De Japanse automobielindustrie staat op een keerpunt. Door de opmars van elektrische voertuigen, met name van de Chinese autofabrikanten, zijn de marktverhoudingen compleet veranderd. Samenwerken is geen optie meer, maar pure noodzaak. Met name voor Nissan, dat in behoorlijk in de problemen is gekomen. Daarom hebben Honda, Nissan en Mitsubishi een Memorandum of Understanding (MOU) ondertekend om een mogelijke fusie te onderzoeken. Als deze samenwerking werkelijkheid wordt, zou dat een revolutie betekenen voor de Japanse automobielindustrie én de wereldwijde markt.
In een eerder artikel schreven we al over de mogelijke fusie van Honda en Nissan, en de uitdagingen en kansen die de fabrikanten te wachten staan. Nu Mitsubishi zich bij de gesprekken heeft gevoegd, wordt het plan alleen maar ambitieuzer. Maar wat staat er precies op het spel? En wat betekent dit voor de toekomst van de automobielsector?
Eén front in een concurrerende wereld
Honda en Nissan, ooit geduchte concurrenten, lijken nu de handen ineen te slaan. Deze twee merken ondertekenden een MOU om de mogelijkheden van samenwerking te verkennen. De mogelijke toetreding van Mitsubishi voegt een nieuwe dimensie toe. Het idee is om een gezamenlijke holdingmaatschappij op te richten, die de drie fabrikanten verenigt en de concurrentiepositie van Japanse merken versterkt.
De timing is veelzeggend. Grote spelers zoals Tesla en BYD domineren de mondiale EV-markt, terwijl Japanse merken terrein verliezen. Door hun krachten te bundelen, hopen Honda, Nissan en Mitsubishi niet alleen kosten te besparen, maar ook sneller te innoveren. Vooral op het gebied van SDV’s, waar software de kern vormt van het voertuig, zien de bedrijven enorme kansen.
Wat valt er te winnen?
Een mogelijke fusie biedt nogal wat voordelen, zowel voor de betrokken merken als voor de consument. Een kort overzicht van wat er allemaal speelt:
- Betaalbare én kwalitatieve auto’s
Door platforms en technologieën te delen, kunnen de fabrikanten efficiënter produceren. Dit moet resulteren in lagere prijzen, zonder dat men in moet leveren op de vertrouwde Japanse kwaliteit. - Sneller innoveren en ontwikkelen
Een gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma kan de doorlooptijd van nieuwe technologieën aanzienlijk verkorten. Door een samenwerking kunnen de merken slimmere, duurzamere en zuinigere voertuigen sneller ontwikkelen én op de markt brengen. - Krachtig collectief
Door personeel, kennis en middelen te bundelen, ontstaat er een solide basis voor toekomstige innovaties. Dit maakt het makkelijker om talent aan te trekken en innovatieve ideeën snel om te zetten in concrete producten. - Breder aanbod voor consumenten
De combinatie van Honda’s sportieve modellen, Nissan’s expertise in elektrische aandrijvingen en Mitsubishi’s ervaring met hybride voertuigen zorgt voor een breed assortiment. Zo kan straks bijna elke bestuurder, van stadsrijders tot liefhebbers van ruime gezinsauto’s, een model vinden dat bij hen past.
Wat kan Mitsubishi toevoegen?
Mitsubishi heeft zichzelf de afgelopen jaren toch een beetje opnieuw uitgevonden, nadat de aanvankelijk zo veelbelovende “gestaalde perfectie” in het slop kwam. Met modellen zoals de Outlander PHEV heeft Mitsubishi laten zien dat het merk een pionier kan zijn op het gebied van hybride en elektrische technologie. Mitsubishi’s specialisatie in compacte voertuigen en efficiënte aandrijflijnen kan daarom een waardevolle aanvulling zijn op wat Honda en Nissan al in huis hebben.
