
Sommige auto’s zijn zo opvallend dat ze de wereld even in twee kampen verdelen. De Tesla Cybertruck is zo’n auto. Je houdt ervan of je vindt het een misbaksel. Maar los van smaak en stijl (of het gebrek daaraan), is er nog een andere discussie gaande: is de Cybertruck wel zo’n goed idee?
In de VS rijdt hij inmiddels al een tijdje rond, en de problemen rond de Tesla Cybertruck lijken zich op te stapelen. Daar hebben we hier geen last van. Want een Europese typegoedkeuring? Vergeet het maar. Hier komt hij voorlopig niet op de weg. En eerlijk gezegd, hoe meer je over deze elektrische kolos leest, hoe beter dat misschien is.
Waarom de Cybertruck niet in Europa mag rijden
Het begon al met de basis: de Cybertruck is ontworpen voor de Amerikaanse markt. En als we één ding weten over de Amerikaanse automarkt, is het dat daar alles een maatje groter, lomper en extremer mag. Grote SUV’s en pick-ups domineren daar de wegen, en veiligheid voor anderen dan de bestuurder lijkt er soms slechts bijzaak. In Europa kijken we daar toch net iets anders naar. Hier moeten auto’s voldoen aan strenge veiligheidsnormen, en daar wringt de Cybertruck aan alle kanten. Letterlijk en figuurlijk.
Keihard
Neem bijvoorbeeld de roestvaststalen carrosserie, het paradepaardje van Tesla’s ontwerp. Hij zou keihard en onverwoestbaar moeten zijn, maar daar zit meteen het probleem: hij is te stevig. Moderne auto’s zijn ontworpen om bij een aanrijding gecontroleerd te kreukelen, zodat de impact wordt geabsorbeerd. De Cybertruck? Die kaatst de energie zo hard terug dat het vooral de ander is die bij een ongeluk de volle laag krijgt. En dan hebben we het nog niet eens over voetgangers en fietsers, die bij een aanrijding met zo’n stalen muur geen schijn van kans hebben. Alsof je door een Leopard tank wordt vermorzeld.
Hoekig
Ook zijn er zorgen over het hoekige ontwerp, de grote platte vlakken en de afwezigheid van conventionele spiegels. Europese regelgeving stelt eisen aan zichtbaarheid en afmetingen, en de Cybertruck scoort op al die punten slecht.
Wil Tesla de Cybertruck ooit in Europa laten rijden, dan zal het model flink op de schop moeten. Het is natuurlijk maar de vraag of ze daar überhaupt zin in hebben. Al zijn er – uiteraard – geruchten over een kleinere versie, die hier wél toegelaten zou kunnen worden. Alsof die versie hier dan wél kansen zou hebben. Want jammer genoeg voor Tesla geeft de Cybertruck momenteel niet echt een representatief visitekaartje af. Integendeel zelfs.
Een groeiende lijst met problemen
De geschiedenis heeft ons geleerd dat als Tesla iets écht nieuws lanceert, dat daar wel eens wat kinderziektes in zitten. De Model 3 en Model Y hadden in het begin ook hun uitdagingen, maar werden door de jaren heen steeds beter. Alleen de Cybertruck lijkt niet gewoon een paar kinderziektes te hebben, maar eerder een complete epidemie aan mankementen te huisvesten.
Plekjes
Zo begonnen de eerste leveringen in de VS direct met een verrassing: roestplekken op de roestvaststalen carrosserie. Veroorzaakt door roestgevoelige materialen van buitenaf, maar toch. Tesla-eigenaren die hun fonkelnieuwe Cybertruck net uit de garage haalden, merkten dat het staal rare vlekken kreeg na een regenbui. Niet ideaal voor een auto die moet uitstralen dat hij ‘onverwoestbaar’ is.
Vastlopers
Daar hield het niet mee op. Binnen enkele weken na de eerste uitleveringen kwamen er meldingen binnen van Cybertrucks die simpelweg niet meer werkten. De auto’s werden ‘bricked’, een term die Tesla-eigenaren gebruiken als de software volledig vastloopt en de wagen in feite verandert in een onbruikbare klomp metaal. Soms lag het aan een storing in de software-update, soms was de oorzaak een fout in de accu of het elektronische systeem. Hoe dan ook: een auto van ruim $100.000 die uit zichzelf stopt met functioneren is geen goed teken.
Recalls
En dan is er nog de beruchte gaspedaal-recall. In oktober 2024 moest Tesla duizenden Cybertrucks terugroepen vanwege een probleem waarbij het gaspedaal bleef hangen. Je hoeft geen auto-expert te zijn om te begrijpen dat een gaspedaal dat blijft hangen niet bepaald ideaal is.
Daar bovenop kwamen verhalen van carrosseriedelen die slecht aansloten, rammelende deuren en zelfs frames die onder zware belasting braken. En dit is pas het eerste productiejaar.
Puin ruimen
Tesla’s aanpak lijkt de laatste jaren steeds meer op ‘lanceren en later fixen’. Dat is misschien acceptabel voor een nieuwe app of een software-update, maar voor een voertuig dat duizenden kilo’s weegt en met 200 km/u over de snelweg kan razen, is dat een wat riskante strategie. Bovendien is de periode tussen de eerste presentatie en de start van de productie lang genoeg geweest om de meeste problemen te voorkomen. Zoiets kan uiteindelijk funest voor je reputatie zijn.
Een flop in de maak?
Toen Elon Musk de Cybertruck in 2019 presenteerde, beweerde hij dat er in no-time miljoenen reserveringen waren. Enthousiasme genoeg, dus. Maar nu het zover is, blijkt dat enthousiasme niet één-op-één omgezet te worden in daadwerkelijke verkopen. Al was het maar omdat de mensen die een Cybertruck reserveerden, toch wel heel erg lang op hun voertuig moesten wachten.
Kortingen
De productiecapaciteit is beperkt. Aanvankelijk leidde dat tot die lange wachttijden, maar er dreigt nu een ander fenomeen: stagnerende verkopen. Tesla is doorgaans nogal geheimzinnig als het om harde verkoopcijfers gaat, maar alles wijst erop dat de Cybertruck het een stuk minder goed doet dan verwacht. Sterker nog, Tesla is al begonnen met kortingen en promoties om de verkopen op te krikken— geen goed teken voor een auto waarvan men oorspronkelijk verwachtte dat het een hype zou worden. Het is ook mogelijk dat veel mensen zich inmiddels hebben bedacht na de eerste berichten over kwaliteitsproblemen.
En dan zijn er nog de verzekeraars. Grote Amerikaanse verzekeringsmaatschappijen zoals GEICO hebben aangekondigd dat ze de Cybertruck liever niet willen verzekeren, of dat ze er een absurd hoge premie voor vragen. Dit omdat hij ontzettend duur is om te repareren, de benodigde onderdelen lastig verkrijgbaar zijn en de stijfheid van de carrosserie mogelijk leidt tot ernstigere ongelukken, én de daarmee gepaard gaande schadeclaims.
Nachtmerrie
Al met al wordt steeds duidelijker dat de Cybertruck geen gegarandeerd succes is, zelfs niet op zijn thuisgrond. En zolang we internet dit soort kreten tegenkomen, die er toch niet om liegen, dan mag Musk daar toch echt wel wat slapeloze nachten van hebben: “It’s my second day driving the Cybertruck and it’s falling apart.” Dit zou voor iedere autofabrikant een ware nachtmerrie moeten zijn. Maar kennelijk heeft Musk andere prioriteiten.
Is de Cybertruck écht een fiasco?
Voor we de Cybertruck helemaal afschrijven als een fiasco, moeten we één ding in gedachten houden: deze auto is ontworpen voor de Noord-Amerikaanse markt. Daar zijn de wegen breed, de parkeerplaatsen groot en de verkeersregels soepeler. Een 6 meter lange, keiharde pick-up past daar beter in het straatbeeld dan hier in Europa, waar we gewend zijn aan compactere hatchbacks en SUV’s.
En ook qua kwaliteit liggen de eisen daar wat anders dan bij ons. Niet voor niets hebben in de VS gebouwde auto’s hier qua kwaliteit niet altijd een even goede reputatie. Goede uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Maar Tesla heeft al vaker problemen gehad bij nieuwe modellen, en wist die over het algemeen prima op te lossen. Die problemen stonden de verkoopresultaten ook niet bepaald in de weg. De Model S en Model 3 hadden in het begin ook hun zwakke plekken, en die auto’s zijn uiteindelijk wereldwijd een succesnummer geworden. Misschien krijgt de Cybertruck op den duur ook een beter imago – al lijkt de weg daarheen langer dan ooit. Bovendien is de marktacceptatie van zo’n kostbaar en buitenissig voertuig natuurlijk ook een dingetje. Zeker nu Tesla niet meer eenoog in het land der blinden is.
Gaan we de Cybertruck missen?
Als Tesla morgen aankondigt dat de Cybertruck – in aangepaste vorm dus – tóch naar Europa komt, zullen sommigen juichen. Maar eerlijk gezegd is de kans dat hij hier een succes wordt, volgens mij nihil. Hij is te groot, te onpraktisch, te onveilig voor voetgangers en lijkt ook nog eens vol technische mankementen te zitten. En dat voor een auto waarvoor je minstens een ton neer moet tellen.
De Cybertruck is misschien een fascinerend stukje engineering, maar hij voelt steeds meer aan als een experiment dat uit de hand is gelopen. Voor ons lijkt het vooral een zegen dat hij onze wegen niet op mag. En als je écht per se een Tesla wilt rijden? Dan is een Model 3 of Model Y misschien een betere keuze. Maar toegegeven, die ziet er een heel stuk minder spectaculair uit. En dat is misschien nou net het enige waar dat rijdende stuk RVS goed in is.
Anyway, hoe je ook over Elon Musk denkt, één ding kun je hem niet afnemen: hij heeft Tesla groot gemaakt en de automobielindustrie daarmee voorgoed veranderd. Zonder hem was de EV-revolutie waarschijnlijk veel trager verlopen. Maar met de Cybertruck lijkt hij te ver te zijn doorgeschoten in zijn futuristische visie. Wat de Cybertruck nu vooral bewijst is dat niet alles wat er futuristisch uitziet, ook automatisch de toekomst is.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl