
Ondanks de wat minder goede resultaten blijft Volkswagen flink investeren in elektrische mobiliteit. De focus ligt nu vooral op de kleinere modellen. Een tijdje geleden konden we al kennismaken met de ID.2all, een elektrische evenknie in de prijsklasse van circa 25 mille. Maar dat is niet het enige. Vanavond was de wereldpremière van de ID. Every1, een compacte EV met een prijskaartje van ongeveer €20.000. Een hele happening, en dat alleen voor een studiemodel. Maar niet zomaar een, want dit moet een van de belangrijkste modellen worden.
Betaalbare ‘Electric Urban Car Family’
Die Volkswagen ID.Every1 vult niet alleen de line-up naar beneden aan, maar is ook onderdeel van de ‘Electric Urban Car Family’. Deze vormt een belangrijk onderdeel van Volkswagens strategie om elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar te maken. We moeten er nog wel even geduld voor uitoefenen. De productieversie wordt namelijk pas in 2027 verwacht. Volgend jaar gaat de ID. 2all in productie.
Op de keper beschouwd komt Volkswagen dit jaar dus met geen enkel nieuw elektrisch model. Dat wil niet zeggen dat ze stil zitten in Wolfsburg. Er wordt bijvoorbeeld hard gewerkt om de huidige elektrische modellen te verbeteren. Die inhaalslag is al even gaande, en de VW ID.7 Tourer die wij momenteel tot onze beschikking hebben, laat zien dat ze in Wolfsburg wat dat betreft op de goede weg zijn.
Maar het gaat niet alleen om de kwaliteit. Er is Volkswagen ook veel aan gelegen om de productiekosten van die modellen te verlagen. Daarbij ligt de focus vooral op de VW ID.3, waarvan Volkswagen kennelijk van mening is dat die nog scherper in de markt kan worden gezet. En die verlaging van de productiekosten is ook belangrijk voor de Electric Urban Car Family. Op deze auto’s kan Volkswagen eigenlijk alleen winst maken als ze in enorme volumes geproduceerd worden.
Een nieuw hoofdstuk voor Volkswagen
Met de ID.Every1 pakt Volkswagen de draad op van de Lupo en Up!, modellen die symbool stonden voor compacte en betaalbare mobiliteit. Dit nieuwe elektrische instapmodel in het A-segment wordt gebouwd op de nieuwste versie van het MEB-platform. Deze is ook geschikt voor voorwielaandrijving, waardoor efficiënt ruimtegebruik en een gunstige prijs mogelijk worden.
Technische specificaties en prestaties
Het is nog maar een studiemodel dus de specificaties zijn niet meer dan indicatief. Volkswagen geeft op dat de ID.Every1 waarschijnlijk een 70 kW (95 pk) sterke elektromotor, wat zorgt voor een bescheiden, maar praktische vermogensafgifte. De maximale snelheid ligt op 130 km/u, zodat ook een ritje op de snelweg geen problemen oplevert. Wat betreft de actieradius gaat men uit van minimaal 250 kilometer.
Qua afmetingen positioneert de ID.Every1 zich tussen de voormalige up! en de Polo, met een lengte van 3.880 mm. Hij is namelijk net iets groter dan de 3.600 mm lange up! (3.600 mm) en iets kleiner dan de Polo (4.074 mm). Ondanks zijn formaat biedt de ID.Every1 vier volwaardige zitplaatsen en een bagageruimte van 305 liter, wat hem geschikt maakt voor dagelijks gebruik.
Fris design met herkenbare Volkswagen-elementen
De ID.2all wijkt qua design al een beetje af van het design van de overige modellen uit de ID-lijn, maar Volkswagen introduceert met de ID.Every1 duidelijk een nieuwe designtaal. Het is nog steeds onmiskenbaar een Volkswagen, en misschien zelfs wel meer Volkswagen dan de andere ID-modellen. Een moderne, vlotte en sportieve auto met grote 19-inch wielen, een speelse, licht opgetrokken achterzijde en strakke, tijdloze lijnen. De ‘vriendelijke uitstraling’ is een bewuste keuze: de koplampen en de grille vormen samen een gezicht dat toegankelijk en herkenbaar is, vergelijkbaar met eerdere Volkswagen-modellen.
Een opvallend detail is het zogenaamde ‘Flying Roof Concept’, waarbij het dak in het midden licht verzonken is. Dit geeft niet alleen een dynamische uitstraling, maar draagt ook bij aan een lagere luchtweerstand, wat de actieradius uiteraard ten goede komt.
Interieur nog lang niet af
Terwijl het exterieur al bijna lijkt op dat van een productiemodel, zal er aan het interieur zoals Volkswagen dat presenteert, nog heel wat gesleuteld worden. Het ziet er leuk uit maar die hoge middenkolom is in een klein, smal autootje natuurlijk vreselijk onpraktisch. Die multifunctionele middenconsole kan dan wel eenvoudig verschoven worden voor extra opbergruimte, maar op de renders lijkt hij vooral in de weg te zitten. Ook de kleine opbergelementen, die aan die waterdichte tonnetjes doen denken die watersporters wel gebruiken, zullen nog een aardige make-over krijgen.
Uiteraard zal Volkswagen de ID.Every1 uitrusten met diverse moderne digitale functies. Binnenin vinden we een geavanceerd infotainmentsysteem, waarbij de bediening grotendeels via een centraal touchscreen verloopt. De fysieke knoppen zijn beperkt, wat een strakke en moderne uitstraling geeft. Volkswagen zet hiermee in op een minimalistische, maar functionele rijervaring waarbij het multifunctionele stuurwiel zo te zien een belangrijke functie krijgt.
Nieuwe, slimme software
De ID.Every1 is niet alleen een compacte en betaalbare elektrische auto, maar ook een model dat technologisch bij de tijd blijft. Volkswagen zal voor de ID.Every1 een nieuwe software-architectuur ontwikkelen, waarmee hij gedurende zijn hele levensduur updates en upgrades kan ontvangen. Dit betekent dat functies verbeterd kunnen worden zonder dat de auto fysiek aangepast hoeft te worden.
Straks zijn er twee “elektrische Volkswagens voor iedereen”
Met de introductie van dit model wil Volkswagen laten zien dat elektrische mobiliteit niet alleen voor de premiumklasse bereikbaar is, maar ook voor de gewone automobilist. Als de ID.Every1 in 2027 op de markt komt, wordt het met een prijskaartje van zo’n € 20.000 een van de meest betaalbare EV’s op de Europese markt.
En, zoals gezegd, maakt de ID.Every1 daarmee een belangrijk deel uit van Volkswagens strategie om betaalbare elektrische auto’s op de markt te brengen. Volgens Volkswagen-CEO Thomas Schäfer is de ID.Every1 het laatste puzzelstukje in de opbouw van een breed EV-aanbod: “We bieden straks voor iedere klant een passende elektrische auto, zonder concessies aan betaalbaarheid en kwaliteit.”
Maar we zullen nog wel even geduld moeten hebben. Volkswagens goedkoopste elektrische model komt immers pas in 2027 – een jaar na de ID. 2all – op de markt. En wie weet wat er tegen die tijd allemaal is veranderd.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl