Moderne auto’s worden steeds betrouwbaarder, en Citroën is daar absoluut geen uitzondering op. Natuurlijk kunnen we dat blijven herhalen en kan het bedrijf dat claimen tot iedereen een ons weegt, maar het zijn de garanties die laten zien hoeveel vertrouwen een bedrijf in zijn product heeft.
Citroën We Care
Zo heet het nieuwe garantieprogramma. Het maakt daarbij niet uit of je een voertuig hebt met een benzinemotor, een elektromotor of een andere vorm van aandrijving. Alles mag en kan dus.
De werking is vrij eenvoudig: als je een nieuwe Citroën aanschaft, krijg je daar automatisch een garantieperiode bij. Dat spreekt natuurlijk voor zich. Nadat die eerste garantieperiode is verstreken, komt Citroën We Care om de hoek kijken. Deze aanvullende garantieperiode geldt voor alle onderdelen van de aandrijflijn, motor en versnellingsbak. Zolang de auto binnen het officiële Citroën-netwerk wordt onderhouden, kun je maximaal acht jaar of 160.000 kilometer garantie krijgen op de genoemde onderdelen. Daardoor heeft Citroën een net zo lange garantieperiode als bijvoorbeeld Mitsubishi.
Klinkt goed, maar zijn er addertjes onder het gras?
Net zoals de Nederlandse grammaticaregels heeft het merk een aantal voorwaarden en uitzonderingen gesteld. Een daarvan is dat de auto altijd onderhoud moet hebben gehad binnen de door de fabrikant gestelde intervallen. Dat betekent elk jaar – of elke twee jaar voor elektrische auto’s – of zodra het door Citroën bepaalde kilometerinterval is bereikt. Dat klinkt logisch; alles wat mechanisch is, gaat stuk zonder adequaat onderhoud.
Een andere voorwaarde is dat het onderhoud altijd binnen het Citroën-netwerk moet plaatsvinden. Houd je je daar als consument elk jaar netjes aan? Dan krijg je telkens opnieuw garantie. Dit gaat door tot de eerder genoemde acht jaar of 160.000 kilometer is bereikt.
Deze nieuwe dekking is geldig voor alle auto’s die na 10 januari van dit jaar zijn gekocht. Voor Citroën is het een goede manier om de auto’s beter te monitoren. Voor klanten betekent het langer zekerheid over een goed functionerende aandrijflijn. Het is momenteel nog onduidelijk of je “vals kunt spelen”. Door bijvoorbeeld een jaar naar een onafhankelijke garage te gaan en daarna opnieuw gebruik te maken van Citroën We Care. Iets dat bij Concurrent Toyota bijvoorbeeld wel kan.