Elektrisch rijden wordt een steeds realistischer alternatief voor transport-, bezorg- en bouwbedrijven. De zero-emissiezones zijn inmiddels een feit en wie een nieuwe diesel wil bestellen, moet vanwege de BPM diep in de buidel tasten. Elektrisch rijden is daardoor niet alleen financieel aantrekkelijker, maar sluit ook aan bij wat de beleidsmakers ons willen opleggen.
De vraag is dan: met welke elektrische bestelauto kun je ‘nagenoeg’ hetzelfde als met de diesel van weleer? De Renault Trucks Master E-Tech Red Edition zou wat ons betreft op die lijst mogen staan. Geen haastig omgebouwde dieselvariant, maar een doordachte elektrische bestelauto. Een werkpaard met genoeg trek- en laadvermogen en een actieradius waarmee hij in de dagelijkse praktijk serieus mee kan.
Voor veel ondernemers blijft de actieradius het grootste struikelblok. De Fransen hebben daar goed over nagedacht en introduceren met de Master ook het zogenaamde Aerovan-design. De nieuwe Master heeft een geoptimaliseerde vormgeving waardoor de luchtweerstandscoëfficiënt (CW-waarde) aanzienlijk lager ligt. Dit zorgt ervoor dat het verbruik tot 27 procent lager uitvalt dan bij de vorige generatie. Een hogere actieradius is het resultaat.
Veel mensen kennen de organisatie Renault Trucks niet zo goed. Dat is niet gek, want je ziet geen grote showrooms met het rode logo. De bestelauto’s van Renault Trucks zijn technisch gelijk aan die van Renault zelf, maar worden verkocht en onderhouden door vrachtautodealers.
Wat betekent dat in de praktijk? Een compleet andere benadering van verkoop en service. Vrachtautodealers richten zich op transportbedrijven, die logischerwijs bedrijfszekerheid nodig hebben. Stilstand betekent dat een transportbedrijf niet door kan, en dat kost dus geld. Werkplaatsen zijn ingericht op snelle service, flexibele afspraken en onderhoud dat rekening houdt met een lage downtime van de auto. Wil je toch liever bij een personenautodealer je bestelauto kopen en onderhouden? Voor de auto zelf hoef maakt het niet uit. De Renault Master en Renault Trucks Master zijn namelijk technisch identiek.
De rijervaring
Onze testweek bestond uit veel snelwegkilometers in januari. Elektrisch of niet, zodra we instappen voelt alles vertrouwd aan. Geen overbodige knoppen of onhandige bediening. Gewoon robuust zoals je van een bestelauto mag verwachten, zonder oog op het comfort voor de inzittenden uit het oog te verliezen. De elektrische stuurbekrachtiging is licht bij lage snelheden en direct genoeg op de snelweg. De auto ligt stevig op de weg, zelfs bij windstoten of wanneer je een vrachtauto inhaalt.
Een elektrische bestelauto betekent ook een andere manier van rijden. De ‘versnellingspook’ zit rechts achter het stuur en heeft twee standen. In de B-stand remt de auto sterk af zodra je het gaspedaal loslaat, wat ideaal is in stadsverkeer en voor extra energieterugwinning. In de D-stand rolt de auto langer uit. Overschakelen tussen de twee rij modi werkt snel en eenvoudig.
Wij reden met de Lengte 3 hoogte 2-versie, de lange uitvoering met hoge laadruimte. Die zorgt voor een flinke laadruimte van meer dan 3,73 meter, een breedte van 1,76 meter en een hoogte van 1,89 meter. De totale lengte van het voertuig bedraagt 6,20 meter waardoor de draaicirkel is fors. Voor wie veel in de stad rijdt kan de kortere L2-uitvoering een betere keuze zijn. De niet-adaptieve cruise control voelt wat ouderwets aan in een moderne elektrische bestelauto, maar verder is er weinig op het rijgedrag aan te merken.
Technologie en laden
Een groot scherm in het dashboard geeft toegang tot de belangrijkste functies. Optioneel is Google-navigatie beschikbaar, en dat is een aanrader. Niet alleen voor de kaartfunctie, maar vooral omdat het systeem rekening houdt met de actieradius en automatisch laadstops inplant als dat nodig is.
Laden kan op verschillende manieren. Met een AC-laadvermogen van 22 kW is de accu in minder dan vijf uur vol op de zaak, zonder dure snellader daarvoor aan te moeten schaffen. Onderweg kan de auto snelladen met 130 kW, waarmee hij in 37 minuten van 15 naar 80 procent gaat. Tijdens onze test haalden we een maximale laadsnelheid van 105 kW, waarschijnlijk omdat de accu nog 30 procent vol was bij aanvang van de laadsessie.
Renault Trucks levert twee accupakketten. De 40 kWh-variant is naar onze mening te klein voor een grote bestelauto zoals de Master. De 87 kWh-versie is de enige serieuze optie, met een theoretische actieradius van 460 km. In de praktijk lag ons testverbruik op 30 kWh per 100 km, wat betekent dat een realistische actieradius eerder rond de 290 km ligt bij gemengd gebruik. Neem daarin wel mee dat we testen toen het nagenoeg 0 graden Celsius was, de kachel op 20 graden stond en wij 90% van de tijd op de snelwegen reden.
Laadvermogen en trekgewicht
Hij mag dan comfortabel rijden, maar het gaat natuurlijk om het werk dat verzet moet worden. De Renault Trucks Master E-Tech heeft op dat vlak veel in zijn mars. Het trekgewicht loopt op tot 2.500 kg, waarmee deze auto een van de weinige elektrische bestelauto’s is die nog een flinke aanhanger kunnen trekken.
Het laadvermogen hangt af van de gekozen versie. De 4.0 ton GVW-variant kan tot 1.625 kg laden, maar mag niet met rijbewijs B worden gereden. De versie met 3.5 ton GVW – die wél met rijbewijs B kan – heeft een laadvermogen van ongeveer 1.000 kg, afhankelijk van de accugrootte en uitvoering.
Veiligheid en rijhulpsystemen
Moderne rijhulpsystemen zijn aanwezig, maar niet altijd perfect. Lane departure warning en blind spot warning werken goed, net als de automatische noodrem die ook voetgangers en fietsers detecteert. De automatische snelheidsaanpassing leest snelheidsborden, maar herkent soms ook borden van parallelwegen, wat verwarrend kan zijn.
Verkeersbordherkenning had af en toe moeite met het onderscheiden van snelweg- en B-weg-borden. Tijdens de test werd bijvoorbeeld een limiet van 50 km/u op de A2 getoond, wat duidelijk niet klopte.
Conclusie
De Renault Trucks Master E-Tech Red Edition is een logische keuze voor Ondernemend Nederland. Ondernemers die elektrisch willen rijden zonder in te leveren op functionaliteit. De 87 kWh-versie heeft genoeg actieradius voor dagelijks gebruik. De laadmogelijkheden zijn sterk, zeker met de 22 kW AC-lader. Google-navigatie met laadplanning maakt overstappen elektrisch rijden een stuk eenvoudiger.
De draaicirkel van de L3-uitvoering kan in de stad wat onpraktisch zijn en adaptieve cruisecontrol ontbreekt. Verkeersbordherkenning werkt niet altijd vlekkeloos. Maar als werkpaard met een elektrische aandrijving is dit een van de meest serieuze opties in de markt.
Binnenkort testen we de kortere l2-versie – wordt vervolgd.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl