
Alleen een geoefend oog bespeurt de aanpassingen die de vernieuwde Opel Mokka Electric heeft ondergaan. Na een loopbaan van vierenhalf jaar, achtten de ontwerpers van het Duitse merk een rigoureuze facelift klaarblijkelijk niet noodzakelijk. En gelijk hebben ze, want de Mokka maakt nog altijd een vlotte, bijdetijdse indruk. De uiterlijke modificaties blijven beperkt tot een nét iets andere lichtsignatuur en nét iets andere vouwlijnen in de voorbumper. Bij een tussentijdse update mogen nieuwe, beter gestroomlijnde wielen en andere lakkleuren niet ontbreken; onze testauto is gespoten in het nieuwe, zomerse Tropikal Green, in combinatie met een zwarte motorkap en dakplaat. Normaal zouden we eraan voorbij gaan, maar bij een auto waaraan zó weinig is veranderd, laten we de nieuw gemodelleerde (zwarte) Opel-Blitz in het ‘Vizor’-front en op de achterklep niet onvermeld.

Ingeburgerd
Ook Opels binnenhuisarchitecten hebben weinig te doen gekregen. Doordat nieuwe functies zijn toegevoegd aan het multimediasysteem, verdwenen er enkele knopjes uit de middenconsole. De nieuwe software is gebaseerd op het Snapdragon Cockpit Platform en Snapdragon Auto Connectivity Platform van Qualcomm Technologies, dat meer mogelijkheden schept voor de draadloze connectiviteit. De spraakfunctie – “Hey, Opel!” – is verbeterd, de graphics van het nu 10 inch metende instrumentarium en bedieningsscherm zijn verfraaid, en inmiddels raakt ChapGPT steeds meer ingeburgerd in de auto. Dus ook in de Opel Mokka. De bekleding van het interieur is nu volledig gemaakt van gerecyclede materialen. Dat doet weinig afbreuk aan de afwerking en kwaliteitsbeleving van het geheel.

Twee-eenheid
Heeft Opel dan misschien zitten sleutelen aan de aandrijflijn van de elektrische Mokka? Nee hoor, hier is alles zoals het eerder al was. De door de Stellantis-merken alom toegepaste twee-eenheid van het 51kWh-accupakket in de vloer met de 156 pk sterke elektromotor tussen de voorwielen, is ongewijzigd overgenomen van de pre-facelift Mokka. Bij dat model kon je ook nog kiezen voor een veel minder efficiënte motor met 136 pk en een 50kWh-batterij, maar dat combo heeft Opel wijselijk bij het grofvuil gezet. Opel belooft een actieradius van 405 kilometer (WLTP), aan de snellader ligt een piekvermogen van 100 kW binnen bereik. Nog altijd prima cijfers, net zoals de prestaties van de Mokka Electric voor het gros der EV-kopers ruimschoots voldoende zijn. Om het volledige motorvermogen van 156 pk te kunnen gebruiken, ben je alleen wel verplicht om met de tuimelschakelaar op de middenconsole de Sport-stand in te schakelen. In ‘Normal’ staat er 109 pk tot je beschikking, in ‘Eco’ niet meer dan 82 pk. Prima voor in de stad, maar daarbuiten krijg je algauw de indruk dat de techniek in de noodloop is geschoten. Met de 11kW driefasen omvormer in de auto gekoppeld aan een thuis of openbare laadpaal, is een lege accu in 5 uur en een kwartier weer helemaal opgeladen. De DC-lader brengt het accupeil in een halfuur van 20 naar 80 procent.

Dynamische talenten?
Met zijn mysterieuze zwarte ‘Vizor’-front, relatief bescheiden glasoppervlak en licht voorover gekantelde achterruit, doet de Opel Mokka eerder denken aan een op sportiviteit gefocuste crossover dan aan een praktische SUV. Van de beschikbare binnenruimte mogen daarom geen wonderen worden verwacht. Met een beetje passen en meten lukt het wel om vier volwassenen in de auto onder te brengen, maar de kofferbak herbergt niet meer bagage dan 310 tot 1.060 liter. De nieuwe Opel Frontera heeft wat dat betreft veel meer te bieden: 451 liter standaard, tot 1.591 liter met de achterbank plat. Een aanhangwagen mag de Mokka Electric sowieso niet trekken.
Sportieve verwachtingen kun je echter maar beter uit je hoofd zetten. De Mokka is juist verrassend comfortabel. De stoelen zitten hartstikke lekker, zijn onderstel heeft een soepele afstemming en de lichte besturing is gericht op stedelijke wendbaarheid. Daardoor is het contactgevoel niet bijzonder direct. Op een kronkelige bergweg langs de Mediterrane kust – waar we de eerste rij-indrukken met de vernieuwde Mokka opdeden – doe je je passagiers er geen plezier mee als je elke bocht met gierende banden aanvalt. De carrosserie helt dan sterk over, en het in- en uitveren van de wielen gaat met lange, soepele bewegingen. Een gooi-en-smijt-auto? In tegenstelling tot wat zijn vlotte uitstraling misschien belooft, is de Mokka Electric dat beslist niet.

Warmtepomp voortaan optioneel
Maar in Nederland hebben we geen kronkelige bergwegen en vormen tempodrukkende turborotondes inmiddels de meest uitdagende obstakels op je route. Een infrastructuur die de Mokka Electric eigenlijk uitstekend bevalt. Wat de Nederlandse koper op zijn beurt zal bevallen, is de prijs die Opel rekent voor de vernieuwde Mokka. Basisversie Edition kost 35.999 euro, na een prijsverlaging van 2.000 euro. Daarvoor is alleen wel de warmtepomp uit de standaarduitrusting geschrapt. Die kost nu 800 euro extra.
Als Edition beschikt de Mokka echter al over automatische airco, een compleet arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen en het multimediasysteem met 10-inch bedieningsscherm en smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto. Voor een meerprijs van 1.000 euro biedt Opel de GS-versie wat ons betreft de enige juiste keuze, want voor deze bescheiden extra investering krijg je onder meer 18-inch lichtmetaal, een passagiersstoel met hoogteverstelling, een achteruitrijcamera en Opel Connect, waarmee je online aanvullende functies voor het multimediasysteem kunt bestellen.

Voordelen | Nadelen |
---|---|
Prijsverlaging
Comfortabel rijgedrag
Verbeterd multimediasysteem
|
Geen grote vernieuwingen
Beperkte prestaties buiten de stad
Ruimtebeperkingen
|
Conclusie rijtest Opel Mokka Electric
Het heeft allemaal weinig om het lijf gehad, de update die de Opel Mokka Electric heeft ondergaan. Belangrijkste veranderingen: een leuke prijsverlaging en nieuwe software voor het multimediasysteem. De elektrische aandrijfeenheid en het onderstel van de Mokka bleven ongemoeid. En dat is misschien maar goed ook, want de auto is nog steeds een frisse verschijning die meer sportiviteit uitstraalt dan hij daadwerkelijk kan bieden.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl