Renault doet het momenteel goed met retro-modellen in een elektrisch jasje. De Renault 5 is succesvol gelanceerd, naar de 4 kijkt men reikhalzend uit. Citroën ziet dit succes ook. De geruchten dat de 2CV, oftewel het eendje, terugkomt worden sterker.
De terugkeer van de 2CV als elektrische auto zou een welkome aanvulling zijn op de rijke historie van het zo bekende eendje. Deze geschiedenis begon in 1939, toen Citroën een prototype van de revolutionaire auto wilde presenteren. Vanwege de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog kwam dit er niet van. Pas in 1948 kreeg het grote publiek de auto te zien. Met slechts één koplamp, geribbeld metaal en een unieke ophanging baarde dit ‘lelijke eendje’ direct opzien.
De Citroën 2CV is bedacht voor de boeren op het Franse platteland. Het idee was een auto die zonder problemen over het boerenland kon rijden (waarbij eieren in een mandje niet mochten breken) maar netjes genoeg was voor een rit naar de kerk op zondag. Dankzij de bijzondere ophanging, die de auto liet hellen in de bochten, was dit allemaal mogelijk. De naam ‘deux chevaux’ suggereert een vermogen van twee paardenkrachten, maar in werkelijkheid was dit minstens tien keer zoveel.
Wakker geschud
Ondanks dat de Citroën 2CV al 35 jaar niet meer wordt gebouwd, leeft hij nog altijd in de harten van autoliefhebbers. In de retro-golf die ons een nieuwe MINI en Fiat 500 bracht, kwam het eendje niet mee. Nu merken als Renault en Lancia succes boeken met moderne, elektrische versies van hun klassiekers, lijkt Citroën toch overstag te gaan. De terugkeer van de 2CV lijkt aanstaande, al ontkent Citroën nog in alle toonaarden.
In het geheim zou Citroën al een tijdje werken aan een moderne 2CV die elektrisch is, zo melden verschillende bronnen. Het succes van de nieuwe Renault 5 zou Citroën wakker hebben geschud. Tijdens de Motorshow van Brussel liet hoofdontwerper Pierre Leclercq zich ontvallen dat de terugkeer van de 2CV mogelijk is, net zoals een retro-ontwerp. “De dingen die je je herinnert van Citroën betekenen niet dat je direct de vormen van de succesproducten van vroeger moet namaken”, zei hij. “Maar dat wil niet zeggen dat we de deur dichtgooien.”
Een nieuwe 2CV zou een logisch antwoord zijn op de toenemende vraag naar kleinere elektrische auto’s in Europa. Het past direct bij de geschiedenis van het eendje: die was altijd bedoeld als zo goedkoop mogelijke mobiliteitsoplossing voor het volk. Met het platform van de ë-C3 heeft Citroën al een goed, klein platform voor het model. Over een paar jaar viert het eendje zijn 80e verjaardag: zou dat geen perfect moment zijn voor een nieuwe toekomst?