
Tekst en foto’s: Igor Stuifzand
Op EV-gebied zijn Audi en Porsche dikke vriendjes. Nadat de Porsche Taycan in 2019 op de markt verscheen, volgde de onderhuids nagenoeg identieke Audi e-tron GT nog geen twee jaar later. Beide sportsedans hebben inmiddels hun eerste grondige upgrade ondergaan, met een opgepoetst uiterlijk, hogere laadsnelheden, een grotere actieradius en een flinke vermogensinjectie als resultaat.
De samenwerking tussen Audi en Porsche gaat echter veel verder: beide merken trokken een blik kennis, kunde en geld open om gezamenlijk het geheel nieuwe PPE-platform (Premium Platform Electric) te ontwikkelen. Met een boordspanning van 800 volt en een hoogste laadvermogen van 270 kW vormt dit platform de basis voor alle grotere en snellere EV’s die beide merken (maar ook Bentley en Lamborghini) de komende jaren op de rol hebben staan.

Zes maanden later …
Door vertraging die bij Volkswagens softwareschrijfbedrijf Cariad was opgelopen, moest de introductie van Audi’s en Porsches eerste PPE-modellen een halfjaar worden uitgesteld. Een tijdspanne waarin een heleboel kan veranderen op EV-gebied. Maar inmiddels staan de Audi Q6 e-tron en Porsche Macan Electric in volle glorie bij de dealer te pronken. Ondanks de extra ontwikkelingstijd die de twee Duitse merken noodgedwongen in hun nieuwe modellen moesten steken, zijn ze alsnog in hun missie geslaagd om met de 800V-architectuur van hun PPE-platform een inhaalslag te maken op hun meest toonaangevende concurrenten.

Genadeklap?
De Audi Q6 e-tron quattro die we in deze test aan de tand voelen, beschikt over een accu met een capaciteit van 100 kWh (netto: 94,9 kWh). Met een snellaadvermogen van 270 kW duurt het onder de gunstigste omstandigheden niet meer dan 20 minuten om de accu van 10 procent ‘state of charge’ op te laden tot 80 procent. Afhankelijk van de gekozen uitvoering en uitrusting, haalt de Audi Q6 e-tron quattro volgens de WLTP-berekening gemiddeld 641 kilometer uit een volle 100 kWh-batterij. Cijfers waarmee de Q6 e-tron weliswaar een heel hoog niveau heeft bereikt, maar toch is hij niet bij machte om zijn concurrenten – zoals de Kia EV9, Mercedes-Benz EQE SUV en Xpeng G9 – te trakteren op een genadeklap.

Niets tekort
Dat doet echter geen enkele afbreuk aan de prestaties van de Audi Q6 e-tron quattro. Op dat gebied laat de elektrische SUV niets te wensen over. De testauto beschikt over twee elektromotoren, die een gezamenlijk vermogen van 388 pk en hoogste koppel van 580 newtonmeter over alle vier de wielen verdelen. Ook al weegt de Q6 e-tron quattro rijklaar 2.400 kilo, hij zit evengoed in 5,9 seconden op 100 km/u. Nóg sneller is mogelijk wanneer je kiest voor de 490 pk sterke en meer op sportiviteit gerichte SQ6 e-tron, al dan niet als Sportback met vloeiend aflopende daklijn. Voor het extra vermogen (en de andere samenstelling van de standaarduitrusting) van de SQ6 betaal je niet alleen een forse meerprijs, je levert ook 52 kilometer in op het elektrische rijbereik.


Praktijkverbruik
Voor een globale verbruiksindicatie rijden we met de Audi Q6 e-tron quattro een afstand van 175 kilometer. Vanuit het stadscentrum met zijn drukke verkeer en vele verkeerlichten knopen we enkele snelwegetappes aan elkaar met provinciale en secundaire wegen. Dat doen we na de avondspits, zodat we een deel van de route met 130 km/u op de cruisecontrol kunnen afleggen. We maken er geen recordpoging ‘zuinig rijden’ of race tegen de klok van. Buiten is het 13 graden, we zetten de airco op 21 en het regeneratief remmen staat op maximale terugwinning.
Afhankelijk van onder meer de gekozen wiel- en bandenmaat, geeft Audi voor de Q6 e-tron quattro een gemiddeld energieverbruik op van 17 tot 19,5 kWh/100 km. Standaard staat de Q6 e-tron op 18-inch wielen, de testauto is uitgerust met 20-inch lichtmetaal (voor op 255-banden, achter op 285-banden). Het WLTP-verbruik lijkt voor zo’n zware en lijvige auto optimistisch, maar wanneer we de auto na 175 kilometer weer thuis voor de deur zetten, noteert de boordcomputer een keurige 19,5 kWh/100 km (exclusief laadverliezen). Afgezet tegen de netto accucapaciteit van 94,9 kWh, zou hiermee een reële actieradius van 485 kilometer binnen bereik liggen.


Het verkeerde been
Het hoge gewicht à 2.400 kilo is een voldongen feit, met zijn ogenschijnlijk reusachtige formaat zet de Q6 e-tron je echter op het verkeerde been. Uit de cijfers blijkt namelijk dat de auto een lengte heeft van 4,77 meter, en dus maar 11 centimeter langer is dan de Skoda Enyaq. In eerste instantie zijn we niet onder de indruk van de beschikbare interieurruimte, vooral op de achterbank is de bewegingsvrijheid voor je beenruimte niet veel meer dan toereikend. Maar in de wetenschap dat de Audi Q6 e-tron in werkelijkheid een D-segmenter is in plaats van een E-segmenter, moeten we bij deze kritische noot een meer genuanceerd oordeel vellen. De laadruimte heeft een volume van 526 tot 1.529 liter, aan de trekhaak mag een trailer van maximaal 2.400 kilo worden gekoppeld.

Op een troon
Met zijn daadwerkelijke afmetingen in het achterhoofd, lijkt de Audi Q6 e-tron vanaf de bestuurdersstoel juist wel weer te groeien. De hoge middentunnel wekt de indruk dat je laag en geborgen in de auto zit. Dat in combinatie met de lange, hoge neuspartij en op een smalle weg eis je al gauw meer ruimte op dan de Q6 e-tron feitelijk nodig heeft. Je zit trouwens wel als op een troon, want uitgevoerd als S Edition beschikt de testauto over stoelen die in alle richtingen perfect op je postuur afgesteld kunnen worden.

Sneltoets
Voor alle informatie en bediening van vrijwel elke functie moet je op het grote, licht gebogen MMI oled-panoramadisplay zijn. Ondanks de talrijke mogelijkheden en instellingen die het systeem te bieden heeft, raak je er niet snel in verdwaald. Er is een handige sneltoets waarmee je in een paar handelingen alle hinderlijke waarschuwingssignalen de mond kunt snoeren. De afwerking van het interieur is prachtig, met mooie materialen. Afhankelijk van je budget, kun je helemaal losgaan op de aankleding van het geheel, bijvoorbeeld met een afzonderlijk bedienings- en videodisplay voor de bijrijder. Terwijl die een YouTube-video start, gaat het scherm vanaf de bestuurdersstoel bekeken op zwart.

Beweging
De testauto beschikt over een luchtgeveerd onderstel met vier voorgeprogrammeerde configuraties. Daarnaast is er nog het Individual-programma, waarin verschillende instellingen afzonderlijk van elkaar zijn in te stellen. Maar zelfs in de meest soepele stand voel je dat de luchtvering een zware taak heeft in het bedwingen van de 2.400 kilo wegende Q6 e-tron. Ongeacht de staat van het wegdek en het gekozen rijprogramma, voel je dat de auto continu in beweging is.

83 of 100 kWh
Audi levert de Q6 e-tron in vier vermogensvarianten. De basisversie met 252 pk heeft een batterij met een capaciteit van 83 kWh, en is leverbaar vanaf 65.990 euro. De meest betaalbare manier om de grotere 100kWh-batterij te krijgen is performance-uitvoering met 306 pk, vanaf 71.990 euro. Daarboven staat de tweemotorige Q6 e-tron quattro (388 pk) in de prijslijst, vanaf 77.990 euro. Topmodel is de snelle en sportieve(re) SQ6 quattro (490 pk), die 99.990 euro kost.
Gaat je voorkeur uit naar de Sportback-uitvoering, tel dan 2.000 euro bovenop genoemde bedragen. Uiteraard biedt Audi tegen meerprijs nog allerlei uitrustingsniveaus, optiepakketten en afzonderlijke extra, die de totaalprijs flink opvoeren. Als S edition en uitgerust met luchtvering, een glazen panoramadak, het Tech-pakket, het bedieningsscherm voor de bijrijder en een omvangrijk audiosysteem van B&O, kost de hier geteste Q6 e-tron quattro zomaar 95.000 euro.

Voordelen | Nadelen |
---|---|
Snelladen met maximaal 270 kW
Actieradius tot 641 km (afhankelijk van uitvoering)
Goede rij-eigenschappen (snelheid + comfort)
|
Valt in categorie zwaargewicht met 2.400 kg
Moeilijk te onderscheiden t.o.v. concurrentie
Prijs kan, op zijn Duits, flink oplopen
|
Conclusie review Audi Q6 e-tron quattro
In menig opzicht kan de Audi Q6 e-tron zich meten met de beste EV’s uit zijn prijsklasse. Hij begeeft zich op gelijk niveau met andere elektrische SUV’s die beschikken over een 800 volt boordnet en vergelijkbare snellaadvermogens. Maar daar blijft het dan ook bij. De Q6 e-tron is niet in staat om zijn concurrentie op achterstand te zetten.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl