Hoe presteren elektrische auto's in de winter? Polestar wint, Tesla zakt door het ijs.
Met een elektrische auto kun je gemakkelijk overal komen, zo zeggen sommige, maar weet dat je in de winter rekening moet houden met minder actieradius. Noorwegen, een van de koplopers op het gebied van elektrisch rijden, biedt het perfecte decor om EV’s (elektrische voertuigen) onder extreme weersomstandigheden te testen. Onlangs zijn 29 verschillende elektrische modellen op de proef gesteld tijdens de “El Prix 2025” in een uitgebreide wintertest, uitgevoerd door de Noorse EV-organisatie. Het doel? Begrijpen hoe kou de actieradius en prestaties van elektrische auto’s beïnvloedt.
Koude feiten: waarom wintertests belangrijk zijn
De impact van winterse temperaturen op elektrische voertuigen is groot. Bij temperaturen rond het vriespunt presteren accu’s minder efficiënt. Dit resulteert in een kleinere actieradius, langere laadtijden en een hoger energieverbruik voor zaken als verwarming. Hoewel fabrikanten officiële actieradiuscijfers publiceren, zijn die meestal gebaseerd op gematigde omstandigheden.
Met deze Noorse wintertest van NAF (Noorse Automobiel Federatie) kregen de 29 deelnemende modellen de kans om te laten zien wat ze waard zijn in realistische, barre omstandigheden. Van compacte stadsauto’s tot luxe elektrische sedans, de test biedt inzicht in hoe goed EV’s standhouden wanneer de thermometer richting -10 °C zakt.
Verrassingen in de testresultaten
Onder de deelnemende modellen bevonden zich populaire auto’s zoals de Tesla Model 3, Mercedes-Benz G-Klasse, Kia EV3 en Polestar 3. De resultaten lieten een duidelijk patroon zien: alle voertuigen zagen hun actieradius afnemen, maar de mate waarin verschilde sterk per model.
Bijvoorbeeld, de Polestar 3 presteerde het beste met een daling van slechts 5%. Dat is absoluut een compliment voor Polestar! Hetzelfde geldt voor de Mercedes-Benz G-Klasse, een indrukwekkende elektrische auto met de aerodynamica van een bushokje had slechts een actieradiusvermindering van 14%. Tesla stelde met de Model 3 echt teleur. Dé Tesla met de meest aerodynamische vormgeving eindigde met -24% bijna onderaan van alle geteste EV’s.
Je zou verwachten dat alleen maar de grotere SUV-modellen tegen zouden vallen, waarbij meer energie nodig was voor het verwarmen van het interieur en de accu, maar dat is niet het geval. Deze test benadrukt hoe belangrijk het is om de winterprestaties van een model in overweging te nemen bij de aankoop van een EV.
(Bron onderstaande afbeeldingen: Inside EV’s)
Praktische tips voor EV-gebruik in de winter
Wat betekenen deze resultaten voor de dagelijkse EV-rijder? Allereerst is het verstandig om goed voorbereid de weg op te gaan. Het voorverwarmen, preconditioneren, van het interieur terwijl de auto nog aan de laadpaal staat, kan bijvoorbeeld energie besparen tijdens het rijden. Je gebruikt de stroom van de laadpaal en niet van je accu. Verder is het plannen van laadsessies onderweg cruciaal, vooral bij lange ritten.
Ook laten de resultaten zien dat fabrikanten hard werken aan verbeteringen met efficiëntere warmtepompsystemen en accu’s die minder gevoelig zijn voor koude temperaturen. Zulke innovaties helpen niet alleen bij het verbeteren van de winterprestaties, maar verhogen ook het rijplezier en comfort, ongeacht de weersomstandigheden.
Innovaties die vertrouwen wekken
De wintertest in Noorwegen benadrukt hoe belangrijk het is dat autofabrikanten blijven investeren in technologie die elektrisch rijden onder alle omstandigheden toegankelijk maakt. Nieuwe ontwikkelingen in accuchemie, aerodynamica en softwareoptimalisaties maken elektrische voertuigen steeds betrouwbaarder, zelfs in extreme kou.
Voor consumenten betekent dit dat de overstap naar een elektrische auto steeds aantrekkelijker wordt, ook in landen met koude winters. De Noorse testresultaten bieden waardevolle inzichten voor wie op zoek is naar een EV die ook in uitdagende (Noorse) omstandigheden presteert.
(Bron onderstaande afbeelding: NAF.no)
https://www.evupdate.nl/elektrische-auto/artikel/met-een-elektrische-auto-minder-actieradius-in-de-winter-praktijktest-met-24-evs
EV nieuws