Het rommelt bij Stellantis. Bij het moederbedrijf van talloze automerken waaronder Opel, Fiat en Peugeot gebeurt de laatste tijd een heleboel . Deze week maakte Louwman bekend helemaal te stoppen met Stellantis.

Per 1 maart stopt Louwman met alle sales- en aftersalesactiviteiten voor Stellantis. Louwman voert de merken Opel en Peugeot op vijf locaties: in Breda, Goes, Naaldwijk, Ridderkerk en Rotterdam. Klanten moeten na die datum naar andere autobedrijven. Louwman verwacht dat Stellantis andere partijen zal aanwijzen, die de vertegenwoordiging van Opel, Peugeot en andere Stellantis-merken zal overnemen.

De officiële reden die Louwman opgeeft voor het stoppen met Stellantis, is vrij vaag. Het besluit is genomen na ‘zorgvuldige analyse van de marktomstandigheden en toekomstige ontwikkelingen in de autobranche’, zo leest de verklaring van Louwman. Het bedrijf zegt naar het merkenportfolio te hebben gekeken in een poging het aantal merken naar beneden te brengen. Ergens logisch, want Louwman vertegenwoordigt heel wat merken in Nederland. Maar wellicht speelt er meer.

Lancia van Stellantis
Lancia: een nieuw oud merk onder Stellantis zonder duidelijk plan

Veel merken

Het rommelt namelijk al een tijd bij Stellantis, en niet alleen in Nederland. Het bedrijf ontstond in 2021 toen Fiat-Chrysler (FCA) fuseerde met het Franse PSA, dat Peugeot en Citroën onder zich had. Het gevolg is een enorm bedrijf waaronder niet minder dan vijftien merken zich verzamelen. Okay, daar gaan we: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Leapmotor, Maserati, Opel, Peugeot, RAM en Vauxhall. Hiermee is Stellantis het op drie na grootste autobedrijf van de wereld. Dankzij al die op zichzelf staande merken bestaat Stellantis echter uit veel verschillende organisaties.

Het gaat dan ook niet lekker. Verkoopresultaten vallen tegen en de winstverwachting is bijgesteld. Er is sprake van het ontslaan van werknemers en het sluiten of afschalen van fabrieken. Dit valt allemaal niet lekker bij de verschillende overheden. Bovendien strijdt Stellantis hard tegen de gestelde uitstootnormen. Voormalig CEO Tavares stapte zelfs uit de Europese branchevereniging ACEA. Een beslissing die hem de kop kostte: vorige maand werd Tavares van de ene op de andere dag op straat gezet.

Busjes van Stellantis
Eigenlijk staan er maar drie verschillende busjes op deze foto

Niet lekker

Het is tekenend voor een bedrijf dat worstelt. Het bedrijf lijkt niet zo goed te weten wat het met zichzelf en met al die verschillende automerken aan moet. Eerder schreven we al over Chrysler, dat eerst een succesvolle comeback was beloofd maar waar het vervolgens angstvallig stil blijft. Of Lancia, dat ineens terugkeerde met een model, maar waarvan toekomstplannen of positionering in de markt nog vaag blijft. Hetzelfde speelt bij de bedrijfswagens: Stellantis biedt in Europa drie modellen onder vier verschillende merken. Hiermee concurreren Citroën, Fiat, Peugeot en Opel deels met elkaar, terwijl het vrijwel exact dezelfde bestelauto’s zijn.

In hoeverre de ontwikkelingen bij Stellantis meespelen bij de beslissing van Louwman om te stoppen met de sales en aftersales voor het concern, valt te bezien. Dat het niet helemaal lekker gaat bij Stellantis, dat valt moeilijk te ontkennen.

5 REACTIES
Reageren

  1. Ron schreef:

    En Mazda dan. Dat hoort toch ook bij Louwman

  2. Ron schreef:

    En Mazda dan.
    Dat hoort toch ook bij louwman

  3. T.A Oostdijk schreef:

    Ik ben zelf een aantal jaar een Opel reparateur geweest. Stellantis is het afvoerputje van de auto branche. Ik heb nog wat contacten van vroeger. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat Louwman meerdere miljoenen heeft verloren aan het contract met Stellantis.

  4. Goeseije schreef:

    Ik rijd een Peugeot moet ik met de auto voor onderhoud naar Terneuzen zonder verder commentaar ( ik heb een service contract)telematica doet het niet meer ben benieuwd naar de service die nu slecht is van zowel Stellantis alsmede Louwman

  5. Teus. H. Beek schreef:

    Stellantis is een grote pot van hetzelfde, 40 jaar Alfa Romeo gereden, ik ga toch niet in een Opel of nog erger een Peugeot rijden, dan liever een duitse echte auto Bmw of een Benz

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *