De Porsche 718 Cayman, de compacte sportwagen van de Duitse fabrikant, staat bekend om zijn pure rijdynamiek en sportiviteit. Een tijdje geleden heeft Porsche ook een elektrische variant aangekondigd, en die zal ongetwijfeld wat minder lichtvoetig zijn. Helaas is er nog nagenoeg niets over deze auto bekend. Maar nu duiken zowaar de eerste spionagebeelden van de elektrische variant op. Uiteraard voeden die weer de geruchtenmolen over de specificaties en prestaties van deze nieuwkomer in Porsche’s elektrische familie.
Vertrouwd en nieuw design
De spionagebeelden geven ons een eerste glimp van het design en de technologie die schuilgaat onder de camouflage. Porsche lijkt de Cayman een aardig aerodynamisch jasje te hebben aangemeten, met elementen zoals een actieve achterspoiler en luchtinlaten die we kennen van de Taycan.
Gelukkig behoudt de elektrische 718 Cayman wel grotendeels de kenmerkende proporties van zijn voorganger: de lage, brede stance en de vloeiende daklijn. Logisch, anders zou je er beter een geheel nieuwe serie van kunnen maken. Maar onderhuids is er ongetwijfeld veel veranderd, te beginnen met een geheel nieuw, elektrisch platform. Die elektrische aandrijflijn heeft ook invloed op het design.
De afwezigheid van een grote verbrandingsmotor creëert ruimte voor een gestroomlijnde onderkant en een diffuser. De spionagebeelden laten zoals gezegd zien dat Porsche ook flink in aerodynamica heeft geïnvesteerd. De luchtinlaten aan de voorzijde optimaliseren de luchtstroom, en een actieve achterspoiler zorgt voor extra downforce bij hogere snelheden. Het derde remlicht – verticaal geplaatst bovenaan de achterklep – lijkt te zijn geïnspireerd op het ontwerp van de 911. Bijzonder is ook dat de achterklep uit één stuk lijk te bestaan. Daaronder zou een doorlopende lichtstrip moeten zitten, al komt dat op de foto’s niet zo erg goed uit de verf.
Raden naar de prestaties
Hoewel de specificaties van de elektrische aandrijflijn nog onbekend zijn, kunnen we verwachten dat de elektrische Cayman wat dat betreft niet teleur zal stellen. Dat geldt ook voor de actieradius, en de laadsnelheid. Het is heel goed mogelijk dat de elektrische Cayman gebruik zal maken van Porsche’s 800V-architectuur, die we kennen van de Taycan en mede door Rimac is ontwikkeld. Het is ook te verwachten dat Porsche verschillende accupakketten zal aanbieden. Natuurlijk kunnen we stiekem even kijken naar de specificaties van de Taycan, maar laten we niet vergeten dat de Cayman een stuk korter is, en dus minder ruimte voor een groot accupakket et cetera heeft.
Digitaal toevluchtsoord
Het interieur van de elektrische Cayman belooft een minimalistische en hightech ervaring te worden. De spionagebeelden laten een digitaal instrumentenpaneel zien, waarschijnlijk met Porsche’s nieuwste infotainmentsysteem. En natuurlijk krijgt ook deze Porsche een ergonomisch interieurs. Daar staat Porsche immers bekend om, en het is natuurlijk ook niet moeilijk om te voorspellen dat de materialen en afwerking van hoge kwaliteit zullen zijn.
Nog niets bekend over prijzen en leveringen
Natuurlijk zal de elektrische Cayman duurder zijn dan zijn benzineaangedreven voorganger. Dat kan bijna niet missen. Maar hoeveel? Dat moeten we nog horen. Ook de lanceringsdatum van de elektrische Cayman is nog niet bekend. Gezien het feit dat er nu spionagebeelden opduiken, kunnen we verwachten dat deze elektrische Porsche ergens in de loop van dit jaar zal worden onthuld. Dan zou het niet onlogisch zijn als de eerste leveringen ergens in 2026 plaats zullen vinden.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl