Toyota is sinds een tijdje afgestapt van kleinste stadsauto zonder de toevoeging Cross of X (spreek uit als Cross). De Aygo X, Yaris Cross en de Corolla Cross domineren de verkoopcijfers. Van de Corolla en de Yaris is er natuurlijk wel nog een Crossloze versie beschikbaar, maar dat hoeven we jullie niet uit te leggen. De Corolla Cross hebben wij al eens getest, toen zelfs nog een keer. De Crossloze Yaris ook. Nu is het de beurt aan de Yaris Cross. Een auto zoals Toyota ze goed kan maken: eenvoudig, gemakkelijk en simpel. Maar, opvallend op sommige punten…

Sterke puntenZwakke punten
+ Verbruik– Rijgeluid
+ Interieurruimte – Luidruchtige piepjes
+ Stereo– Interieurverlichting uit na uitzetten auto

Wat is de Toyota Yaris Cross?

De Toyota Yaris Cross is in de basis een verhoogde Yaris. Dit is natuurlijk totaal niet waar, het is een hele andere auto. Maar zo positioneert Toyota hem in hun gamma. Het is een middelgrote crossover met verrassend veel interieurruimte en een comfortabele rijervaring. Maar, hierover later meer.

De Toyota Yaris Cross heeft een nodige facelift gehad. Het model is er natuurlijk al een tijdje, maar dit is de helemaal frisse versie ervan. Het uiterlijk is wat strakgetrokken en er zijn bijvoorbeeld nieuwe motoren, systemen en velgen beschikbaar. De voorkant toont kalm en vriendelijk. Een beetje katachtig zelfs. De achterkant is zakelijk en typisch Toyota met de rechte lijnen als achterlichten zoals we die ook zien op de huidige C-HR.

Wij reden een Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 Launch Edition. Dit houdt in dat we de 1.5 driecilinder onder het vooronder hebben liggen met hybride technologie aan zijn zijde. Een totaalvermogen van 130pk gaat via een CVT-versnellingsbak richting de voorwielen. Dat zorgt ervoor dat de Yaris Cross lekker vlot uit de voeten is. De Launch Edition is de eerste nieuwe sinds de facelift met alles erop en eraan. Mocht die niet meer beschikbaar zijn, is hij het meest vergelijkbaar met de Executive.

Hoe rijdt de Toyota Yaris Cross?

De Toyota Yaris Cross rijdt zoals je van een Toyota mag verwachten: overzichtelijk, praktisch en zonder poespas. Starten doe je met een knop, schakelen met een pook en sturen… nou ja, met een stuur. Alle knoppen in het interieur zijn logisch geplaatst en werken precies zoals je verwacht. De instap is prettig hoog en ruim, de stoelen zitten comfortabel, en het interieur voelt solide en goed afgewerkt aan.

De CVT doet zijn werk soepel al soms wat luidruchtig. Wel schakelt hij moeiteloos tussen elektrisch rijden en de traditionele verbrandingsmotor. Die 1.5 is vaak wat overdreven aanwezig. Hierover later meer. De vering is voor een relatief kleine auto erg goed afgesteld waardoor de auto heel comfortabel rijdt. Ook met volledige bezetting. De wielen zitten vrij ver naar voren en achteren toe, er is weinig overhang. Dit is heel fijn als je door woonwijken met drempels rijdt, zo wordt er nooit onnodig bumper-geschaafd.

De Toyota Yaris Cross is niet klein. Laten we dat even duidelijk hebben. Hij is van gemiddelde grootte voor een crossover. Heel vergelijkbaar met de afmetingen van de Renault Captur, bijvoorbeeld. Hierdoor is rijden überhaupt vrij gemakkelijk. Het sturen, remmen en accelereren gaat heel gemakkelijk, kinderspel. Het interieur is overzichtelijk en het enige zichtpuntje wat soms ingewikkeld is, is tijdens het parallel inparkeren met een stoep. Verder zie je alles.

Sterke punten

Tegenwoordig zijn we steeds vaker verwend met auto’s die een ontzettend zuinige motor en bak combinatie hebben dat we alles onder de 1 op 20 eigenlijk scharen onder onzuinig. Zo zwart-wit is het natuurlijk niet, maar door Dit soort auto’s wordt het wel lastig om de rest serieus te nemen. 1 op 20 is kinderspel voor de Toyota Yaris Cross. Met een relaxte rijstijl houd je gemakkelijk geld over aan het eind van de dag voor bijvoorbeeld een broodje frikandel. De tank is ook verrassend klein, zo rijdt je ver en hoef je ook niet eens veel te tanken.

De Toyota Yaris Cross is in ieder geval gedeeltelijk ontworpen door een hele lange man. Dit is in alles in het interieur terug te zien. Om een voorbeeld te noemen: de binnenspiegel heeft een dubbel verstelpunt. Hij kan dus lekker dansen op een kogelgewrichtje net als bij elke auto, maar er zit ook een knikpunt in de staaf waarmee hij gemonteerd zit. Zo kan hij dus ook omhoog en naar beneden worden geschoven. Ik ben 1.89 meter en kan prima rijden met twee volwassenen achterin. Stoel naar voren, stuur het dashboard in en de spiegel naar voren en omhoog. Prima deluxe.

Wij willen niet pretenderen dat de volgende stelling altijd waar is, maar meestal hebben niet-premium auto’s ook niet-premium stereo’s. Er wordt hard geknoeid om een soort halfzacht basgeluid te produceren maar meestal eindigt dat in een plat geluid of een rare agressieve bonk in de speakers om het gebrek aan woofer te compenseren. Gelukkig is het in de Toyota Yaris Cross andere koek. Er is een echt kwalitatief hoogstaand audiosysteem gemonteerd wat onze oren kon verblijden met heldere, diepen en ronde klanken uit de monden van bijvoorbeeld Amerie. Hier waren wij aangenaam door verrast. Dank, Toyota.

Zwakke punten

Ee nadeel wat consumenten hingen aan de vorige iteratie van de Toyota Yaris Cross was het rijgeluid. Er was veel ruis van de motor en de wind en de weg. Toyota heeft in plaats van één plaat tussen de motorruimte en het passagierscompartiment nu vier platen tussen de twee ruimtes geplaatst. Ik wist dit, mijn medepassagiers niet. Toch gaven meerdere van hen aan dat de auto nogal luidruchtig is tijdens het rijden op bijvoorbeeld de snelweg. Dat vinden we jammer, vooral aangezien het bij de LBX wel goed is gelukt, die geluidsdemping.

Op auto’s zitten heden ten dagen allerlei magische functies die ervoor zorgen dat je niet par abuis de nieuwe hortensia’s van de buren uit de grond trekt bij een iets te strakke parkeerbeweging. Dat is prettig, zo is het leven over het algemeen veiliger en dus beter. Maar, de piepjes die in de Yaris Cross je leven moeten verbeteren, zorgen in dit geval voor een regelmatige wakkerschudding. Ze zijn namelijk ontzettend luid en agressief. Zo belangrijk zijn die hortensia’s ook weer niet.

Het laatste minpunt is nogal eigenaardig. Als wij rijden met een auto, willen wij ook wel eens stoppen. Bijvoorbeeld om te tanken. Dan parkeert men in de globale omgeving van een benzinepomp en doet men de auto uit. Bij Toyota moet je vanbinnen een knopje indrukken om de benzineklep te doen ontgrendelen. Dit is veilig en handig, want dan knopje is verlicht. Behalve, en dit is vrij belangrijk, als de auto uit is. Dan gaat ook alle knopverlichting uit. Meteen. Dat is onprettig als je tankt als het donker is, bijvoorbeeld ’s nachts of, ik zeg maar wat, na je werk in de winter.

Uitrusting

In de standaarduitrusting van de Toyota Yaris Cross Launch Edition zit bijna alles. Daarnaast kan je ook nagenoeg niks veranderen, in verband met de uitvoering. Alle veiligheidssystemen die je maar kan bedenken komen standaard op deze uitvoering. Onze auto is uitgerust met het Innovation Pack. Dit pakket bevat verscheidene soorten parkeerhulp en een vast panoramadak.

Je hebt standaard op de duurste uitvoering natuurlijk ontzettend veel goodies. In het geval van de Yaris Cross kan je dan genieten van dingen zoals:

  • Automatische, dual-zone, op afstand bedienbare airconditioning
  • Verwarmde, elektrisch (in hoogte) verstelbare sportstoelen voorin
  • Het grotere 12,3 inch instrumentenpaneel (i.p.v. 7 inch)
  • Voorruit- en stuurverwarming
  • 10,5 inch touchscreen (i.p.v. 9 inch) met 6 JBL-Speakers
  • Elektrische achterklep
  • Keyless entry & go

Conclusie rijtest Toyota Yaris Cross

De Toyota Yaris Cross is een Urban Cruiser tussen de vorige en toekomstige Urban Cruiser in. Hij is kort maar ruim, ook voor lange mensen. Hij is handig en het geluidssysteem is top. Ook kan je er prima met vier volwassenen in vertoeven. Hij is zuinig binnendoor en extreem zuinig op de snelweg. Helaas is niet al het geluid goed in de Yaris Cross. Zo is er nog best veel rijgeluid ondanks de nieuwe geluidsisolatie. Ook zijn de piepjes van de geavanceerde rijhulpsystemen nogal aanwezig. Dat is jammer. Maar zoals vaak bij Toyota zijn de nadelen klein en de voordelen groot.

De Toyota Yaris Cross in de basisuitvoering is verkrijgbaar vanaf 30.295,- euro (in België vanaf 28.474,- euro). Het testmodel van ons is de duurste uitvoering. Met alle opties erbij komen wij uit op ongeveer 43.000,- euro.

Alle foto’s in dit artikel zijn gemaakt door Sem Berger 

Categorieën

1 REACTIE
Reageren

  1. Aart Jan schreef:

    De 3 cinder is meer dan goed hoorbaar ,vraag me af waarom geen gewone 4 cilinder uit de Urban

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *