Honda presenteert op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas twee opvallende prototypes: de Honda 0 Saloon en de Honda 0 SUV. Deze elektrische modellen moeten een nieuw tijdperk inluiden voor de Japanse autofabrikant, die behoudens een onverwacht succesje tot nu toe wat achterbleef in de EV-markt. Met een combinatie van een stijlvol maar behoorlijk futuristisch design, een overvloed geavanceerde technologie en veel ruimte moeten de Honda 0 modellen de concurrentie met de gevestigde orde aangaan. Met zulke extravagante modellen kun je twee dingen verwachten: of ze worden een grandioos succes, of ze gaan roemloos ten onder. Tot nu toe zijn de verwachtingen in de media hoog, maar zullen ze die ook waarmaken? 

Honda 0 Saloon: Sportieve elegantie met een flink vleugje futurisme

De Honda 0 Saloon is een elegante sedan een sportief doch ook redelijk futuristische design. De lage silhouet, de gestroomlijnde lijnen en de opvallende lichtsignatuur geven de auto een uitgesproken dynamische en moderne uitstraling. Honda heeft duidelijk gekozen voor een design dat zich onderscheidt van de massa. Het ruime interieur zit volgend Honda vol met slimme oplossingen om de beschikbare ruimte te maximaliseren. De Saloon is bovendien voorzien van de nieuwste technologieën, waaronder Level 3 autonoom rijden.

Honda 0 SUV: Veel ruimte en functionaliteit, en net zo futuristisch

De Honda 0 SUV is qua uiterlijk misschien wel meer een MPV dan een SUV en richt zich op ruimte en functionaliteit. Maar ook deze heeft een opvallend en futuristisch uiterlijk. Het interieur is flexibel in te delen en biedt een uitstekend zicht rondom. Honda heeft haar expertise op het gebied van robotica ingezet om de SUV van geavanceerde stabiliteitscontrole te voorzien. Dit zorgt volgens Honda voor een stabiele wegligging en een responsief stuurgedrag.

e:N Architecture W-platform: nieuwe basis voor een nieuwe generatie

De Honda 0 Saloon en SUV worden gebouwd op het e:N Architecture W-platform, een nieuw platform speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s. De “W” staat voor “Wheel”, waarmee Honda aangeeft dat dit platform vierwielaandrijving mogelijk maakt. Dit opent de deur naar modellen met meer ruimte, hogere prestaties en mogelijk zelfs offroad-capaciteiten.

Het e:N Architecture W-platform is modulair, wat betekent dat het kan worden aangepast aan verschillende soorten auto’s. Honda kan hiermee zowel compacte stadsauto’s als ruime SUV’s bouwen. Het platform is ook ontworpen met het oog op toekomstige technologieën, zoals autonoom rijden en connectiviteit.

elektrische Honda O Series

ASIMO OS: Het brein van de Honda 0 Serie

Zowel de Saloon als de SUV zijn uitgerust met ASIMO OS, Honda’s eigen besturingssysteem, vernoemd naar de iconische humanoïde robot. Dit systeem vormt het hart van de Honda 0 Serie en integreert diverse functies, zoals autonoom rijden, infotainment en connectiviteit. ASIMO OS is ontworpen om de rijervaring te personaliseren en te optimaliseren. Door middel van OTA-updates blijft de software altijd up-to-date, zodat bestuurders kunnen profiteren van de nieuwste functies en verbeteringen. Honda belooft hiermee een intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface die zich aanpast aan de individuele behoeften van de bestuurder.

Autonoom rijden voor meer veiligheid en gemak

Honda heeft ambitieuze plannen op het gebied van autonoom rijden. Het bedrijf streeft ernaar om Level 3 autonoom rijden mogelijk te maken, en dat zelfs in alle omstandigheden. Dit betekent dat de auto in veel situaties zelfstandig kan rijden, terwijl de bestuurder zijn aandacht op andere zaken kan richten. Honda maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en een groot aantal geavanceerde sensoren om dit te bereiken. Honda geeft ook aan dat men zich als doel heeft gesteld om autonoom rijden betaalbaar te maken voor een breed publiek, zodat meer mensen kunnen profiteren van deze moderne technologie.

Extra krachtige chips door samenwerking met Renesas

Om de prestaties van elektronica van de Honda 0 Serie naar een hoger niveau te tillen, werkt Honda samen met Renesas, een toonaangevende fabrikant van halfgeleiders. Samen ontwikkelen ze een extra krachtige chip voor de volgende generatie modellen. Honda wil dan een gecentraliseerde E&E-architectuur toepassen, waarbij de chip alle belangrijke functies van de auto aanstuurt, zoals autonoom rijden, infotainment en de aandrijflijn. Dit vereenvoudigt de elektronica in grote mate. Maar dat vereist uiteraard een enorme rekenkracht van die ene chip, en evengoed zou die chip behoorlijk zuinig met energie moeten omspringen.

Toekomstperspectief: Succes of teleurstelling?

Met de Honda 0 Serie zet Honda niet alleen vol in op elektrische mobiliteit, maar ook op geheel nieuwe, gedurfde concepten. De combinatie van een futuristisch design en geavanceerde technologie is natuurlijk veelbelovend. Maar of deze modellen ook een succes worden, dat bepalen de kopers nog steeds. De tijd zal het moeten leren. De concurrentie in de EV-markt is hevig, maar Honda heeft met de 0 Serie in ieder geval een interessante troef in handen. En Honda is natuurlijk niet het enige merk dat op de futuristische tour gaat. De Hyundai Ioniq 9 gaat ook aardig die kant op, en laten we ook Polestar niet vergeten. De introductie van de productiemodellen van Honda’s 0 Series staat gepland voor 2026, zodat we dus nog even moeten wachten om te zien of deze elektrische Honda’s de verwachtingen kunnen waarmaken.

https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/worden-deze-elektrische-hondas-een-top-of-een-flop

EV nieuws

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *