Kia heeft tijdens de Kia EV Day in Spanje de langverwachte EV4 onthuld, een elektrische sedan én hatchback die opereert in het segment onder de 40.000 euro. Voor Kia’s strategie is dit een belangrijke auto, maar maakt hij genoeg indruk? 

De EV4: Nieuwe speler in het C-segment

Kia positioneert de EV4 als een veelzijdige en praktische auto die zowel stedelijke als lange afstanden aankan. Met de slogan “Your Edge in Motion” wil Kia een nieuwe typologie voor sedans en hatchbacks introduceren, een segment dat traditioneel gedomineerd wordt door SUV’s en CUV’s. CUV’s staat overigens niet voor Coupé Utility Verhicle, de C staat voor (uiteraard) Crossover.

Specificaties en prestaties: indrukwekkend, maar met vragen

De EV4 wordt aangeboden met twee batterijopties: 58,3 kWh (standaard) en 81,4 kWh (long-range). Kia claimt een WLTP-actieradius van 630 km voor de long-range versie en een indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23 Cd. De 150 kW, 204 pk elektromotor belooft een acceleratie van 0-100 km/u in 7,4 seconden en een laadtijd van 10-80% in 31 minuten (long-range). Dit zijn geen indrukwekkende, maar nette waardes. Deze cijfers passen prima bij het gemiddelde Kia koperspubliek. Het zal dus geen probleem vormen, maar de meest van zijn specificaties zijn ook niet zijn USP. De actieradius voor de Long Range vormt daarop wel een uitzondering. Zeker voor zijn segment is deze GROOT.

Kritische noot:

  • WLTP vs. realiteit: De WLTP-cijfers zijn niet gemaakt voor elektrische auto’s, daarom rekenen wij op een gemiddeld (zomer- en winterverbruik van 550 km).
  • 400V techniek: Hoewel het 400V platform efficiënt is, zijn we toch wel fan van 800 volts techniek. Deze zal uit kosten overweging pas bij de EV6 beginnen wat begrijpelijk is, maar een beetje jammer is het wel. 
  • V2G en V2L: De integratie van V2L (Vehicle-to-Load) en V2G (Vehicle-to-Grid) is een pluspunt, maar de daadwerkelijke implementatie is een dingetje. Kia heeft december 2023 op haar Kia Charge event een introductiedatum van zomer 2024 geroepen, deze is momenteel al gewijzigd naar eind 2025. 

Technologie en connectiviteit: een focus op entertainment

De EV4 is uitgerust met een 30-inch breedbeeldscherm, Digital Key 2.0, i-Pedal 3.0 en een uitgebreid infotainment-systeem met streamingdiensten zoals YouTube en Netflix. Kia legt een sterke nadruk op entertainment en connectiviteit, maar de vraag is of dit de belangrijkste prioriteit is voor alle EV-kopers.

Kritische noot:

  • Afleiding: Het overmatig gebruik van streamingdiensten in de auto kan leiden tot afleiding tijdens het rijden.
  • Software Updates: De belofte van remote OTA-updates is positief, maar de betrouwbaarheid en frequentie van deze updates zullen cruciaal zijn.
  • AI Assistent: De effectiviteit van de AI-assistent zal afhangen van de nauwkeurigheid van de spraakherkenning en de integratie met externe systemen.

Veiligheid: standaard of optioneel?

Kia ‘streeft’ naar een vijfsterren Euro NCAP-rating voor de EV4, goh, er zal geen fabrikant zijn die iets anders nastreeft. Gezien de Euro NCAP resultaten met de Kia EV9 en EV6 zal een 5-sterren notering zeker mogelijk zijn. Voor de berijder is de actieve veiligheid bij Kia met geavanceerde ADAS-functies zoals Highway Driving Assist 2 (HDA2) en Driving Package F+ zeker fijn. Al jaren implementeert Kia deze systemen op ook haar kleine modellen. Wij verwachten dan ook dat dat wel snot zit bij Kia. Het is echter wel belangrijk om te verduidelijken welke veiligheidsfuncties standaard zijn en welke optioneel zijn. 

Design: gedurfd en modern

Het design van de EV4, geïnspireerd door Kia’s “Opposites United” filosofie, is gedurfd en modern. Design vind ik altijd iets persoonlijks en valt moeilijk te ontleden met design/marketing-termen. Je houdt van iets of niet. In eerste instantie dacht ik dat de langere versie de hatchback was met een grote achterruit die mee omhoog scharniert, maar nee. Dat is de sedan versie. De achterruit blijft zitten waar hij zit. De hatchback is simpelweg een iets grotere EV3. Never change a winning team zullen we dan maar zeggen. Wel is het zo dat de achterbank wat naar achteren gekanteld staat. Dit is niet direct een fijne zithoek. Het interieur is minimalistisch en high-tech (bijna Zweeds), met een vrij zwevende interface en een asymmetrisch stuurwiel. Des Kia’s ziet het er keurig verzorgt uit, net als de ideale schoonzoon, maar écht spannend is het niet. Maar tja, wat heb je liever: een dashboard dat degelijk in elkaar zit met de knoppen op de juiste plekken of eentje die er goed uitziet maar niet fijn werkt. 

Productie, prijs en beschikbaarheid: verschillende locaties, verschillende tijden

De EV4 sedan wordt in Korea worden geproduceerd, terwijl de hatchback in Slowakije zal worden gebouwd, voornamelijk voor de Europese markt. De verkoop in Korea begint in maart 2025, gevolgd door Europa in de tweede helft van het jaar en de Verenigde Staten later. De keuzes voor deze verschillende productielocaties snappen we wel. Europa is toch meer een hatchback dan een sedanland. Wel is het zo dat in mijn optiek dat Zuid-Europese landen eerder voor een sedan kiezen dan ‘het noorden’, maar volgens Kia is dat niet het geval. Mocht je in ieder geval voor een sedan gaan, dan kan het zo zijn dat je met een iets langere levertijd rekening moet houden. 

De prijs van de Kia EV4 stond niet in het persbericht die we eerder ontvangen hadden, maar werd wel terloops tijdens de presentatie genoemd. Hij krijgt een Europese vanafprijs van 37.000 euro mee. Daarmee valt hij net als zijn naamvoering precies tussen zijn grotere en kleinere broers. 

Conclusie eerste indruk Kia EV4 hatchback en sedan

Kia’s EV4 laat zien dat het bedrijf serieus werk maakt van zijn elektrische transitie. De EV4 slaat geen plank mis en zal een grote kopersgroep voor zich kunnen winnen. Wel is het zo dat we een EV3 en EV4 naast elkaar moeten zien en zitten voor de exacte verschillen. Tip, de zwarte band die van de achterruit over de auto naar de andere kant geplaatst is is voor de EV4 kenmerkend. Het maakt de auto optisch langer was de lezing van Karim Habib, designchef van Kia. Verder is het allemaal wel heel erg Kia en gelijkend, wat zeker niet negatief is. Maar écht onderscheiden qua techniek en specificaties… JA, de 630 km actieradius voor de grootste accu-variant is TOP! Daar kun je in tientallen jaren nog genoeg accu-degradatie vanaf laten snoepen. Stiekem vind ik ook de sedan met de Citroen SM-achtige kont het mooist om te zien, maar jammer genoeg is wel de minder praktische variant. Maken ze het me bij Kia toch nog lastig. 

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *