![](https://www.dagelijksauto.nl/wp-content/uploads/2025/02/thumb_4412_900_0_0_0_auto.jpg)
In dit vijfde deel van onze serie “Welke EV’s gaan het in 2025 helemaal maken?” hebben we de kleinere modellen al even achter ons gelaten. Dit keer kijken we welke recent verschenen elektrische middenklassers het komende jaar de markt mogelijk gaan domineren. Daarbij laten we de typisch SUV’s even achterwege. Het middensegment was aanvankelijk een weerloze prooi voor aanvankelijk de Tesla Model 3 en nu vooral de Model Y. Beide Tesla’s hebben nu nog zo’n beetje een straatlengte voorsprong. Tesla wist die onder meer te behouden door een reeks van prijsverlagingen, en ook de recente verjongingskuren dragen daar natuurlijk aan bij.
Heel langzaam verandert er wat
Maar ondanks dat lijken de machtsverhoudingen in deze klasse een klein beetje te gaan verschuiven. Hoewel Tesla qua verkoopcijfers nog eenzaam aan top staat, zijn er van de gevestigde merken inmiddels enkele redelijk sterke tegenhangers op de markt gekomen. En dan hebben we ook nog de Chinese merken, die ongetwijfeld nog het nodige terrein gaan winnen. Niettemin zal Tesla dit segment nog wel even blijven beheersen. Het grootste gevaar voor Tesla schuilt misschien wel niet dit segment, maar in het feit dat er nu ook in de goedkopere segmenten prima EV’s te koop zijn. Waarop zou je zo’n 45 à 55 mille uitgeven als je voor 10 mille minder ook een leuke EV kunt kopen?
Maar terug naar dit segment. Volkswagen zou dolgraag de aanval openen met de ID.7. Dit zou de gedoodverfde concurrent voor de Model Y moeten zijn. Maar voordat die een rol van betekenis gaat spelen dan moet er toch heel wat gaan gebeuren. Omdat die VW ID.7 ook al even op de markt is laten we die dan ook buiten beschouwing in dit artikel en kijken we naar andere kanshebbers.
Peugeot bijvoorbeeld, dat met de fraai gelijnde e-408 mogelijk een aardig geslaagde gooi naar succes zal doen. Nog een kanshebber is Mazda. Inderdaad, dat zou je een jaar geleden nog niet hebben gedacht. Maar het Japanse merk komt in de loop van dit jaar met de 6e, en daar zijn wij best wel enthousiast over. Dit zou best een waardige opvolger van de Mazda 6 kunnen zijn. Dan hebben we nog twee outsiders. Ten eerste de Ford Capri. Jazeker, dat is een bekende naam, en hoewel hij qua specificaties wellicht geen topper is, heeft Ford een trouwe schare fans en de naam Capri zal ook een beetje kunnen helpen.
Dan is er ook nog de Xpeng G6, die misschien wel de grootste uitdager voor de Model Y zou kunnen zijn, ware het niet dat deze nieuwkomer uit China komt. Daar hebben veel mensen toch hun bedenkingen over. Niet alleen vanwege het feit dat zo’n nieuw merk nog zijn gehele serviceorganisatie moet opbouwen, maar ook omdat de mensenrechten in China ook een dingetje zijn. Maar nu is het toch echt tijd voor de auto’s zelf.
Tesla Model Y: Vernieuwd en klaar voor de toekomst
De Tesla Model Y is al jaren een van de populairste elektrische auto’s ter wereld. Logisch ook: hij biedt een strak design, een ruim interieur, een flinke actieradius en Tesla’s bekende hightech snufjes. Maar de concurrentie is niet van plan om stil te zitten. Daarom heeft Tesla de Model Y een upgrade gegeven.
De vernieuwde Model Y, die in voorjaar 2025 op de wegen zal verschijnen, heeft subtiele designaanpassingen gekregen, zoals nieuwe koplampen, innovatieve achterlichten en bumpers. Binnenin is het interieur opgefrist met betere materialen en een verbeterd infotainmentsysteem.
De echte verbeteringen zitten echter onder de motorkap van de gestroomlijnde SUV. De verbeterde accu zorgt voor een langere actieradius. Maar we eten op dit moment alleen de specificaties van de Long Range AWD Launch Series. Deze overcomplete uitvoering haalt een actieradius van 568 kilometer en kost € 61.990. Ook het opladen zou sneller gaan, met een verhoogde laadsnelheid tot 250 kW. Er komen later ook goedkopere uitvoeringen, zodat de prijzen dan weer even onder de 50 mille zullen beginnen.
Met deze upgrades blijft de Model Y een heel aantrekkelijke keuze voor gezinnen die een ruime, comfortabele, efficiënte technologisch geavanceerde elektrische SUV zoeken. Laten we ook niet het gemak van Tesla’s Supercharger netwerk vergeten. En voor wie iets minder ruimte ook al volstaat is er natuurlijk ook nog de iets goedkopere Model 3. Ook die staat in onze favorieten, maar één Tesla per artikel vinden we wel genoeg.
![Nieuwe Tesla Model Y 2025](https://www.dagelijksauto.nl/wp-content/uploads/2025/02/thumb_4411_1450_0_0_0_auto.jpg)
De Tesla Model Y in het kort:
- Aantrekkelijk, tijdloos design
- Ruim interieur met 5 zitplaatsen
- Actieradius tot 568 km*
- Laadsnelheid tot 250 kW
- Geavanceerde technologie, inclusief Autopilot
- Vanafprijs: € 61.990*
Peugeot e-408: Franse elegantie met een sportieve inborst
Peugeot kiest met de e-408 voor een andere aanpak. Deze fastback sedan combineert elegantie met een sportief tintje. Het ontwerp is typisch Frans: scherpe lijnen, een opvallende grille en een coupé-achtige daklijn die hem een dynamische uitstraling geven.
Binnenin is het interieur modern en stijlvol, met een groot touchscreen en een digitaal instrumentenpaneel. Natuurlijk ontbreken geavanceerde rijhulpsystemen niet, zoals adaptieve cruisecontrol, lane assist en een 360-graden camera.
De actieradius van de e-408 ligt rond de 450 km, en snelladen kan met maximaal 100 kW. En ook dit is een van de auto’s die wel eens oud-Model 3 rijders aan zou kunnen trekken.
![Peugeot e-408](https://www.dagelijksauto.nl/wp-content/uploads/2025/02/thumb_4413_1450_0_0_0_auto.jpg)
De Peugeot e-408 in het kort:
- Elegant design met sportieve accenten
- Modern en stijlvol interieur
- Actieradius tot 453 km
- Laadsnelheid tot 120 kW
- Vanafprijs: € 44.380
Mazda 6e: Elektrisch rijplezier met een vleugje Japanse klasse
Mazda staat bekend om auto’s die er zowel lekker uitzien als lekker rijden, en de 6e zal daarop geen uitzondering zijn. Dit is een elegante elektrische sedan met ongetwijfeld net zo’n dynamisch rijgedrag. Hij komt pas halverwege dit jaar op de markt dus we weten er nog niet zo veel vanaf. De besturing is naar verwachting scherp en direct, de wegligging uitstekend en het rijgevoel typisch Mazda. Tegelijkertijd biedt de Mazda 6e een comfortabel interieur met hoogwaardige afwerking, zoals we in Brussel hebben kunnen zien. De actieradius bedraagt maximaal zo’n 550 km, en snelladen kan met 95 kW, wat helaas een beetje teleurstelt. Maar evengoed is dit vanwege Mazda’s uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid best wel een interessante kanshebber.
![Mazda 6e](https://www.dagelijksauto.nl/wp-content/uploads/2025/02/thumb_4414_1450_0_0_0_auto.jpg)
De Mazda 6e in het kort:
- Stijlvol en sportief design
- Dynamisch rijgedrag en comfortabel interieur
- Actieradius tot 552 km
- Laadsnelheid tot 95 kW
- Vanafprijs: NNB
Outsiders: Ford Capri en Xpeng G6
Naast deze vier min of meer veelbelovende modellen zijn er nog twee interessante nieuwkomers die het verdienen om genoemd te worden: de Ford Capri en de Xpeng G6. De behoorlijk scherp geprijsde Ford Capri is een sportief ogende SUV met een redelijk opvallend design en een actieradius van ruim 600 km. De Xpeng G6 komt uit China en gooit hoge ogen met een indrukwekkende actieradius tot 755 km en een zeer scherpe prijs. We hadden in plaats van een van deze twee outsiders ook de Kia EV6 kunnen noemen omdat ook die recent vernieuwd is, maar we moeten nu eenmaal keuzes maken.
![elektrische Ford Capri](https://www.dagelijksauto.nl/wp-content/uploads/2025/02/thumb_4415_1450_0_0_0_auto.jpg)
De Ford Capri in het kort:
- Sportief design met coupé-achtige daklijn
- Actieradius tot 627 km
- Laadsnelheid tot 150 kW
- Vanafprijs: € 41.850
![Xpeng G6](https://www.dagelijksauto.nl/wp-content/uploads/2025/02/thumb_4416_1450_0_0_0_auto.jpg)
De Xpeng G6 in het kort:
- Modern en dynamisch design
- Actieradius tot 570 km
- Laadsnelheid tot 300 kW
- Vanafprijs: € 42.990
Wat is de toekomst van de elektrische middenklasse?
De concurrentie in de elektrische middenklasse is nog absoluut niet moordend te noemen. En dat in een segment die met name onder de zakelijke rijders zo’n beetje het belangrijkste segment is. Tesla behoudt dit jaar ongetwijfeld zijn koppositie met de vernieuwde Model Y. Volkswagen, Peugeot en Mazda spelen slechts een bescheiden rol. Deze strijden in principe slechts op de derde plaats, en alleen als ze veel geluk hebben kunnen ze de Tesla Model 3 van de tweede plaats stoten. Daarvoor zullen ze trouwens ook de strijd met onder anderen de Kia EV3 en Skoda Elroq aan moeten gaan. En laten we ook de Volvo EX30 niet uitvlakken, die ook dit jaar absoluut tot de meest gewilde EV’s zal behoren.
Chinese merken als Xpeng willen de gevestigde orde ook onder druk zetten. Dat doen ze niet alleen met scherpe prijzen, maar ook met soms behoorlijk indrukwekkende specificaties. Als we alleen daar naar zouden kijken en de naamsbekendheid en reputatie buiten beschouwing zouden laten, dan is de Xpeng G6 zeker een kanshebber.
Wie uiteindelijk als winnaar uit de bus komt? Dat weten we dus al zo’n beetje. Maar zeg nooit nooit. Duidelijk is wel, dat het met zoveel keuze een geweldige tijd is om een elektrische auto te kopen.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl