De Autosalon van Brussel is dit jaar het toneel voor de Europese onthulling van een opvallende nieuwkomer: de Mazda 6e. Een volledig elektrische sedan, die speciaal voor de Europese markt is ontwikkeld. De kans is groot dat deze auto, al lijkt hij helemaal niet zo onderscheidend, voor de nodige opschudding in de EV-markt kan zorgen. Met zijn aantrekkelijke ‘typisch Mazda’ design, een flinke actieradius en de kenmerkende Mazda-rijdynamiek én – kwaliteit belooft deze 6e een interessante concurrent te worden.
Een nieuwe generatie elektrische sedan
Mazda had tot voor kort met de MX-30 al een elektrische auto in de Nederlandse showrooms staan, maar de 6e begeeft zich in een ander territorium. Waar de MX-30 een compacte ‘urban’ cross-over is, is de 6e een ruime sedan die de strijd aangaat met gevestigde namen als de Tesla Model 3, Model Y, Kia EV6 en misschien ook wel de VW ID.7 en BMW i4.
De naam ‘6e’ doet wellicht denken aan de Mazda 6 met verbrandingsmotor, maar de elektrische variant is echt een compleet nieuw ontwerp. Opvallend is trouwens ook de samenwerking met Changan Automobile, Mazda’s partner in China. De 6e is namelijk de Europese versie van de Mazda EZ-6, die vorig jaar in Beijing werd gepresenteerd. Door de krachten te bundelen met Changan Automobile, combineert Mazda zijn design- en rijdynamiek-expertise met de elektrische technologie van Changan. Dat is natuurlijk dé manier om relatief snel en kostenefficiënt een nieuw model te ontwikkelen en produceren.
Strak, modern en herkenbaar Mazda-design
De Mazda 6e is niet direct een blikvanger maar is naar Mazda-begrippen redelijk uitbundig. Daar zal de rode kleur van het gepresenteerde prototype ook aan meehelpen. Het design van de Mazda 6e is gebaseerd op het “Authentic Modern” thema, en dat vertaalt zich in een elegante, vloeiende vormgeving met een coupé-achtige daklijn.
De aerodynamica speelt uiteraard een belangrijke rol, aangezien die van grote invloed op de efficiëntie en actieradius is, en dat zal ook de reden zijn dat de lijnen aan een coupé doen denken. Typische Mazda-elementen, zoals de scherpe koplampen en de opvallende grille, zorgen voor herkenbaarheid. Toch oogt de 6e modern en onderscheidend, met een eigen identiteit binnen het elektrische segment.
Rijden met ‘Jinba Ittai’
Mazda belooft met de 6e niet alleen een mooie verschijning, maar ook een auto die rijplezier biedt. En dat is natuurlijk waar Mazda om bekend staat. Ze noemen dit Jinba Ittai, dat gevoel van eenheid tussen bestuurder en auto.
De 6e zal verkrijgbaar zijn in twee varianten: met een 80 kWh of een 68,8 kWh accupakket. De actieradius is respectievelijk 552 km en 479 km (WLTP). Daarmee zit je dus wel even goed, zelfs voor langere ritten. Snelladen kan met maximaal 200 kW, dus een korte koffiepauze is genoeg om weer verder te kunnen.
Over de aandrijflijn is nog niet alles bekend, maar we weten wel dat de 6e achterwielaandrijving heeft. Of er ook een vierwielaangedreven versie komt, is nog even afwachten en ook over het motorvermogen wordt nog niets verteld. Volgens Autocar levert de elektromotor een vermogen van 285 pk, en dat zorgt ongetwijfeld voor een vlotte acceleratie en een dynamische rijervaring.
Interieur en technologie
Binnenin de Mazda 6e zien we een interieur dat enigszins minimalistisch is, maar zeker niet ‘kaal’ overkomt. Mazda gebruikt zo te zien hoogwaardige materialen en lijkt ook veel aandacht aan een intuïtieve bediening te hebben besteed. Het infotainmentsysteem is voorzien van een groot touchscreen en ondersteunt volgens het persbericht spraakbediening.
Uiteraard is de Mazda 6e ook voorzien van de nieuwste en vaak verplichte rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control, lane assist en een 360-graden camera. Veiligheid staat voorop, maar Mazda vergeet het comfort niet. Zo ogen de stoelen lekker riant en ergonomisch gevormd en is er ook voldoende ruimte voor zowel de bestuurder als de passagiers.
De Mazda 6e is waarschijnlijk behoorlijk concurrerend geprijsd
De Mazda 6e heeft alles in huis om een succes te worden in Nederland. We houden hier nog steeds van sedans, zeker als ze er zo stijlvol uitzien als deze. De actieradius is ruim voldoende voor de meeste dagelijkse ritten, ook die van zakelijke gebruikers, en met de prima laadsnelheid hoef je ook voor langere afstanden niet te vrezen.
Natuurlijk is de concurrentie in dit segment niet mals. Tesla heeft met de Model 3 en Model Y een sterke troef in handen, en ook de Polestar 2, VW ID.7, BMW i4 en de Hyundai Ioniq 6 zijn geduchte tegenstanders terwijl de vernieuwde BYD Seal ook een rol van betekenis zou kunnen spelen. Maar de Mazda 6e heeft wel zijn eigen karakter, dat zich onderscheidt van de massa, en precies zoals we dat van dit Japanse merk gewend zijn.
De prijs van de Mazda 6e is nog niet bekendgemaakt, maar het schijnt dat hij vanaf € 45.000 verkrijgbaar zal zijn, en dan is hij behoorlijk concurrerend geprijsd. De nieuwe elektrische sedan van Mazda komt naar verwachting al in de zomer van 2025 op de Nederlandse markt.
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/mazda-6e-onthuld-op-autosalon-brussel
EV nieuws