Jaren geleden koos Toyota ervoor om niet vol in te zetten op elektrische auto’s, maar eerst de nadruk te leggen op hybride. Het lijkt de juiste keuze te zijn geweest. Toyota verkocht al 6 miljoen geëlektrificeerde voertuigen in Europa.

Zo’n anderhalf jaar geleden schreef ik een artikel over Toyota. Hierin vertelde ik hoe het Japanse merk koos voor plug-in hybrides, en niet voor volledig elektrische modellen. Het artikel leidde tot vele reacties, waaronder erg negatieve. Direct werd ik uitgemaakt voor iemand die tegen elektrisch rijden was, puur vanwege dat ene bericht. Ik ben nieuwsgierig hoe deze toetsenbordridders er nu tegenaan kijken.

Elektrisch is uit

Met het wegvallen van subsidies zijn elektrische auto’s een stuk minder populair geworden. Verschillende autofabrikanten met eerst alleen elektrische modellen, zoals BYD, bieden ondertussen hybrides aan. Europese fabrikanten komen massaal terug van hun beloftes om over een paar jaar alleen nog maar elektrische modellen aan te bieden. Oftewel: de hybride is hot, de EV not. Dit was ook duidelijk te zien in de verkoopcijfers van vorig jaar.

Toyota hybride

De keuze om in te zetten op hybride heeft Toyota geen windeieren gelegd. Het merk is nog altijd specialist in hybride techniek, een positie die ze al verwierf met de introductie van de Prius in 1997 (28 jaar geleden!). Ondertussen staat de teller alleen al in Europa op 6 miljoen verkochte modellen met een elektromotor, waarvan het overgrote deel hybride modellen zijn. In 2024 deed Toyota het beter dan de meeste concurrenten, met een stijging van 4 procent in de verkopen.

Toyota had gelijk

Volgens Toyota is de gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte modellen in Europa sinds 1995 met meer dan de helft teruggebracht. Ondertussen is 74% van de voertuigen die Toyota in Europa verkoopt geëlektrificeerd. Dit zijn vooral hybrides. Het laat zien dat er vanuit de markt behoefte is aan alternatieve oplossingen in het terugdringen van de uitstoot. Dit is iets dat ik anderhalf jaar geleden al optekende. Toen schreef ik: “Simpelweg gezegd zijn de meeste mensen nog niet klaar voor elektrisch rijden, stelt Toyota.”

Het aanbieden van volledig elektrische auto’s is leuk, maar het milieu schiet er niks mee op als mensen ze niet kopen. Voor veel mensen, in Nederland maar zeker ook daarbuiten, is elektrisch rijden nog geen optie. De prijzen zijn te hoog, het laden is te ingewikkeld en de actieradius te laag. Als deze mensen in plaats van een benzinemodel kiezen voor een hybride, dan is het milieu hierbij gebaat. Toyota had het jaren geleden bij het rechte eind. Laat die reacties op de socials maar weer komen.

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *