De Chinese autofabrikant BYD wil nog steeds een flink aandeel van de Europese EV-markt zien te veroveren. Met modellen als de Atto 3 en de Dolphin heeft het merk nog niet die sterke positie verworven als men eigenlijk zou willen, maar is er in ieder geval een heel aardige start gemaakt. BYD doet nu een volgende poging in de vorm van een goedkopere instapversie van hun sportieve elektrische sedan, de Seal. Dankzij de komst van deze nieuwe Comfort-uitvoering is deze stijlvolle elektrische vierdeurs nu verkrijgbaar vanaf € 41.690. Je zou denken dat hij daardoor een serieuze concurrent wordt voor – uiteraard – de Tesla Model 3. Is dat inderdaad zo?
Wat heeft de BYD Seal Comfort allemaal te bieden?
De BYD Seal Comfort heeft een kleinere accu dan de eerdere uitvoeringen van de SEAL. Hij is uitgerust met een 61,4 kWh accu, en die is goed voor een actieradius van maximaal 460 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. Met een 170 kW/ 231 pk sterke elektromotor op de achteras sprint de Seal in 7,5 seconden naar de 100 km/u. Geen enorm aansprekend prestaties, maar zonder meer voldoende om er ook een meer dynamische rijstijl op na te houden. BYD maakt uiteraard gebruik van de eigen Blade-accutechnologie. Verder past men de ‘cell-to-body’ technologie toe, waarbij de accu een integraal onderdeel vormt van de carrosserie. Dit zorgt niet alleen voor een veilige en stabielere constructie, maar ook voor een lager zwaartepunt, en dat komt de wegligging weer ten goede.
Behoorlijk efficiënt
De BYD Seal Comfort is ook behoorlijk efficiënt. Dankzij de gestroomlijnde vorm (met een Cw-waarde van slechts 0,219) en de standaard warmtepomp haalt hij het maximale uit elke kilowattuur. Zoals e vaker zien, heeft een uitvoering met een kleinere accu ook een lagere DC-laadsnelheid. Dat zien we ook bij de Seal Comfort. Die kan snelladen met 110 kW, waardoor de accu in 37 minuten van 10% naar 80% is opgeladen.
Ook aan praktische zaken is gedacht. De Seal Comfort biedt voldoende ruimte aan vijf inzittenden en heeft een bagageruimte van 400 liter, aangevuld met een ‘frunk’ (bagageruimte onder de motorkap) van 53 liter.
En een rijke standaarduitrusting
De BYD Seal Comfort is standaard rijk uitgerust. Hij heeft bijvoorbeeld 18 inch lichtmetalen velgen, vegan lederen bekleding met een stijlvol ruitpatroon en een panoramadak dat voor een ruimtelijk gevoel zorgt. Verder beschikt de Seal Comfort over keyless entry & start, een premium Dynaudio-geluidsinstallatie met 12 luidsprekers en een subwoofer, stoelverwarming en ventilatie voor de voorstoelen, stuurwielverwarming en elektrisch verstelbare, verwarmde en inklapbare buitenspiegels. Voor optimale connectiviteit zijn draadloze Apple CarPlay en Android Auto aanwezig.
Hier mankeert dus eigenlijk heel weinig aan. We noemden al eerder de warmtepomp, die voor een betere efficiëntie zorgt en bij veel auto’s alleen optioneel verkrijgbaar is, maar ook de verwarmde voorstoelen en het verwarmde stuur zijn zaken die de meeste EV-rijders enorm weten te waarderen.
En, is hij goedkoop genoeg?
Met een lage vanafprijs van € 41.690 zou je denken dat de BYD Seal Comfort een van de meest aantrekkelijke elektrische sedans zou zijn. Dat is hij ook, maar dit segment wordt enorm gedomineerd door de Tesla Model 3, waarvan het instapmodel met € 40.990 nog iets goedkoper is dan de Seal Comfort en een grotere actieradius heeft. Dat betekent dat deze BYD toch nog van iets betere huize zal moeten komen om die populaire Tesla inderdaad het vuur aan de schenen te kunnen leggen.
Maar in dit competitieve segment zitten behalve de Tesla Model 3 nog een paar spelers. Bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq 6, die wat duurder is maar ook een veel hogere DC-laadsnelheid heeft, en verder nog de Xpeng G6. Die laatste is misschien wel het beste vergelijkbaar met de BYD Seal Comfort, met vergelijkbare prestaties en uitrusting, maar daarbij ook nog eens een veel hogere DC-laadsnelheid én een grote achterklep en beide zaken zijn voor veel mensen een interessante USP. Die zaken zien we trouwens ook bij de Kia EV6, die ongeveer hetzelfde als de Ioniq 6 kost.
Best of the rest
Daarom mag de BYD Seal samen met de Hyundai Ioniq 6, de Kia EV6 en de Xpeng G6 strijden om de “best of the rest award”, want de Tesla Model 3 loopt zoals gewoonlijk met het leeuwendeel weg. En laten we ook niet vergeten dat de Model Y maar een paar duizend euro meer kost. Eigenlijk wil je helemaal geen concurrent van die twee Tesla’s zijn, want zoiets moet alleen maar frustrerend zijn.
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/byd-seal-door-nieuwe-instapversie-duizenden-euros-goedkoper
EV nieuws