
De geplande fusie tussen Nissan, Honda en ook Mitsubishi gaat niet door. Wat een sterke samenwerking had moeten worden om de Japanse auto-industrie te wapenen tegen de groeiende concurrentie uit China en de VS, is op niets uitgelopen. Voor Nissan, dat al langer worstelt met financiële en strategische problemen, is dit een flinke tegenslag. Hoe heeft het zover kunnen komen, en wat betekent dit voor de toekomst van het bedrijf?
Waarom wilden Nissan en Honda samengaan?
Eind 2024 spraken Nissan en Honda over een fusie die hen beide zou helpen om sterker te staan in de snel veranderende markt voor elektrische auto’s. De concurrentie met Chinese merken als BYD en Amerikaanse giganten zoals Tesla zette de Japanse fabrikanten onder druk.
Het oorspronkelijke plan was een gezamenlijke onderneming waarin beide partijen evenveel zeggenschap zouden krijgen. Maar gaandeweg stelde Honda voor om Nissan via een aandelenruil als dochterbedrijf op te nemen. Daarmee zou Honda de controle krijgen, en dat was voor Nissan onaanvaardbaar.
Onderhandelingen stukgelopen op angst voor verlies van zelfstandigheid
Maandenlang werd er over de fusie gesproken, maar de gesprekken verliepen steeds moeizamer. Honda wilde snel handelen en eiste een leidende rol, wat bij Nissan tot grote weerstand leidde. Nationale trots en de angst om ondergeschikt te worden aan Honda speelden een belangrijke rol.
Nissan heeft de afgelopen jaren veel meegemaakt, van de samenwerking met Renault tot het schandaal rondom oud-topman Carlos Ghosn. Veel bestuurders binnen Nissan wilden niet opnieuw in een afhankelijke positie belanden. Uiteindelijk zagen beide partijen in dat een fusie geen haalbare kaart was.
Hoewel er geen samensmelting komt, blijven de bedrijven op sommige gebieden samenwerken, bijvoorbeeld op het vlak van elektrische aandrijving en softwareontwikkeling. Maar een volledige fusie lijkt definitief van de baan.
Nissan blijft met grote problemen zitten
Voor Honda is het afketsen van de fusie geen ramp. Het bedrijf draait goed en heeft duidelijke plannen om zelfstandig door te groeien in de markt voor elektrische auto’s. Voor Nissan zijn de gevolgen veel groter.
Dalende verkoop en harde ingrepen
De autoverkopen van Nissan lopen al langer terug, vooral in de VS en China, twee van de belangrijkste markten. Om het bedrijf overeind te houden, heeft Nissan aangekondigd fors te snijden in de kosten:
- 2,6 miljard dollar aan bezuinigingen.
- Sluiting van meerdere productielijnen en fabrieken.
- Ontslag van duizenden werknemers wereldwijd.
Een fusie met Honda had niet alleen kostenvoordelen opgeleverd, maar ook technologische samenwerking kunnen bieden, iets waar Nissan dringend behoefte aan heeft. Nu die optie vervalt, moet het bedrijf andere oplossingen zoeken.
Welke uitwegen heeft Nissan nog?
Nu de fusie met Honda is mislukt, moet Nissan op zoek naar andere strategische partners.
1) Een alliantie met Foxconn?
Een mogelijke nieuwe partner is het Taiwanese technologiebedrijf Foxconn, bekend als fabrikant van Apple-producten. Foxconn heeft al eerder aangegeven een grotere rol te willen spelen in de auto-industrie. Net zoals Foxconn eerder met het inmiddels gesneuvelde Fisker samen wilde werken, zou het bedrijf ook met Nissan een samenwerking kunnen aangaan.
Ook binnen de bestaande alliantie met Renault en Mitsubishi zijn er nog wat mogelijkheden. Nissan zou zijn positie binnen deze samenwerking kunnen versterken, vooral op het gebied van elektrische en zelfrijdende auto’s.
2) Versneld inzetten op elektrische auto’s
Daarnaast moet Nissan tempo maken met de overgang naar elektrische auto’s. Waar het merk met de Leaf ooit een pionier was, heeft het sindsdien terrein verloren aan concurrenten die sneller en innovatiever opereren.
Het management van Nissan zegt vertrouwen te hebben in de eigen strategie, maar zonder een sterke partner wordt het lastiger om de achterstand in te halen.
Nissan op een kruispunt: zichzelf opnieuw uitvinden of achterop raken
Het mislukken van de fusie met Honda laat zien hoe kwetsbaar Nissan is in de snel veranderende auto-industrie. Zonder stevige financiële reserves en een duidelijke koers dreigt het bedrijf verder achterop te raken.
Als Nissan wil overleven, moet het óf een nieuwe sterke partner vinden óf met baanbrekende innovaties komen. Stilstand is geen optie. De komende maanden worden beslissend voor de toekomst van het bedrijf.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl