
Alpine zet grote stappen in de elektrificatie van zijn modellengamma. Het nieuwste bewijs daarvan is de Alpine A390. De eerste volledig elektrische sport fastback van het merk nadert zijn voltooiing en wordt momenteel onderworpen aan zware wintertests in Zweeds Lapland. Met temperaturen die dalen tot -40°C wordt de A390 op de proef gesteld om prestaties, grip en betrouwbaarheid te waarborgen. Dit wordt de meest praktische auto van Alpine ooit, en dat maakt het best wel een interessante nieuwkomer onder de sportievere EV’s.
Extreme tests in Zweeds Lapland
Voor de laatste testfase van de A390 heeft Alpine gekozen voor een van de meest uitdagende omgevingen: de ijzige wegen en bevroren meren van Zweeds Lapland. Hier worden de technologieën en rijeigenschappen van de sport fastback verfijnd en geoptimaliseerd.
Deze tests zijn niet alleen een kwestie van extreme kou, maar ook van precisie en duurzaamheid. De engineers van Alpine simuleren in korte tijd de slijtage die normaal gesproken over een periode van vijf jaar zou optreden. Dit garandeert dat de productieversie van de A390 bestand is tegen de meest veeleisende omstandigheden.
“Onze engineers hebben al hun expertise en passie toegepast om het onmogelijke te bereiken: de wendbaarheid en rijervaring van onze iconische A110 combineren met het praktische gebruiksgemak van een vijfzitter,” aldus Alpine-CEO Philippe Krief.
Geavanceerde aandrijving en rijmodi
De Alpine A390 is uitgerust met drie elektromotoren, wat zorgt voor een directe en krachtige aandrijving. Een van de technologische hoogtepunten is het Alpine Active Torque Vectoring-systeem, dat de krachtverdeling over de wielen optimaliseert en zo de grip en stabiliteit vergroot. Dit concept bewijst vooral zijn waarde op gladde ondergronden, zoals sneeuw en ijs, maar zal ook op nat wegdek een prettige toevoeging zijn.
Om de rijervaring verder te personaliseren, beschikt de A390 over vijf rijmodi. Naast de bekende instellingen is er een gloednieuwe ‘Track Mode’. Deze is speciaal ontwikkeld voor degenen die het maximale uit de prestaties van de auto willen halen. Alpine zet hiermee in op een combinatie van sportiviteit en toegankelijkheid, zodat de A390 geschikt is voor zowel ervaren als minder ervaren bestuurders.
Ontwerp met aerodynamische finesse
Voor het eerst wordt de A390 als prototype getoond in zijn definitieve carrosserievorm. Met een lengte van 4.615 mm, een breedte van 1.885 mm en een hoogte van 1.532 mm biedt de auto een sportieve uitstraling, terwijl er voldoende ruimte is voor vijf inzittenden.
Het design van de A390 is een subtiele evolutie van eerdere concepten, met een kenmerkende verlichtingssignatuur geïnspireerd op de A390_β showcar. Onder de lichtstrip aan de voorzijde bevindt zich een patroon van verlichte driehoeken, genaamd ‘Cosmic Dust’, wat verwijst naar een komeet die de atmosfeer binnendringt.
De aerodynamische verbeteringen zijn in visueel opzicht een streling voor het oog, maar dragen uiteraard ook bij aan de prestaties. Zo zorgt een motorkapvleugel voor een betere luchtstroom over de auto, terwijl de grille met microperforatie en de strategisch geplaatste luchtinlaten de koeling en aerodynamica optimaliseren.
Van de achterzijde is nog niet al te veel te zien. Daar moeten we nog even raden naar de details. Die houdt Alpine deels verborgen, en geeft slechts een hint van een achterspoiler. Zo blijft er nog wat over om naar uit te kijken.
Een sportief en functioneel interieur voor de Alpine A390
Alpine heeft nog niet veel informatie over het interieur vrijgegeven, maar één opvallend element is al bevestigd: het sportieve stuurwiel, bekleed met hoogwaardig Nappaleder en voorzien van een afgeplatte middensectie. Het ontwerp hiervan is direct afgeleid van de Alpine Formule 1-wagens.
Op het stuurwiel bevinden zich drie opvallende knoppen:
- OV (Overtake): een boost-functie voor tijdelijk extra vermogen.
- RCH (Recharge): voor maximale energieregeneratie tijdens het rijden.
- Drive Mode-selectie: directe toegang tot de verschillende rijmodi, inclusief de nieuwe ‘Track Mode’.
De A390 lijkt hiermee een perfecte balans te bieden tussen sportieve prestaties en dagelijks gebruiksgemak.

Frans meesterwerkje in wording
Natuurlijk benadrukt Alpine met de A390 ook zijn Franse erfgoed en vakmanschap. De auto wordt niet alleen in Frankrijk ontwikkeld maar ook geproduceerd in de historische Alpine-fabriek in Dieppe. De drie elektromotoren zijn ook een Frans fabricaat, die worden gebouwd in de Renault-fabriek in Cléon.
Om het rijplezier naar een nog hoger niveau te tillen, werkt Alpine samen met enkele gerenommeerde Franse merken:
- Devialet voorziet de A390 van een premium audiosysteem voor een meeslepende geluidservaring.
- Michelin ontwikkelt speciale banden met A39-branding, specifiek afgestemd op de rijeigenschappen van de auto.
Aftellen tot de onthulling van de Alpine A390
Met zijn unieke combinatie van een elektrische aandrijflijn, sportieve prestaties én praktisch gebruiksgemak wordt de Alpine A390 zoals gezegd een interessante en ook opvallende nieuwkomer. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen. Gelukkig is de Alpine A390 bijna klaar om zijn definitieve vorm aan de wereld te tonen. Op 27 mei 2025 is het zover, dan wordt het model officieel onthuld in Dieppe. Dan viert Alpine tegelijkertijd ook zijn 70-jarig jubileum.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl