tekst en foto’s: Igor Stuifzand

Volkswagen vertoont vernieuwingsdrang. Beproefde bouwstenen zijn nog eens goed tegen het licht gehouden en stuk voor stuk sterk verbeterd. Vorig jaar verscheen de nieuwe Volkswagen Tiguan op de markt, een compacte SUV die gebaseerd is op het geëvolueerde MQB-platform en profiteert van nieuwe aandrijflijnen. Als stekkerhybride laat de Volkswagen Tiguan eHybrid R-Line Edition in deze rijtest zien, dat hij nagenoeg foutloos is.

Sterke puntenZwakke punten
+ Meer dan 100 kilometer op volle batterij– ‘Veilig’ design
+ Subliem adaptief onderstel is standaard– Bepaald niet goedkoop
+ Ruimte en comfort– Standaarduitrusting niet compleet

Wat is de Volkswagen Tiguan?

Je kunt de Tiguan prima beschouwen als een Golf-SUV. Hij is weliswaar wat langer, hoger en breder dan die C-segmenter, maar hij staat op hetzelfde modulaire platform en maakt gebruik van dezelfde aandrijftechniek. In 2024 verscheen de derde generatie van de Tiguan. Hoewel de nieuwe lichting niet eens zoveel groter is dan zijn voorganger, wil hij je laten geloven dat ’ie binnen VW’s omvangrijke modellengamma een promotie heeft gemaakt. Zijn design vertoont duidelijke overeenkomsten met dat van de nieuwe Passat Variant, en hij beschikt als eHybrid standaard over adaptieve schokdempers. Zo stijgt de nieuwe Tiguan duidelijk boven zijn toch al niet ondermaatse voorganger uit.


Met de komst van de nieuwe Tiguan (en Passat Variant) heeft VW’s alom toegepaste modulaire MQB-platform een flinke upgrade ondergaan. Dat merk je vooral bij de plug-in hybrides. Volkswagen biedt de Tiguan-met-stekker nu aan in twee smaken, met een systeemvermogen van 204 of 272 pk. Maar vooral de groei van het batterijpakket maakt veel verschil. Dat heeft nu een meer dan verdubbelde netto capaciteit, van 19,7 kWh. Wanneer de batterij helemaal is opgeladen, kan de Tiguan eHybrid volgens de WLTP-berekening een afstand van 128 kilometer volledig elektrisch afleggen.


Er zijn nog maar weinig andere automerken die voor een concurrerende prijs een PHEV-SUV met een vergelijkbare elektrische actieradius aanbieden, alhoewel de nieuwe MG HS PHEV+ dicht in de buurt komt. Zo’n grote elektrische actieradius toont vooral zijn nut wanneer je veel korte ritten rijdt. Wij hebben zelf soms periodes waarin we met de auto geen 100 kilometer per week afleggen. Juist tijdens deze inefficiënte korte heb je volop profijt van het grote elektrische bereik van de Tiguan eHybrid. Maar ook als je in een straal van 50 kilometer van je werk woont en ’s avonds trouw de laadkabel in de wallbox plugt, verbrand je in de praktijk amper benzine. Op die manier toont de plug-in hybride technologie die je meezeult daadwerkelijk zijn nut, en is het niet alleen een lapmiddel om het theoretisch benzineverbruik de kop in te drukken. Het opladen van de batterij kan met een maximum vermogen van 40 kW; in amper een halfuurtje heb je dan weer 80 procent van de batterijcapaciteit tot je beschikking. Al met al zien we een heleboel vooruitgang, bij de nieuwe Volkswagen Tiguan.

Hoe rijdt de Volkswagen Tiguan eHybrid?

Instappen in de Tiguan ervaar je als een warm onthaal. Zeker wanneer hij is uitgevoerd als duurdere R-Line Edition, zoals de testauto, weet je meteen dat je een prettige reis te wachten staat. De meerprijs ten opzichte van de Life Edition à 5.000 euro betaalt zich meteen terug door de voortreffelijke ErgoActive TopSport-stoelen met massagefunctie, die de R-Line standaard heeft. Ongeacht de gekozen uitvoering, beschikt de Tiguan als plug-in hybride standaard over adaptieve schokdempers. Via het centrale bedieningsscherm én de grote draaiknop op de middentunnel kun je kiezen uit de rijprogramma’s Eco, Comfort en Sport, maar ook voor de setting ‘Individual’.

Daarin zijn de schokdempers in maar liefst vijftien verschillende hardheden in te stellen, van misselijkmakend zompig tot een foltering op elke oneffenheid in het wegdek. Ergens halverwege komen de kwaliteiten van het DCC Pro-onderstel het beste tot hun recht. De schokdempers beschikken over twee kleppen, waarmee het inveren en het uitveren van de wielen onafhankelijk van elkaar worden gedempt. Wanneer je over een verkeersdrempel rijdt, worden de bewegingen van de carrosserie meteen geëlimineerd. Super!


Ook de aandrijflijn van de Tiguan eHybrid is een verfijnd geheel. Tussen de 1,5-liter viercilinder met turbo (150 pk) en de zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling is een 115 pk sterke elektromotor geplaatst. Dit drietal werkt zeer harmonieus samen. Het systeemvermogen van 204 pk en gecombineerde maximum koppel van 350 Nm staan garant voor prima prestaties. In 8,2 seconden zit je op 100 km/h, de topsnelheid bedraagt 210 km/h. Als dat toch niet rap genoeg voor je is, heeft Volkswagen nog de 272 pk sterke Tiguan eHybrid in de prijslijst staan (0-100: 7,2 s, top 215 km/h).


Het beloofde elektrische bereik van 128 kilometer laat zich in de praktijk moeilijk evenaren. Wanneer je rijstijl echter niet al te gehaast is, ligt 110 kilometer wel degelijk binnen bereik. Met de batterij leeggereden, moet de benzinemotor voor zowel de aandrijving als het opladen van de batterij aan het werk. Daarbij gaat het benzineverbruik algauw richting 1 op 14. De Tiguan eHybrid weegt weliswaar bijna 1.900 kilo, wanneer je bent aangewezen op de energie uit de benzinevoorraad, toont de auto zich toch van een minder zuinige kant.

Sterke punten

De Volkswagen Tiguan grossiert in sterke punten; we hebben er eerder in deze rijtest al verschillende opgesomd. Het bovengemiddeld aangename rijcomfort springt er wat ons betreft echter bovenuit. Extra comfort ervaar je ook dankzij de mooie afwerking en het riante interieur, dat volop ruimte biedt voor hoofd, schouders, knie en teen (knie en teen). Niet alleen voorin maar ook op de verschuifbare
achterbank. Met een laadvolume van 490 tot 1.486 liter kom je zelden bagageruimte tekort, en anders moet je maar de nieuwe Volkswagen Tayron of Skoda Kodiaq kopen. Of een boedelbak huren, want aan de trekhaak van de Tiguan mag 1.800 kilo worden gekoppeld. Voor de versie met 272 pk ligt de trekgrens zelfs bij 2.000 kilo.

Zwakke punten

Minpunten? Poeh, mogen we daar even over nadenken? Misschien zou je het design wat inwisselbaar kunnen noemen, de Volkswagen-ontwerpers hebben van de nieuwe Tiguan geen auto gemaakt die door hele volksstammen wordt nagestaard. En misschien rijdt de auto voor een enkele liefhebber van het betere stuurwerk wat te afstandelijk; het gaat allemaal met wel héél veel gemak. Een digibeet zal verdwalen in alle mogelijke instellingen die het centrale bedieningsdisplay te bieden heeft, en hoewel Volkswagen de verleiding heeft kunnen weerstaan om touchknoppen op het stuur van de ID-modellen over te nemen in de Tiguan, zit je voor de bediening van de verwarming/airco wel gekluisterd aan de veel bekritiseerde ‘sliders’. Maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen: als je er een weekje mee hebt moeten werken, ben je er eigenlijk wel aan gewend. En anders kun je de Tiguan nog altijd de vraag stellen om de temperatuur veranderen, want het multimediasysteem van de Tiguan beschikt over IDA-spraakassistentie met ChatGPT-integratie.

Uitrusting

De Tiguan zit standaard al behoorlijk compleet in zijn toebehoren, en zoals je misschien al verwacht: dat drijft de prijs van de auto wel op. Als Life Edition staat de Tiguan eHybrid met 204 pk voor 49.990 euro in de prijslijst. Zoals gezegd krijg je voor dat bedrag een mooie aandrijflijn, het adaptief gedempte onderstel, maar ook ledkoplampen, navigatie, automatische airco met drie temperatuurzones en een elektrisch bediende achterklep zijn standaard. Voor de R-Line Edition betaal je 54.990 euro, inclusief die sublieme TopSport Ergo-Active stoelen met massage maar ook een panoramisch schuif-/kanteldak en 20-inch lichtmetalen wielen. Voor een auto van minstens een halve ton is de veiligheidsuitrusting minder compleet dan verwacht. Adaptieve cruisecontrol en een 360-gradencamera worden alleen tegen meerprijs geleverd. Dat je bij de duurdere R-Line Edition ook voor stoelverwarming moet bijbetalen, is wel heel zuinig van Volkswagen.

Conclusie

Het fijne rijcomfort dat het adaptief gedempte onderstel te bieden heeft, het elektrische bereik van meer dan 100 kilometer dat de batterij kan leveren, de erg goede stoelen en het ruime interieur – je stelt jezelf algauw de vraag: wat wil je eigenlijk nog meer? Zwaarwegende minpunten heeft de Volkswagen Tiguan eigenlijk niet.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *