De Fiat Panda, wie kent hem niet? Een stadsauto die al menig hart heeft veroverd: compact en praktisch voor een aantrekkelijk prijskaartje. Fiat heeft niet stilgezeten, zo konden we onlangs kennismaken met de Fiat Grande Panda: groter, gedurfder en klaar voor de toekomst. Deze nieuwe generatie Panda is niet alleen gegroeid in formaat, maar is ook verkrijgbaar in een volledig elektrische variant. Voor wie nog niet helemaal klaar is om de stekker in de laadpaal te steken, is er ook een hybride versie beschikbaar. Beide varianten zijn nu te bestellen dus het is hoog tijd voor een nadere kennismaking.
Historie van de Fiat Panda
Laten we eerst eens kijken naar de geschiedenis van de Fiat Panda. Deze icoon in het A-segment kent drie generaties sinds zijn introductie in 1980.
- Eerste generatie (1980–2003):
Ontworpen door Giorgetto Giugiaro, debuteerde de Panda als een simpele, betaalbare auto met een robuust, hoekig design. Hij was licht, praktisch en geschikt voor zowel stadsverkeer als ruig terrein, mede dankzij de introductie van de Panda 4×4 (1983) met vierwielaandrijving. Motoren varieerden van 650 cc tot 1.2-liter benzine. - Tweede generatie (2003–2011):
Deze Panda kreeg een ronder, moderner uiterlijk en focuste wat meer op comfort en veiligheid. Hij was verkrijgbaar met meerdere benzinemotoren en een dieselmotor en er was ook een vernieuwde 4×4-versie. Het interieur werd gebruiksvriendelijker, met nog meer opties voor personalisatie. - Derde generatie (2012–heden):
De huidige Panda bevat nog maar heel weinig elementen van de eerdere generaties. Het design van het interieur blijft wel redelijks speels, maar ook met de nadruk op functionaliteit en connectiviteit. Hij is weer iets groter en moderner, en biedt heel behoorlijke rijeigenschappen. In 2020 introduceerde Fiat de Panda Hybrid met mild-hybrid aandrijving.
In al die jaren staat de Fiat Panda staat bekend als een eenvoudig maar veelzijdig en betrouwbaar autootje. Dat bleek dé sleutel tot succes. Met miljoenen verkochte exemplaren is hij het belangrijkste model voor Fiat. En wie weet voegt de Grande Panda daar nog een succesnummer aan toe.
Van stadsauto tot familieauto
De originele Panda was een echte stadsheld, perfect voor korte ritjes en krappe parkeerplaatsen. Maar met de Grande Panda heeft Fiat andere ambities. Deze is immers een maatje groter. Met zijn ruimere interieur en comfortabelere design zal Fiat zich hiermee ook wat meer op gezinnen richten. Fiat noemt hem dan ook een ‘family mover’.
Het multi-energie platform van de Grande Panda is een slimme zet van Fiat. In lang niet alle markten is de elektrische auto al zover geaccepteerd, dat je daarmee kunt volstaan. Door zowel een elektrische als een hybride variant aan te bieden, speelt Fiat in op de diverse behoeften van automobilisten.
Knipoog naar het verleden
Het hoekige, retro-futuristische design van de Fiat Grande Panda maakt hem een echte blikvanger. De designers hebben zich duidelijk laten inspireren door de Panda uit de jaren 80, maar hebben hem wel een veel modernere look & feel gegeven. Het resultaat is wat ons betreft bijzonder goed geslaagd.
Een opvallend detail is de PXL LED-dagrijverlichting. Deze pixelachtige LED-elementen in de grille zorgen mede voor de genoemde knipoog naar het verleden, terwijl geven hem tegelijkertijd een moderne indruk. De Grande Panda is verkrijgbaar in zeven frisse kleuren: Limone (geel), Luna Bronze (brons metallic), Acqua (azuurblauw), Lago (blauw), Passione (rood), Cinema (zwart) en Gelato (wit).
De Fiat Grande Panda verrassend veel ruimte. Er is comfortabel plaats voor vijf personen en de slimme opbergmogelijkheden zorgen ervoor dat je al je spullen makkelijk kwijt kunt. De bagageruimte is ook niet mis: 361 liter in de elektrische variant en zelfs 412 liter in de hybride versie. Genoeg ruimte voor de wekelijkse boodschappen of een weekendje weg.
Actieradius, laadmogelijkheden en prestaties
Maar op EVupdate.nl kijken we uiteraard alleen naar de elektrische variant: de Fiat Grande Panda Electric. Deze is uitgerust met een 44 kWh accu, goed voor een actieradius van 320 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. Daarmee kom je prima de week door zonder te laden en kun je ook gerust een langere rit maken. Zelfs een ritje naar bijvoorbeeld de Alpen moet tot de mogelijkheden behoren. Dat vereist natuurlijk wel een goede planning, en wellicht ook een overnachting onderweg.
De Grande Panda Elektro heeft een DC-laadsnelheid van maximaal 100 kW. Daarmee kun je de accu in 27 minuten laad je de accu van 20% tot 80% opladen. Voor het reguliere AC-laden is er een 11 kW-omvormer, de optionele oprolbare laadkabel is alleen geschikt voor 7,4 kW.
Qua prestaties is de Grande Panda Elektro enigszins bescheiden, als je hem vergelijkt met de indrukwekkende prestaties waar we dankzij de moderne elektrische auto’s aan gewend zijn geraakt.
