Op 5 maart onthult Volvo officieel de ES90, de hier al vaker genoemde elektrische sedan die volgens de Zweedse autofabrikant een nieuwe standaard in het premiumsegment moet zetten. Vorige week schreven we al over de indrukwekkende rekenkracht van de ES90, mogelijk gemaakt door Volvo’s samenwerking met NVIDIA. Nu zijn er ook meer details bekend over de actieradius, laadsnelheid en platformtechnologie, die samen zorgen voor een van de meest geavanceerde elektrische sedans op de markt. 

Actieradius en energiebeheer: 700 kilometer op één lading

Volgens de meest recente berichten krijgt de nieuwe elektrische Volvo een actieradius tot 700 kilometer. Ook krijgt hij als allereerste Volvo een 800-volt architectuur. Hierdoor kan de ES90, die op het moderne SPA2-platform zal worden gebouwd, niet alleen efficiënter omgaan met energie maar ook veel sneller laden. Je zou zeggen dat die 800 volt iets is wat in dit segment inmiddels tot de standaard behoort, maar dat blijkt niet het geval te zijn. De naaste concurrenten, tenzij van Chinese komaf, hebben het in ieder geval nog niet.

De riante actieradius zal een van de grote troeven van de Volvo ES90 worden. Afhankelijk van de configuratie kan die oplopen tot 700 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. Dit wordt uiteraard hoofdzakelijk mogelijk gemaakt door forse accu, waarvan de exacte specificaties nog niet volledig bekend zijn. Maar de capaciteit daarvan zou, als we even spieken bij de Volvo EX90, wel eens 111 kWh kunnen zijn.

Betere efficiëntie

Maar die grote actieradius zit hem niet alleen in de grootte van de accu, maar ook in de manier waarop Volvo de energieverdeling optimaliseert. Door gebruik te maken van slimme accubeheersystemen wordt het verbruik zo laag mogelijk gehouden, waardoor de ES90 meer kilometers uit dezelfde hoeveelheid energie kan halen.

Daarnaast zorgt het geoptimaliseerde aerodynamische ontwerp ervoor dat de luchtweerstand tot een minimum wordt beperkt, terwijl het gebruik van lichtgewicht materialen de totale massa van de auto verlaagt zonder concessies te doen aan stevigheid of veiligheid. Ook die aspecten dragen bij aan de grote actieradius.

Waar veel elektrische auto’s in de praktijk niet altijd de beloofde actieradius halen, lijkt Volvo extra moeite te hebben gedaan om het verschil tussen theoretische en werkelijke rijprestaties zo klein mogelijk te maken. Dit betekent dat bestuurders onder normale omstandigheden dichter bij de opgegeven 700 kilometer zullen blijven dan bij sommige concurrenten, die in realistisch gebruik soms tientallen kilometers minder ver komen.

Snelladen met 800 volt: 300 kilometer in 10 minuten

Naast de indrukwekkende actieradius zal ook de 800-volt laadarchitectuur van de ES90 een groot verschil in het dagelijks gebruik maken. Waar veel elektrische auto’s nog gebruikmaken van 400-volt systemen, waarbij het snelladen nog betrekkelijk lang duurt, profiteert de ES90 van een hogere spanning, die nog kortere laadtijden mogelijk maakt.

In de praktijk betekent dit dat de ES90, wanneer hij is aangesloten op een snellaadzuil met een vermogen van minimaal 350 kW, in slechts 10 minuten tot 300 kilometer bereik kan bijladen. Een langere stop om het op te laden van 10% naar 80% duurt minder dan 30 minuten. Dat kan natuurlijk ook bijna niet anders, de forse capaciteit van de accu.

Volvo ES90 krijgt 700 km actieradius en kan ultrasnel laden dankzij 800 volt

Voordelen 800 volt uitgelegd

Een ander voordeel van het 800-volt systeem vraagt om enige uitleg. De lagere stroomsterkte die voortkomt uit een 800-volt systeem geldt vooral voor de stroom die van de snellader naar de accu gaat. Dit betekent dat er minder verliezen zijn in de laadkabels en in de componenten vóór de accu, waardoor er minder warmteontwikkeling is in het laadcircuit en het energieverlies kleiner wordt.

Maar de stroom die door de accucellen zelf loopt, wordt nog steeds bepaald door wat die accucellen zelf nodig hebben en mogen hebben, in combinatie met de interne architectuur van de accupakketten en de configuratie van het beheersysteem. Als de chemische samenstelling en de configuratie van de accucellen hetzelfde blijft, zal de stroomsterkte door de individuele cellen niet per se lager zijn dan bij een 400-volt systeem. Dat is nu eenmaal een gegeven waar je niets aan kunt veranderen.

Dit betekent dat de warmteontwikkeling in de accucellen zelf niet per definitie minder is. Maar de fabrikanten kunnen bij een 800-volt systeem de accupakketten anders configureren, bijvoorbeeld door meer cellen in serie te schakelen. Hierdoor kunnen ze het benodigde vermogen efficiënter verdelen en de interne belasting beter spreiden. Dit leidt indirect tot minder thermische stress en een potentieel langere levensduur van de accu, mits het thermisch beheer goed is ontworpen.

Het belangrijkste voordeel van 800 volt zit dus niet zozeer in een directe verlaging van de stroomsterkte door de accucellen, maar in efficiënter laden, minder warmteverlies in de kabels en elektronica, en een potentieel betere accubeheerstrategie. Dit betekent dat de ES90 minder snel last zal hebben van een minder gunstige laadcurve, een probleem dat sommige EV’s hebben wanneer de temperatuur tijdens het snelladen te hoog oploopt.

Modulair SPA2-platform als technologische ruggengraat

Net als de Volvo EX90 is de ES90 gebouwd op het SPA2-platform, een geavanceerde modulaire basis die is ontworpen voor volledig elektrische voertuigen. Dit platform biedt niet alleen ruimte voor een grote accupakketconfiguratie, maar is ook geoptimaliseerd voor efficiënt energiegebruik, veiligheid en rijprestaties.

Dankzij de modulaire opzet van SPA2 kan Volvo toekomstige modellen eenvoudig upgraden met nieuwere accutechnologie en software-updates, waardoor de ES90 in de loop der jaren steeds efficiënter en slimmer kan worden.

Duurzaamheid is ook een onderdeel van Volvo’s visie

Naast prestaties en efficiëntie blijft Volvo zich richten op duurzaamheid. De ES90 is een van de meest milieuvriendelijke modellen die het merk ooit heeft geproduceerd, met een aanzienlijk percentage gerecyclede materialen. Het aluminium in de carrosserie bestaat voor 29% uit gerecyclede grondstoffen, terwijl het staal voor 18% en de gebruikte polymeren voor 16% gerecycled zijn.

Om nog verder te gaan op het gebied van transparantie en ethische productie, introduceert Volvo een blockchain-gebaseerde accupas, waarmee consumenten en overheden de herkomst van lithium, kobalt en nikkel kunnen volgen. Dit moet garanderen dat de accuproductie op een duurzame en ethisch verantwoorde manier verloopt, iets wat in de industrie steeds belangrijker wordt.

Aftellen tot de onthulling van de Volvo ES90

Met een actieradius tot 700 kilometer, korte laadtijden, een geavanceerd platform én de eerder beschreven rekenkracht lijkt de Volvo ES90 een van de meest geavanceerde elektrische sedans op de markt te worden. Daarmee zal Volvo ongetwijfeld forse stappen in dit segment kunnen zetten.

Daarom wachten we in spanning af tot 5 maart, wanneer de auto officieel onthuld wordt. Dan is er ongetwijfeld meer bekend over de definitieve specificaties, uitvoeringen en marktintroductie van de Volvo ES90.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *