
Steeds meer bedrijven gebruiken AI voor de dagelijkse werkzaamheden. Onlangs verklaarde de hoofdontwerper van Mercedes-Benz dat hij verwacht dat AI zijn werk gaat overnemen. Misschien is dat niet eens een heel slechte zaak.
Laten we eerlijk zijn, de elektrische auto’s van Mercedes-Benz blinken nu niet uit vanwege hun mooie ontwerp. Terwijl andere merken steeds meer onnodige lijntjes toevoegen aan hun ontwerpen, koos Mercedes-Benz jaren geleden voor het jelly-bean-principe. Elektrische auto’s moesten zo aerodymanisch mogelijk zijn, of in ieder geval zo ogen. De druppelvorm, zonder veel uitstekende delen, werd de standaard bij de EQ-modellen van Mercedes-Benz.
Meer status
Het leverde de Duitsers weinig succes op. De ronde vormen stonden voor kopers te ver af van de stoere lijnen die men van Mercedes-Benz gewend was. Zeker kopers met geld, traditioneel belangrijke klanten van het merk, wilden een auto die meer status uitstraalde. De wat saaie uitstraling van Mercedes zijn elektrische modellen sloten hier niet bij aan. Hierdoor bleven de verkopen achter.

Ondertussen heeft Mercedes-Benz dit probleem ook erkend. Het beloofde onlangs minder onderscheid te maken tussen elektrische modellen en die met een brandstofmotor. Oftewel: de elektrische modellen gaan weer meer op de andere auto’s van Mercedes-Benz lijken. Het helpt hierbij dat verschillende aandrijvingen gebruik kunnen maken van het nieuwe MMA-platform.
Vervangen
De omslag in de ontwerpen kan slecht nieuws betekenen voor hoofdontwerper Gorden Wagener. Zeker als het merk besluit hem te passeren en te kiezen voor een rijzende kracht in de wereld: AI. Als mensen het liefst auto’s willen die lijken op die van vroeger, dan zijn innovatieve druppelvormen en creatieve details misschien helemaal niet nodig. Misschien kun je zo’n ontwerp dan wel gewoon door AI laten maken.

Hoewel hij het nu nog grappig bedoeld, lijkt Wagener zich wel degelijk zorgen te maken over de opkomst van AI bij het ontwerpen van auto’s. In een interview met ABC liet hij zich ontvallen dat hij verwacht dat AI zijn werk gaat overnemen. “AI gaat grote veranderingen brengen in de manier dat wij ontwerpen”, zei hij. “Ik denk dat het grootste deel van het ontwerpen gedaan wordt door AI. Dit maakt ontwerpers overbodig. Mijn opvolger zal een machine zijn, die veel goedkoper is dan ik ben.”
Rotzooi
Op dit moment is AI nog lang niet goed genoeg, geeft ook Wagener toe. “Je krijgt op dit moment 99% rotzooi als je AI laat ontwerpen. Dat is het grootste probleem: je moet het goede scheiden van al het slechte. Maar je krijgt toch 1% goed spul. En het wordt elke dag beter.” Als je een computer duizenden keer de opdracht geeft een nieuwe Mercedes-Benz te ontwerpen, dan komt er per ongeluk wel eens een geslaagd ontwerp uit.
Wagener verwacht dat AI uiteindelijk zo goed wordt, dat het zijn eigen baan overbodig maakt. Gezien de ontwerpen van de EQ-modellen van afgelopen jaren is zijn angst misschien niet helemaal ongegrond.