BMW heeft zijn elektrische paradepaardje, de iX, een upgrade gegeven. Niet zomaar een: meer vermogen, een grotere actieradius en een flinke dosis technologische snufjes. De nieuwe versie van deze volledig elektrische – door BMW genoemde – SAV (Sports Activity Vehicle) haalt nu een indrukwekkende 700 kilometer op een volle accu. Een afstand waar menig benzineauto nog een beetje jaloers op zou kunnen worden.
Efficiënter, krachtiger, sneller
EV-technologie gaat enorm snel. Voor de nieuwe BMW iX zijn de elektronica, batterijtechnologie en software-afstemming onder de loep genomen. Het resultaat is een energieverbruik dat met 8% verlaagd is (in het beste geval, afhankelijk van model en uitrusting). De BMW iX xDrive60 schiet er hierdoor 60 extra kilometers bij, wat in totaal kan oplopen tot 701 kilometer rijbereik. De instapvariant, de xDrive45, komt op 602 kilometer, terwijl de sportieve M70 xDrive een nette 600 kilometer haalt.
We gaan je gelijk even bombarderen met cijfers: De nieuwe xDrive45 levert 408 pk en sprint in 5,1 seconden naar de 100 km/u. De xDrive60 doet dat met 544 pk in 4,6 seconden, en de M70 xDrive – met een piekvermogen van 659 pk – schiet in een razendsnelle 3,8 seconden naar de 100 km/u. Ook de topsnelheden zijn verhoogd, met een begrenzing op 200 km/u voor de xDrive45 en xDrive60. Bestorm je graag de Duitse autobahn, dan heb je de M70 nodig. Die haalt 250 km/u.
Laden zonder stress
De nieuwe iX laadt niet alleen sneller, maar ook slimmer. De xDrive45 kan nu DC-snellaadstations met 175 kW aan, terwijl de duurdere modellen 195 kW ondersteunen. In de praktijk betekent dit dat je in een koffiepauze weer een flink stuk verder kunt rijden. Neem van ons aan, na 600 kilometer gereden te hebben wil je een koffie. Dankzij verbeterde software en een efficiënte warmtepomp gaat het opladen sneller en wordt de batterij beter benut. Voor de thuisladers: BMW biedt nu een nieuwe Wallbox Plus aan, waarmee je tot 22 kW AC-laden kan.
Een sportieve uitstraling met high-tech snufjes
Qua design blijft de BMW iX een opvallende verschijning. Strakke lijnen, een monolithisch uiterlijk en natuurlijk de iconische (en nu ook verlichte) nierengrille. Er zijn nieuwe kleurvarianten beschikbaar, zoals Arctic Race Blue metallic en Tansanitblauw metallic. Wie graag sportiviteit uitstraalt, kan kiezen voor het M Sportpakket, met extra aerodynamische details en exclusieve velgen tot wel 23 inch groot.
Binnenin ademt de iX luxe en technologie. M-multifunctionele stoelen, een nieuw M-stuurwiel en een breed aanbod aan high-tech features maken de rijervaring nog aangenamer. Standaard krijg je onder andere een Harman Kardon Surround Sound System, adaptieve LED-koplampen en een BMW Live Cockpit Professional met het nieuwste BMW iDrive 8.5 besturingssysteem.
Prijzen en beschikbaarheid
Vanaf maart 2025 is de nieuwe BMW iX in Nederland leverbaar in drie uitvoeringen: de xDrive45, xDrive60 en M70 xDrive. De prijzen beginnen bij € 86.403,- en lopen – afhankelijk van de uitvoering en opties – flink op. Maar voor dat geld krijg je wel een elektrische SUV die niet alleen zuiniger en sneller is, maar ook een technologische krachtpatser op wielen. De nieuwe ix staat al in de online configurator, voor het gemak hebben we de prijzen netjes in een overzicht gezet voor je.
uitvoering | range | vermogen | Laadtijd 10-80 % | Maximale laadcapaciteit DC-lader | Batterij capaciteit (bruto/netto) | Prijs Nederland | Prijs België |
BMW iX xDrive45 | 602 km | 408 pk | 34 minuten | 175 kW | 100,6 kWh / 94,8 kWh | € 86.413,60 | € 85.400 |
BMW iX xDrive60 | 701 km | 544 pk | 35 minuten | 195 kW | 111,5 kWh / 109,1 kWh | € 99.900,30 | € 102.500 |
BMW iX M70 xDrive | 600 km | 659 pk | 35 minuten | 195 kW | 111,5 kWh / 108,9 kWh | € 131.413,50 | € 129.700 |