maakt het praktische werkpaard opeens aantrekkelijk, maar is dat onderscheidend genoeg?
Ford Ranger
De Ford Ranger is een pick-up die al wat jaren mee draait. Maar ook dit type auto moet zuiniger en mede daarom is er een plug-in hybride van gemaakt. Het is mogelijk om 43 kilometer volledig elektrisch af te leggen in de EV-only-modus. De Ranger is voorzien van een 2,3-liter EcoBoost motor, wat zorgt voor een totaalvermogen van 279 pk en een maximaal koppel van 690 Nm. Dit is volgens Ford het hoogste koppel ooit in een Ranger. Qua koppel komt die in de buurt van de Dodge RAM 1500, maar op het gebied van vermogen wint de RAM het op zijn sloffen. De Dodge RAM 1500 met de 3.0-liter motor levert namelijk 540 pk en 705 Nm aan koppel.
Zware werk
De Ranger is gebouwd voor het zware werk. Het is mogelijk om 1.000 kg mee te nemen en tot 3.500 kg te trekken met de pick-up. Eenmaal aangekomen op de bouwplaats is het zelfs mogelijk om je elektrisch gereedschap te gebruiken of op te laden door de stroom uit de accu te gebruiken (tot 2,3 kW). Je kunt kiezen uit de Wildtrak of de nieuwe Stormtrak uitvoering. Dit zijn toepasselijke namen voor een ruige off-roader. De Ford Ranger met vijf zitplaatsen is er al vanaf € 57.080. Dit is een stuk goedkoper dan de instapuitvoering van de Dodge RAM, daar tel je minstens € 65.750 voor neer (beiden exclusief BTW). Welke zou jij kiezen?