Maar Mitsubishi is nog wel terughoudend. Het bedrijf heeft aangegeven pas in januari 2025 een definitieve beslissing te nemen over deelname aan de fusie. Tot die tijd houden ze de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten, waarbij ze vooral kijken naar de risico’s en kansen die deze samenwerking met zich meebrengt. Maar gezien het feit dat dit merk al behoorlijk afhankelijk is van Nissan (via de gezamenlijke alliantie met Renault) is het best wel waarschijnlijk dat Mitsubishi zich ook bij Nissan en Honda aan zal sluiten.
Obstakels op de weg
Hoe groot de voordelen van deze fusie ook lijken, er zijn ook duidelijke uitdagingen. Elk van de drie bedrijven heeft een unieke bedrijfscultuur en een eigen manier van werken. Het samenvoegen van deze verschillende achtergronden zal tijd en moeite kosten.
Maar het is vooral Nissan dat onder druk staat. Het merk kampt met een broze winstgevendheid en heeft moeite om zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Ondertussen blijft de concurrentie fel. Als Honda, Nissan en Mitsubishi van grote betekenis voor de wereldwijde automarkt willen blijven, moeten ze niet alleen samenwerken, maar ook snel schakelen en daadkrachtig innoveren. En voor Nissan is dat nu zelfs bijna noodzakelijk om te overleven.
Een nieuwe autogigant in de maak
Hoewel het plan nog in de kinderschoenen staat, tekenen zich langzaam de contouren af van wat een nieuwe Japanse autogigant zou kunnen worden. Als alles volgens plan verloopt, kan de gezamenlijke holdingmaatschappij in 2026 operationeel zijn.
Stel je eens voor wat er gebeurt, als Honda, Nissan en Mitsubishi hun plannen waarmaken. Dan ontstaat er een megagroep die wereldwijd een flinke stempel kan drukken. Samen verkochten Honda, Nissan en Mitsubishi in 2023 samen bijna 9 miljoen voertuigen. Mitsubishi doet met zo’n 1,2 miljoen verkopen misschien wat bescheiden aan, maar de nieuwe alliantie zou zich met dat derde merk wel meteen in de hoogste regionen nestelen. Een paar vergelijkingen:
- Toyota: Onbetwist aan kop met ruim 10,5 miljoen voertuigen.
- Volkswagen Group: Sterk tweede met 8,9 miljoen. Maar de verkopen, met name in China, staan onder druk.
- Hyundai-Kia: Goed voor bijna 7 miljoen voertuigen, en bovendien sterk groeiend met betaalbare elektrische modellen.
- Honda-Nissan-Mitsubishi: Met een potentieel van 9 miljoen voertuigen kunnen ze meedingen om een top-3 plek.
Wat deze samenwerking echt interessant maakt, is de combinatie van elkaars sterke punten. Honda brengt innovatieve technologieën en heeft veel ervaring met hybride aandrijvingen, Nissan heeft veel ervaring met elektrische voertuigen, terwijl Mitsubishi uitblinkt in compacte en zuinige modellen én veel ervaring met PHEV’s heeft. Dat maakt hen samen een geduchte concurrent.
Volgend maand weten we ongetwijfeld meer
Omdat Nissan in de problemen zit, zullen de komende maanden cruciaal worden voor het Japanse merk, om dat beladen woord maar eens te gebruiken. Volgende maand zal duidelijk worden of Mitsubishi zich ook volledig aan het plan committeert en hoe de details van de samenwerking eruit gaan zien.
Als er samenwerking het potentieel heeft om de koers van de automobielindustrie te veranderen, dan is het deze wel. Voor de branche zou het een teken zijn dat Japan van steeds nog grotere betekenis is in de mondiale automobielsector. Laten we niet vergeten dat Japan met Toyota al ’s werelds grootste autoproducent heeft.
Voor de consumenten betekent dit waarschijnlijk meer marktconforme, betaalbaardere auto’s van Japanse makelij. Misschien rijden we over een paar jaar wel in een auto die het beste van Honda, Nissan én Mitsubishi combineert. Dat klinkt best wel veelbelovend, nietwaar?
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/honda-nissan-en-mitsubishi-onderzoeken-samenwerking
EV nieuws