
Eindelijk is officieel bevestigd dat de Rivian R2, een mid-size elektrische SUV, naar Europa komt. De aankondiging werd gedaan door Rivians Chief Financial Officer Claire McDonough. Zij liet in een Q&A-sessie op sociale media weten dat het bedrijf “niet kan wachten om de R2 wereldwijd te exporteren.” Een belangrijke stap in de internationale groei van Rivian, dat tot nu toe vooral actief was op de Noord-Amerikaanse markt.
Een nieuw model voor een groter publiek
De 4,71 meter lange Rivian R2 wordt gepositioneerd als een veelzijdige SUV met een bescheidener formaat en prijskaartje dan de huidige R1S. Evengoed blijft hij trouw aan Rivians filosofie van robuuste, innovatieve voertuigen met een avontuurlijk karakter.
Waar de R1S en R1T van Rivian voornamelijk gericht zijn op liefhebbers van grotere, terreinwaardige voertuigen, mikt de R2 op een publiek dat een elektrische SUV zoekt die geschikt is voor zowel dagelijks gebruik, alsook langere ritten en natuurlijk ook offroad-avonturen. Rivian wil met de R2 een aantrekkelijk alternatief wil bieden voor automobilisten die op zoek zijn naar een premium elektrische SUV met een eigen identiteit.
Hoewel Rivian nog geen volledige technische specificaties heeft gedeeld, is al bekend dat het voertuig voorzien zal zijn van moderne rijhulpsystemen, geavanceerde software en een duurzame interieurafwerking. De actieradius wordt naar verwachting meer dan 480 km (300 mijl), en Rivian belooft een gebruikservaring die naadloos aansluit op zijn bestaande modellen. Rivian wordt trouwens ook softwareleverancier van Volkswagen. Die deal is eerder dit jaar gesloten. Het schijnt dat de Volkswagen ID.1Every1 het eerste model van Volkswagen wordt dat software van Rivian bevat.
De Europese markt lonkt
Claire McDonough gaf aan dat de Rivian R2 naar meerdere markten buiten de VS zal worden gebracht, waaronder Europa. De verkoop start naar verwachting in 2026.
Vooralsnog heeft het merk geen details bekendgemaakt over mogelijke Europese productie of distributiecentra. De eerste exemplaren zullen naar verwachting uit de Verenigde Staten worden geïmporteerd, wat invloed kan hebben op levertijden en prijsstelling. In de VS ligt de vanafprijs rond de $45.000. Omgerekend naar euro’s kom je uit op ongeveer €41.500 maar daar komen nog wel wat kosten bij, zoals BTW en invoerrechten, en mogelijk ook nog wat extra importheffingen. Rivian zou natuurlijk ook in een later stadium kunnen besluiten om dichter bij de Europese markt te produceren als de vraag groot genoeg blijkt te zijn.
Productiestart gepland voor 2026
De productie van de R2 start in de eerste helft van 2026 in Rivians fabriek in de staat Illinois gelegen Normal. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de R2 te bouwen in de geplande fabriek in Georgia, maar die plannen werden al snel aangepast. Dit om kosten te besparen en een snellere marktintroductie mogelijk te maken. De fabriek in Georgia komt er nog steeds. Deze moet nu in 2028 operationeel worden en zal dan dienen als extra productielocatie om de capaciteit verder op te voeren.
Volgens McDonough is de sourcing van onderdelen voor de R2 al voor 95% afgerond, waardoor het productieschema goed op koers ligt. Dit is een belangrijk punt, aangezien de beschikbaarheid van materialen en productiecapaciteit essentiële factoren zijn.

Meer dan alleen de Rivian R2
De R2 is een belangrijke mijlpaal, maar slechts een onderdeel van Rivians bredere toekomstplannen. Naast de R2 werkt het merk ook aan de compactere R3 en de sportievere R3X, die later op de markt zullen verschijnen. We hebben al eerder over de Rivian R2, R3 en R3X geschreven. Met deze uitbreiding van het assortiment wil Rivian zich ontwikkelen tot een wereldwijd opererend merk met een breed aanbod.
Daarnaast verkent Rivian nieuwe toepassingen voor zijn technologie. Zo heeft het merk recent zijn de elektrische bestelwagens van Rivian ook beschikbaar voor klanten buiten Amazon. Zo werkt Rivian samen met verschillende afnemers om innovatieve, duurzame mobiliteitsoplossingen te ontwikkelen. Een voorbeeld daarvan is een elektrische ijscowagen voor Ben & Jerry’s op basis van Rivians bestelwagenplatform.

Uitdagingen en groeikansen
Ondanks de ambitieuze plannen staat Rivian voor enkele uitdagingen. De bouw van de fabriek in Georgia verloopt trager dan gehoopt en er zijn onzekerheden over financiering en subsidies in de VS. En ondertussen wordt de concurrentie op het gebied van elektrische SUV’s natuurlijk steeds heviger.
Toch is Rivian optimistisch over de toekomst. Het merk heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een innovatieve speler met een sterke merkidentiteit en een duidelijke visie. Daarom wil Rivian met de R2 de belangrijke stap richting een breder publiek en een internationale aanwezigheid zetten. Vanaf 2026 kunnen Europese rijders kennismaken met deze veelbelovende SUV. En daarmee ook met de toekomst van het merk, want zonder internationale expansie is het maar de vraag of Rivian kan blijven voortbestaan.
Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl