Vorig jaar reed ik met de DS 4. Uit die test bleek al gauw dat het een enorm verfijnde en luxueuze ervaring was. Een waar moeilijk mee te concurreren valt. Wat gebeurt er als er een schepje bovenop komt? Letterlijk, want de DS 7 is een stuk groter en duurder. Beide in dezelfde uitvoering: Antoine de Saint-Exupéry.
Sterke punten: | Zwakke punten: |
+ Interieur kwaliteit | – “Lang” rempedaal |
+ Verwarmde massagestoelen | – (Teveel) rijmodi |
+ Draaicirkel | – Accu percentage meter |
Wat is de DS 7 PHEV?
Momenteel is de DS 7 de grootste auto van het luxemerk van Stellantis. Daar komt later dit jaar nog de DS N°8 boven te staan. Maar op het moment van rijden was die nog maar net aangekondigd.
Het is de SUV van het merk. Dat wil zeggen: hoge zitpositie en veel ruimte. Dat was het idee, en dat is dan ook prima uitgevoerd. Om een indicatie te geven van die ruimte: de bagageruimte omvat 555 liter, of 1752 liter met de achterbanken neergeklapt. Dat maakt het een van de ruimste auto’s in zijn klasse.
Over die klasse: de DS 7 behoort tot het M-segment. Enige concurrenten zijn bijvoorbeeld de Audi Q5, Volvo XC60 of de elektrische Tesla Model Y. Allemaal luxe, verfijnde jachtschepen op wielen dus. Hebben we het over een luxe jacht, dan is het merk DS wellicht een van de betere.
Tot niet heel lang geleden hadden grote SUV’s grote motoren. Tegenwoordig hoeft dat niet meer. Zoals beschreven is de DS een hybride. De auto beschikt over een accupakket van 13,2 kWh én een 1,6-liter viercilindermotor. Men krijgt een keuze in vermogen: er is de E-Tense 225, E-Tense 300 4×4 of de E-Tense 360 4×4. Daarbij tellen de cijfers natuurlijk voor het gecombineerde vermogen.
Volledig elektrisch rijden is uiteraard mogelijk. In onze test kwamen we echter niet verder dan 40 kilometer, minder dan de door de fabrikant geclaimde 50 kilometer, maar in bijna alle gevallen waarschijnlijk genoeg voor je woon-werkverkeer. Daarbij kan het zelfs een voordeel zijn dat het accupakket relatief klein is. Dan is die ook sneller volgeladen. En de auto blijft er iets lichter door.
Op de benzinemotor wordt een verbruik geclaimd van 2,2 liter per 100 kilometer WLTP natuurlijk. In onze testperiode hebben we een verbruik van 2,9 liter per 100 kilometer gehaald. Natuurlijk dankzij de elektromotor, en het feit dat de auto slim schakelt tussen de twee manieren van voortbewegen. Is er om wat voor reden dan ook geen gebruik gemaakt van de elektromotor tijdens een rit, dan kun je uitgaan van cijfers van rond de 1 op 10. De vraag is dan waarom je dat zou doen natuurlijk.
Hoe rijdt de DS 7 PHEV?
Goede vraag! We hebben nu even genoeg cijfers getikt, tijd voor leuke anekdotes. Was de DS een Duitser geweest met een ster in de grille, dan hadden we geschreven dat de beste plek achterin zou zijn. Je voelt hem al aankomen: DS is Frans. Dat betekent twee dingen: 1. Comfort, en 2. Eigenzinnigheid.
We beginnen lekker bij punt nummer 1. Bij het instappen word je gelijk begroet door de heerlijke geur van leder. Alles wat je aanraakt is zacht, behalve de knoppen. Die zijn grotendeels van aluminium gemaakt en dus vrij hard. Ze zijn wel extreem mooi afgewerkt, met een heerlijke klik als je erop drukt. Bij het starten van de motor komt uit het dashboard een prachtig klokje. Bij het eerste aanzicht ervan geef ik toe dat ik geluiden maakte die vergelijkbaar waren met oerkreten.
De auto start in alle gevallen door middel van de elektromotor, lekker rustig dus. Gebruik je de schakelaar om naar de sportmodus te gaan, dan start de interne verbrandingsmotor pas. Het is ook een modus die totaal niet bij de auto past. Lekker links laten liggen is de tip van Flip. Een modus die wél gebruikt is, is de comfortstand of de 4×4-rijmodus. Beiden laten ze goed weten wat er gebeurt, zou je zeggen. In de comfortstand wordt de auto een heerlijk hoopje op de weg. Alsof je met een zeilboot rijdt, maar dan met meer leer in het interieur. Carrosserierol waar je u tegen zegt; eigenlijk doet het denken aan Franse auto’s van weleer. Denk aan een Citroën SM bijvoorbeeld.
In de 4×4-stand wordt het geheel iets strakker. Het rolt iets minder, en je voelt het vermogen schakelen tussen de assen. Een ervaring die past bij het karakter van de auto. Zeker als je mensen meeneemt die last hebben van wagenziekte, is dit een prima modus. Of als het glad is op de weg natuurlijk.
Om te rijden is de DS 7 een heerlijkheid op de weg. Enorm luxe, comfortabel en vooral zacht. Dat laatste geldt voor alles: de vering, het stuurgedrag, het overbrengen van het vermogen en de remmen. Over dat laatste later nog meer. Maar om het simpel samen te vatten: Rijden met de DS 7 is gewoon ontspannen.
Puntje 2 was eigenzinnigheid. Ook dat moet benoemd worden. De knoppen die geplaatst zijn in het interieur zijn heerlijk afgewerkt. Ze zijn ook net niet geplaatst waar je ze zou verwachten. De bediening van de ruiten is te vinden in de middenconsole. De spiegelverstelling? Die zit linksonder het stuur. De bediening van het panoramadak zit in het plafond. Dat is logisch, maar de bediening is dan weer verdeeld over twee knoppen.
Ben ik eerlijk, dan vind ik het geweldig. Onlogisch dat het kan zijn, het zorgt voor een interieur dat fijn opgeruimd aanvoelt. Een plek waar design net zo belangrijk, zo niet belangrijker, is dan het praktische aspect. Het is precies zoals de DS 7 zou moeten zijn. Hij houdt je aan het nadenken, terwijl je net een beetje meer ontspannen op je plek aankomt dan dat je vertrok.
Sterke punten
De interieurkwaliteit van de Antoine de Saint-Exupéry-editie van de DS 7 is op topniveau. Het gebruikte nappaleer is heerlijk zacht en hoogstaand. De knoppen zijn van prettig aanvoelend aluminium. In combinatie met kleinigheidjes, zoals de interieurlampjes die je kunt aanraken om ze aan of uit te zetten, voelt het geheel enorm luxe.
Nu besef ik dat de nadruk gedurende de algehele rijtest op het interieur ligt. Maar het is geen wonder dat de auto’s worden ingezet als charterauto’s op modeshows.
Om nog even voort te borduren op het interieur: dat is de plek waar we de verwarmde en geventileerde massagezetels vinden. Een heerlijke functie, en een die het rijden nóg fijner en meer ontspannen maakt. Met een keuze uit acht programma’s en drie standen van intensiteit. Na een poos stopt het automatisch. Wees gerust, het start na enkele minuten vanzelf weer.
Dankzij de meesturende achterwielen is de draaicirkel enorm kort. Ondanks het formaat van de auto, is deze enorm makkelijk te parkeren of te manoeuvreren is. Slechts 10,45 meter voor een volledig rondje. Vergelijk je dat met een ander Stellantis-product dat eveneens Frans is, de Peugeot 308, dan komt de DS 7 er zelfs marginaal beter uit. De Peugeot doet een rondje in 10,5 meter.
Zwakke punten
Verrassend veel auto’s met een luxe karakter hebben het: een rempedaal dat je dieper moet intrappen voordat het geheel echt begint af te remmen. De DS 7 is daar geen uitzondering op. Sterker nog, misschien wel een uitblinker. Echter, als er één ding is in een auto waarvan je wilt dat het direct begint te werken, dan zijn het wel de remmen. Het is geen prettige verrassing als dat minder responsief is dan je graag zou willen. In zeldzame gevallen zou je liever een luier aan willen.
Luxe auto’s worden gedefinieerd door (onder andere) de simpliciteit waarin ze hun rijervaring bieden. Iets wat ontzettend duidelijk wordt als je onderweg bent met de DS 7. De hybride stand is niet nodig. De auto schakelt toch al erg efficiënt tussen zijn benzinemotor en elektromotor. Een sportstand in een auto waarin luxe het hoofdingrediënt moet zijn, zal ik nooit begrijpen. Het doet afbreuk aan het karakter van de auto. Die is dan niet meer zuinig of ontspannen.
De rijstanden zijn er te veel, bovendien is de knop aan de rechterkant van de middenconsole geplaatst. Dus niet enorm makkelijk te bedienen voor de bestuurder.
Met een volledig elektrisch rijbereik van 40 kilometer is het prima mogelijk om woon-werkverkeer elektrisch te doen. Daarbij zeggen we wel dat de indicator die het elektrische bereik bijhoudt niet enorm accuraat is. Het lijkt alsof die sneller leegloopt dan dat de accu leeg raakt. Sterker nog, als je van huis vertrekt met 0% elektrisch bereik, kom je alsnog op je bestemming aan, waarna er aangegeven wordt dat je een rit hebt gemaakt van bijvoorbeeld 50 kilometer, waarvan 35% volledig elektrisch.
Uitrusting
De DS 7 Antoine de Saint-Exupéry-uitvoering heeft de volgende kenmerken: een unieke kleur genaamd “Night Flight” met grijs-paarse tinten en gouden parelmoervlokken. Specifiek voor deze uitvoering zijn er 21-inch hoogglans zwarte diamond-cut velgen. Het interieur is uitgevoerd in “Criollo Bruin” nappaleer met “Tramontane Grey” en Point Perle-sierstiksels in “Cassel Earth” Beige. Oftewel: de kleuren zijn gevarieerd, maar matchen erg mooi. Het stikwerk is hoogstaand en het leer is lekker zacht.
Technologisch gezien is de DS 7, zoals alle DS modellen voorzien van het DS IRIS-systeem. In dit geval een twaalf inch touchscreen dat prettig verwerkt is, met een fijne resolutie. De bediening is intuïtief genoeg, hoewel je veel moet scrollen. Gelukkig zijn er prettige knoppen beschikbaar voor de meest gebruikte functies.
Wij hadden de PHEV AWD-versie met 300 pk. Dat blijkt een lekkere hoeveelheid. Meer dan genoeg om lekker door te rijden, maar niet genoeg voor tranentrekkende acceleratie. Zoals iedere uitvoering van de DS 7 is deze gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met acht versnellingen. Ook die is gewoon boterzacht en comfortabel in gebruik.
De prijs? Zoals wij hem reden: €70.658,-. Dat is ongeveer dezelfde prijs als een standaard Audi Q5. Een Volvo XC60 kost standaard €10.000 minder, maar dat verschil is met een paar opties verbazingwekkend snel ingehaald. Het is en blijft veel geld, maar kijken we naar de concurrentie, dan vinden we hem niet duur. Een subtiel maar belangrijk verschil.
Conclusie
Een auto die je in ontspannen sfeer lange kilometers laat rijden: dat is de DS 7 PHEV 4×4. Een die net zo gemakkelijk te manoeuvreren is als een Renault Twingo en op zijn minst net zo comfortabel als een Volvo XC90.
Raden we hem aan? DS zet zijn zinnen overduidelijk op het luxe segment. Net zoals de kleinere DS 4 kan de DS 7 concurreren met duurdere modellen van andere merken. Wil je luxe en verfijning? Kijk eens naar de Fransen. Dat doen ze nog altijd uitmuntend.