Maar voor een auto in het B-segment is de 83 kW (113 pk) elektromotor op zich helemaal niet verkeerd. Die zorgt voor redelijk vlotte acceleraties: van 0 naar 50 km/u in slechts 4,2 seconden en van 0 naar 100 km/u in 11 seconden. De topsnelheid bedraagt 132 km/u.
Uitvoeringen en opties: RED en La Prima
De Fiat Grande Panda Elektro is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de (Fiat)RED en de La Prima. Beide uitvoeringen zijn standaard rijk uitgerust met features zoals LED-koplampen en -achterlichten, cruise control, Lane Keeping Assist en een modern infotainmentsysteem met een 10-inch digitaal instrumentenpaneel en een 10,25-inch touchscreen.
De (Fiat)RED is het basismodel, ideaal voor wie op zoek is naar een betaalbare elektrische auto. Deze uitvoering heeft 16-inch stalen velgen en handmatige airconditioning.
De La Prima is de topuitvoering met extra luxe en comfort. Denk aan 17-inch lichtmetalen velgen, automatische airconditioning, dakrails, een navigatiesysteem, verwarmde voorstoelen, draadloos opladen voor je smartphone en een stijlvol dashboard bekleed met bamboevezels (BAMBOX Bamboo Fiber Tex®).
Technologie en connectiviteit
De Fiat Grande Panda is niet alleen een stijlvolle verschijning, maar zit ook boordevol moderne technologie. Fiat heeft de Grande Panda uitgerust met een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen (ADAS), die zorgen voor veiligheid en comfort tijdens het rijden.
Denk aan bekende (en vaak wettelijk verplichte) features zoals:
- Lane Keeping Assist: Houdt je netjes binnen de lijntjes.
- Active Safety Brake: Helpt aanrijdingen te voorkomen.
- Cruise control en snelheidsbegrenzer: Zorgt voor relaxed rijden op de snelweg.
- Parking Assistance: Helpt je bij het inparkeren.
Daarnaast biedt de Grande Panda diverse online diensten, zoals:
- Connected Navigation: Altijd de optimale route, inclusief actuele verkeersinformatie.
- e-ROUTES: Vind eenvoudig laadstations langs je route.
- Autozoeker: Nooit meer je auto kwijt op een parkeerplaats.
- SOS-hulpoproep: Snelle hulp in noodsituaties.
Natuurlijk is de Grande Panda ook helemaal connected. Met draadloze smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto heb je al je favoriete apps altijd binnen handbereik. En dankzij de draadloze oplader (in de La Prima uitvoering) is ook het opladen van de smartphone eenvoudiger dan ooit.
Groene ambities
Fiat heeft bij de ontwikkeling van de Grande Panda duidelijk duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Zo is het interieur deels gemaakt van gerecyclede materialen. Wist je dat er in elke Grande Panda gerecyclede onderdelen van maar liefst 140 drankkartons zitten?
In de La Prima uitvoering is de bekleding van het dashboard gemaakt van bamboevezels (Bambox Bamboo Fiber Tex®). Dit geeft het interieur niet alleen een unieke look, maar is ook nog eens een duurzame keuze.
Oprolbare laadkabel: geen gesleep meer
Een van de slimme features van de Grande Panda Elektro is de geïntegreerde, oprolbare laadkabel. Deze primeur maakt een einde aan het gesleep met losse laadkabels die je niet meer in de kofferbak of frunk op moet bergen, maar gewoon netjes kunt oprollen in de carrosserie. Een slimme vondst die het leven van EV-rijders net wat makkelijker maakt en vooral de vrouwelijke bestuurders aan zal spreken.
Hoe verhoudt de Grande Panda zich tot de Citroën ë-C3?
Natuurlijk is de Fiat Grande Panda Elektro niet de enige speler in het veld van compacte elektrische auto’s. Een belangrijke concurrent is de Citroën ë-C3, die ongeveer net zo betaalbaar is, en ook een heel praktisch autootje is. En natuurlijk ook uit de stal van Stellantis komt, en op hetzelfde platform staat.
Beide modellen hebben een vergelijkbare accucapaciteit en actieradius, maar de ë-C3 heeft een iets groter bereik (346 kilometer). Qua prijs is de ë-C3 iets goedkoper (€ 24.300 vs € 25.323), maar de Grande Panda biedt voor zover we kunnen zien iets meer uitrusting voor zijn geld, vooral in de hogere uitvoeringen.
Uiteindelijk hangt de keuze tussen deze twee modellen af van je persoonlijke voorkeuren en behoeften. Zoek je de laagste prijs? Dan is de ë-C3 wellicht aantrekkelijker. Maar als je meer waarde hecht aan extra features en zijn eigenzinnige stijl weet te waarderen, dan is de Grande Panda wellicht de betere keuze.
Betaalbaar elektrisch rijden kan écht!
Met de Grande Panda laat Fiat zien dat men weer een rol van betekenis in het B-segment wil spelen. Deze nieuwe, grotere Panda is een geslaagde combinatie van het iconische design van weleer met moderne technologie. We kunnen daarom stellen dat de Fiat Grande Panda is een van de meest veelbelovende nieuwkomers is, die ongetwijfeld een groot succes zal worden. Daar zal voorlopig vooral de hybride variant verantwoordelijk voor zijn. Maar het feit dat de elektrische versie (in Nederland althans, dankzij de BPM) zelfs goedkoper is dan de hybride versie, bewijst dat elektrisch rijden niet duur hoeft te zijn. En dat dus ook nog eens met een flinke dosis Italiaanse charme. Succes verzekerd, zou je zeggen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl