Elektrische auto’s worden steeds populairder in Nederland, maar er zijn nog altijd veel mensen die de voorkeur aan een brandstofauto geven. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is de oplaadtijd. Althans, als we de sceptici mogen geloven. Al hebben we het vermoeden dat veel van die mensen nog nooit een fatsoenlijke afstand met een elektrische auto hebben gereden. Maar met de introductie van de Zeekr 7X lijkt dit vaak genoemde probleem als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Deze auto beschikt namelijk over een laadsnelheid die zijn weerga niet kent. En dat voor een auto waarvoor je niet eens de hoofdprijs hoeft te betalen.

Tien minuten aan de stekker en je kunt er weer tegenaan

De Zeekr 7X is uitgerust met de allernieuwste snellaadtechnologie van moederbedrijf Geely. Met een laadvermogen tot wel 5,5 C – dankzij de 800 Volt-technologie en een ‘Golden Battery’ – laadt de accu in een recordtijd op. Binnen tien minuten is de accu weer van 10% tot 80% volgeladen. Dit betekent dat je tijdens een korte pauze alweer voldoende energie kunt laden om je reis voort te zetten.

‘Golden Battery’

Dat is niet het enige, want die 10 minuten zit ook heel dicht bij de tijd die je nodig hebt om een normale brandstofauto vol te tanken. En daarmee is er dus weer een anti-EV argument de wereld uit. De indrukwekkende laadsnelheid is te danken aan de geavanceerde LFP-accu, genaamd ‘Golden Battery’, die speciaal voor de Zeekr 7X is ontwikkeld.

Deze accu is niet alleen snel op te laden, maar heeft ook een lange levensduur en is zeer veilig, volgens moederbedrijf Geely. Bovendien heeft de accu een best wel respectabele capaciteit van 75 kWh, waardoor de Zeekr 7X een heel behoorlijke actieradius heeft, die zonder meer vergelijkbaar is met aardig wat concurrenten.

Praktijktest

Die hoge laadsnelheid is in de praktijk getest. Kyle, een YouTuber uit de VS, voerde een test aan de snellader uit waarbij de laadsnelheid in de buurt kwam van 470 kW, waardoor de auto in minder dan 10 minuten van 0-70% kwam. Ook het opladen van 10 tot 80% gebeurde in minder dan 10 minuten, waarbij zelfs bij een niveau (SoC) van 70% nog laadsnelheden van 250 kW werden waargenomen. Direct na het aansluiten van de tot 3% ontladen accu begon het snelladen al met een snelheid van 200 kW, en bij 10% SoC was het al opgelopen tot 400 kW, wat ook zo’n beetje het gemiddelde was.

Laten we overigens niet vergeten te vermelden dat men hier bijzonder rappe snellaadzuilen van Zeekr zelf gebruikte, die maar liefst 840 kW kunnen leveren. Maar ook met de hier meer gebruikelijke 300 of 400 kW snellaadzuilen haal je nog opmerkelijk hoge laadsnelheden met de Zeekr 7X.

Dé mogelijke gamechanger, in meerdere opzichten

Bovendien is de Zeekr 7X ook een heel stijlvolle auto om te zien, en mogen we verwachten dat het ook een comfortabele auto zal zijn. Hij is in ieder geval voorzien van alle luxe die je van een moderne auto mag verwachten. Zo beschikt hij over een ruim interieur, een groot touchscreen en een geavanceerd infotainmentsysteem met de modernste technologie.

Maar de korte laadtijd van de Zeekr 7X zou wel eens dé gamechanger voor de elektrische auto kunnen worden. Maar ook een gamechanger voor de Chinese elektrische auto’s in Europa. Tot nu toe spelen die hier slechts een heel bescheiden rol. Die laadtijd van 10 minuten zal echter aardig wat mensen over de streep kunnen trekken om de overstap naar een elektrische van Chinese makelij te wagen. Hoeveel dat er zijn, valt natuurlijk nog niet te zeggen. Maar dit is wel iets wat Zeekr op de kaart kan zetten.

Wordt Zeekr hierdoor opeens een echt serieuze concurrent?

Met de introductie van die Zeekr 7X met die hoge laadsnelheid zou het Chinese merk de concurrentie aardig onder druk kunnen zetten. Al is het maar vanwege het imago. Andere autofabrikanten zullen alles uit de kast moeten trekken om een auto te ontwikkelen die vergelijkbare laadprestaties kan bieden.

Maar het is volstrekt niet te voorspellen of de Zeekr 7X de komende jaren een grote rol gaat spelen op de Nederlandse en Europese EV-markt. De combinatie van een snelle laadtijd, een grote actieradius en een aantrekkelijk design maakt het tot een zeer interessante auto.

Alleen is de Nederlandse consument nogal sceptisch ten opzichte van auto’s uit China. En dat terwijl we wel met drommen tegelijk de winkels van het Kruidvat binnenstappen, die volledig Chinees eigendom zijn, maar dat terzijde.

Maar zonder meer veelbelovend

Zeekr zal zich wellicht nog wat meer moeten bewijzen, maar de Zeekr 7X is in ieder geval een veelbelovende voorbode van wat we in de toekomst van elektrische auto’s kunnen verwachten. Een kortere laadtijd, grotere actieradius en nog meer luxe en technologie. Elektrisch rijden wordt steeds volwassener en de nadelen die er voorheen aan kleefden, verdwijnen een voor een als sneeuw voor de zon.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *