
Kia hield haar onderhand jaarlijkse EV Day deze keer in Spanje/Europa. Journalisten vanuit de hele wereld waren aanwezig op dit jaarlijkse momentum om Kia’s plannen, maar vooral ook nieuwste EV-modellen te aanschouwen. Naast de concept EV2 en bijna-productierijpe EV4, ging er vooral veel aandacht naar de PV5. Dit is Kia’s eerste model binnen de Platform Beyond Vehicle (PBV) strategie. Deze middelgrote elektrische bestelwagen (CDV) is gebouwd op het nieuwe E-GMP.S platform, dat flexibele configuraties mogelijk maakt. De PV5 is beschikbaar in drie basisvarianten: Passenger, Cargo en Chassis Cab, en kan verder aangepast worden door middel van modulaire componenten en conversies. Het was goed om te zien dat Kia ook veel aandacht schonk aan de WAV-variant. Dat was de Wheelchair Accessible Vehicle, oftewel de roelstoelvriendelijke variant.



Innovatieve elementen zijn onder andere de E-GMP.S platform, de flexibele productie in de EVO Plant (duurzame fabriek), en de uitbreiding van het software ecosysteem. De PV5 biedt verschillende batterijopties (43.3 kWh, 51.5 kWh, 71.2 kWh) en een bereik tot 400 km met snelladen in 30 minuten. Opvallend genoeg is de 43,3 kWh accu een optie op de cargo-versie. Hierdoor is hij lichter en wellicht goedkoper, maar heeft hij dan nog genoeg actieradius? Dat is uiteraard afhankelijk van de beroepsgroep die hiervoor kiest.

Namedropping
Het was gewoon opvallend hoeveel andere partijen dan Kia genoemd werden tijdens de presentaties van alle hoge Europese en Koreaanse piefen, met natuurlijk ook onze Nederlandse trots COO Sjoerd Knipping. Veel bekende bedrijfsnamen tijdens de presentaties zoals Uber, Samsung (ook Koreaans), DHL, Geotab, Apple en ga zo nog maar even door. Allen werken ze mee aan de Kia modellen, maar vooral aan de PV5 voor diverse onderwerpen zoals fleet managementsystemen waarbij de rijgedrag van de berijders bijgehouden kan worden. Alles is er op gericht om de diverse systemen te laten samenwerken ten behoeve van de berijder cq. wagenparkbeheerder.



Google werd ook genoemd in de vorm van Android Automotive op de PV5. Dat is opvallend, want andere Kia modellen zijn hier (nog) niet van voorzien. De aanwezigheid van dit Android Automotive heeft het grote voordeel van een goed navigatiesysteem waarbij ook nog eens laadsessies ingepland kunnen worden als de bestemming verder ligt dan de actieradius én waarbij de accu dan ook voor snelladen voorverwarmt wordt.



Accu’s klein en groot, die opgeladen moeten worden
De PV5 is niet alleen flexibel in zijn carrosserie, maar ook in zijn aandrijving. Klanten kunnen kiezen uit verschillende batterijopties, variërend van 43.3 kWh tot 71.2 kWh, wat resulteert in een bereik tot 400 kilometer voor de variant met de grootste batterij. Dankzij snellaadtechnologie kan de batterij in slechts 30 minuten van 10% naar 80% worden opgeladen.
De productie van de PV5 vindt plaats in de nieuwe ‘EVO Plant’, een fabriek die speciaal is ingericht voor de productie van PBV’s. Deze fabriek maakt gebruik van zowel conventionele lopende banden als celgebaseerde systemen, wat een flexibele en efficiënte productie mogelijk maakt. Kia plant ook de opening van een conversiecentrum, waar voertuigen op maat kunnen worden aangepast aan de specifieke wensen van de klant. Dit zal wel voornamelijk voor grote klanten, bijv. DHL of Uber, zijn. In Nederland zijn er genoeg partijen die je ook daarbij kunnen helpen. Opvallend was het om te zien dat Snoeks Automotive ook op de grote schermen van Kia te zien was.


Meest interessante versie is de Cargo, maar niet voor een europallet
De Cargo-versie is geoptimaliseerd voor logistieke toepassingen. Met een maximale laadruimte van 5.165 liter en een lage laadvloer is de PV5 Cargo een praktische en efficiënte bestelwagen, aldus het persbericht van Kia. Echter… De PV5 is 10 centimeter smaller dan bijvoorbeeld de ID.Buzz of Ford Transit. Vanwege de naar binnenvallende wielkasten moet je een pallet óp de wielkasten plaatsen. Je dient dan wel de vloer te verhogen tot het niveau van de wielkasten. Aan de bovenkant zitten de vergrendelingshaken voor de achterdeuren. Deze zitten 20 centimeter lager dan het plafond. Gegarandeerd stoot je daar je hoofd tegenaan, maar je kunt je pallet ook niet te hoog opstapelen omdat je die eerst iets hoger moet optillen, terwijl je ook rekening dient te houden met de lager geplaatste deurvergrendelingshaken. Gelukkig komen er ook verschillende hoogtevarianten, maar ook lengtevarianten. We hebben deze alleen nog niet kunnen aanschouwen.


Tegenvallend specificaties van de PV5?!
Natuurlijk waren we blij dat we de PV5 zo goed mochten bekijken, aanraken en inzitten, maar de grote tegenvaller waren de specificaties. Niet dat ze slecht zijn, maar ze waren er gewoon nog niet. Geen laadvermogen, trekgewicht, laadsnelheid of draaicirkel. We weten overigens wel dat hij voorwielaangedreven is. Hopelijk werkt dat niet te nadelig voor zijn nog aan te kondigen trekgewicht. Daardoor kunnen we de PV5 nog niet zo goed beoordelen. Enkel de actieradius ‘tot’ 400 kilometer is bekend en een 10-80% snellaadsnelheid van een half uur. Daardoor zal het laden op 400 Volt zijn met iets van 150 kW (vermoedelijk).
Wat nog wel opviel waren zijn dubbele schuifdeuren (fijn), de stahoogte onder de achterklep (ik ben 1,85 cm), 3D geprinte accessoires, de verwisselbare bumperhoekdelen, zijn naar binnen staande koplampen (niet zo schadegevoelig) en zijn verschuifbare achterbank bij de dubbele cabine versie.



Kiezen voor de Kia PV5?
De prijs is gelukkig wel bekend. Deze stond niet in het persbericht, maar werd wel ineens genoemd in de presentatie. De vanafprijs van de Kia EV5 is 30.000 euro excl. BTW wat een tien duizend euro goedkoper is dan de Volkswagen ID.Buzz. Hij is ook wat kleiner en lijkt een nieuw segment aan te boren. Kia ziet als concurrenten de Volkswagen Caddy, Buzz en Transporter worden als concurrent genoemd. De PV5 heeft aantal karakteristieken die hem positief onderscheiden zoals onder andere de laadaansluiting voor in het midden van de neus. Hierdoor zit de laadkabel het minst in de weg bij openbaar opladen. De deurvergrendelingshaken achterop zijn letterlijk een forse tegenvaller. Het prijs lijkt een grote plus, maar alles valt of staat met zijn specificaties. Hij maakt nog geen verpletterende indruk, al vinden we zijn uiterlijk een grote pré ten opzichte van wat er nu op de markt is.

Levering Kia PV5
De PV5 zal in de tweede helft van 2025 op de markt komen in Korea en Europa, gevolgd door andere markten in 2026. De prijzen en specificaties volgen in de aankomende maanden. Net als, wat ons betreft, een rijtest. Dan zullen we ervaren of het veelvuldig gebruikte glas ook in de praktijk zijn waarde bewijst. We verwachten van wel. Tot het moment dat we alle puzzelstukjes samen kunnen voegen beoordelen we de PV5 of losse puzzelstukjes.



Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl