Het is natuurlijk geen nieuws meer dat de EV-markt volop in beweging is. De consument profiteert daarvan want elektrische auto’s worden gestaag goedkoper. Maar de prijsverlaging waar MG nu mee komt, is toch wel opvallend te noemen. Verschillende populaire modellen zijn vele duizenden euro’s goedkoper. Houdt de Chinese autofabrikant gewoon uitverkoop, of is men een prijzenoorlog begonnen?

Prijs daalt naar gemiddeld € 25.000!

Om een beeld te geven van de prijsverlagingen die MG heeft aangekondigd: Zowel de MG ZS EV als de MG4 en MG5 Electric zijn aanzienlijk in prijs verlaagd. Kopers van de ZS EV profiteren nu van een korting van maar liefst €9.000, waardoor de vanafprijs daalt naar €25.150. De MG5 Electric wordt €6.000 goedkoper en is nu ook voor die prijs verkrijgbaar terwijl de MG4 Electric nu verkrijgbaar is vanaf €24.450. MG loopt trouwens ook met de hybridemodellen te stunten.

Model

Nieuwe prijs

Oude prijs

Korting

MG ZS EV

€ 25.150

€ 35.885

€ 10.735

MG4 Electric

€ 24.450

€ 32.285

€ 7.835

MG5 Electric

€ 25.150

€ 35.885

€ 10.735

Laten we hierbij trouwens niet vergeten dat MG een van de Chinese merken is, waarop de EU een forse importheffing heeft doorgevoerd. Die is weliswaar een fractie verlaagd maar bedraagt nog steeds 37,6 procent. En ondanks dat kan MG zijn auto’s dus tegen fors lagere prijzen aanbieden.

Waarom deze prijsverlaging van MG?

Deze stap van MG roept natuurlijk vragen op. Wat is de reden achter deze agressieve prijsstrategie? Er zijn verschillende mogelijke verklaringen voor MG’s opvallende zet. Ten eerste wil het merk wellicht zijn concurrentiepositie versterken in de snelgroeiende EV-markt. Want er komen op dit moment heel wat goedkopere – maar ook kleinere – elektrische auto’s op de markt. Door de prijzen te verlagen, maakt MG zijn elektrische auto’s toegankelijker voor een breder publiek.

Een andere reden zou voorraadbeheer kunnen zijn. Misschien wil MG – of althans de importeur of distributeur (Van Mossel) – ruimte maken voor nieuwe modellen die binnenkort op de markt komen. Door de huidige voorraad weg te werken met aantrekkelijke kortingen, creëert het merk ruimte voor de nieuwste aanwinsten.

Ten slotte kan MG met deze actie zijn imago verbeteren en de merkbekendheid vergroten. Hoewel MG al langer actief is op de Nederlandse markt, speelt het merk nog steeds een bescheiden rol. Nu er ook nog eens de nodige bedreiging is van bijvoorbeeld de Dongfeng Box en de Leapmotor T03, zou het voor MG hét moment kunnen zijn om de strijd aan te gaan. En door scherpe prijzen te hanteren, kan MG niet alleen een extra stukje markt pakken maar ook meer aandacht trekken en potentiële kopers overtuigen van de aantrekkelijkheid van zijn elektrische modellen.

prijsverlaging  MG

Wordt het nu een spannende tijd?

De prijsstrategie van MG zorgt ongetwijfeld voor de nodige opschudding in de EV-markt. Maar in hoeverre dit de concurrentie zal bewegen om met die prijsverlagingen mee te gaan is maar de vraag. De prijsverlaging kan immers ook gewoon bedoeld zijn om de voorraad op te ruimen. De modellen die nu in de aanbieding zijn, zijn namelijk alle uit voorraad leverbaar. De tijd zal daarom leren wat de langetermijneffecten zullen zijn van deze ‘prijzenoorlog’. De komende weken of maanden zullen we ongetwijfeld meer te weten komen over de impact van deze prijsverlagingen van MG.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *