Renault heeft op het Autosalon van Brussel het interieur van de Twingo E-Tech electric prototype onthuld. Deze showauto geeft ons een interessant voorproefje van wat we kunnen verwachten van de productieversie, die volgens Renault in 2026 op de markt komt. Wat het prototype laat zien, is dat Renault heel goed heeft geluisterd naar de fans van de vroegere trednsetter. De nieuwe Twingo E-Tech Electric combineert net als zijn voorganger de speelse charme van het originele model met de praktische eisen van een moderne elektrische stadsauto. En, om het extra veelbelovend te laten klinken, met een prijs die naar verwachting onder de € 20.000,- zal liggen.

Renault heeft op het Autosalon van Brussel het interieur van de Twingo E-Tech electric prototype onthuld. Deze showauto geeft ons een interessant voorproefje van wat we kunnen verwachten van de productieversie, die volgens Renault in 2026 op de markt komt. Wat het prototype laat zien, is dat Renault heel goed heeft geluisterd naar de fans van de vroegere trednsetter. De nieuwe Twingo E-Tech Electric combineert net als zijn voorganger de speelse charme van het originele model met de praktische eisen van een moderne elektrische stadsauto. En, om het extra veelbelovend te laten klinken, met een prijs die naar verwachting onder de € 20.000,- zal liggen.

Trendsetter uit het verleden straks klaar voor de toekomst

Het eerste wat opvalt aan het interieur van de Twingo E-Tech electric prototype is het dashboard. Luchtig, cilindervormig en ‘zwevend’ – een echte eyecatcher, dus. Maar Renault heeft ook slimme details verwerkt die verwijzen naar de allereerste Twingo. Knipogen naar het verleden, die zeker een glimlach op het gezicht van Twingo-liefhebbers zal toveren. Verder is het dashboard voorzien van een 7-inch digitaal instrumentenpaneel en een centraal 10,1-inch multimediascherm. Navigeren, muziek luisteren, je telefoon verbinden – alles wat je maar wilt is aan boord.

Ruimte en flexibiliteit

Renault heeft ook goed nagedacht over de praktische kant van het interieur. Overal zijn slimme opbergmogelijkheden te vinden, van vakken onder het dashboard tot een handige ruimte tussen de voorstoelen. Zelfs onder die opvallende cilinder op het dashboard is een vlakke opbergruimte verstopt. Ideaal om je zonnebril, telefoon of een goed boek binnen handbereik te houden. De vloer van de showauto is trouwens gemaakt van kurk. Een duurzame keuze die ook nog eens een warme uitstraling geeft.

Net als zijn voorgangers is de Twingo E-Tech electric prototype een meester in het aanpassen aan jouw behoeften. De achterbank is verschuifbaar en in twee delen (50/50) neerklapbaar. Zo creëer je in een handomdraai meer beenruimte voor de passagiers, extra bagageruimte voor de boodschappen, of zelfs genoeg plek om die nieuwe kast van IKEA te vervoeren. Dankzij de vijf portieren stap je ook nog eens makkelijk in en uit. En dankzij het royale glazen dak zal deze compacte stadsauto toch nog verrassend ruim aanvoelen.

Creatieve details en speelse accenten

De ontwerpers van Renault hebben hun creativiteit de vrije loop gelaten bij het ontwerpen van het interieur. Zo bedachten ze een magnetische zone op de hoofdsteun van de voorstoelen waar achterpassagiers hun telefoon kunnen ‘plakken’. Ook is er een elastische band die dienstdoet als kaartenvak of fleshouder. De draaiknop voor de rugleuning van de stoelen verwijst naar het stedelijke karakter van de Twingo: deze is geïnspireerd op skateboardwielen. En wie goed kijkt, vind her en der in het interieur humoristische boodschappen van de ontwerpers. Dat is iets waar je natuurlijk wel van moet houden.

Van showauto naar productiemodel

Sinds de eerste onthulling op de Autosalon van Parijs heeft Renault het exterieurontwerp van de Twingo E-Tech Electric prototype verder verfijnd. Zo is de voorzijde aangepast met een luchtinlaat, zijn de wielkastranden achter kleiner gemaakt en hebben de bumpers een nieuw honingraatpatroon gekregen (geprint met een 3D-printer). Ook de achterlichten hebben een andere vorm gekregen. Het laat zien dat Renault continu bezig is met het optimaliseren van het ontwerp.

Maar hoe zit het met de techniek? Vooralsnog houdt Renault de technische specificaties van de Twingo E-Tech electric nog even onder de pet. We weten nog niets over de accucapaciteit, het vermogen van de elektromotor of de verwachte actieradius. Wel is duidelijk dat de Twingo E-Tech electric gebruikmaakt van het CMF-BEV platform, dat speciaal is ontwikkeld voor elektrische auto’s in het A-segment. Dit platform deelt de Twingo met de Renault 5 Electric (en met de 4), dus we zouden wellicht wat specificaties van dat model als indicatie nemen. Maar gezien de veel geringere afmetingen en het afwijkende concept van de Twingo wordt dat toch te veel gissen.

Betaalbare elektrische mobiliteit voor iedereen

Met de Twingo E-Tech electric wil Renault elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk maken. Een vanafprijs van minder dan € 20.000,- voor een elektrische auto die in Europa wordt geproduceerd – dat klinkt bijzonder veelbelovend. De Twingo E-Tech electric past overigens perfect in het rijtje van de andere elektrische modellen van Renault, zoals de Renault 5, Renault 4, Megane E-Tech electric en Scenic E-Tech electric. Wordt dit dan de volgende Car of the Year?

Een nieuwe generatie Twingo, voor een nieuw tijdperk

De Twingo E-Tech electric prototype is een symbool van de elektrische toekomst van Renault, die er wat ons betreft veelbelovend uitziet. Met zijn retro-elementen, geavanceerde technologie en betaalbare prijs belooft de Twingo E-Tech electric een van de meest aantrekkelijke, compacte, praktische elektrische stadsautootjes te worden. We kijken daarom reikhalzend uit naar de productieversie. Helaas moeten we nog even geduld hebben tot 2026 voordat we de Twingo E-Tech electric daadwerkelijk op de Nederlandse wegen zien verschijnen. Maar de eerste indrukken zijn absoluut veelbelovend.

https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/het-prototype-van-de-renault-twingo-e-tech-electric-laat-al-heel-wat-zien

EV nieuws

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *