
Als de Fransen iets kunnen, is het ergens een big deal van maken. De Olympische Spelen in Parijs, bijvoorbeeld. Lady Gaga stond op een ponton, de Eifeltoren kreeg een stapel ringen en een minister zwom door de Seine. Een waar spektakel dus. Zo ook doen ze dat bij het bekende Rolland-Garros tennistoernooi. Er zijn ontzettend veel Franse (lees: Peugeot) automodellen die een speciale uitvoering hebben die te maken heeft met het Franse toernooi, waaronder de nieuwe Renault 5.
Peugeot
De 100-serie
Natuurlijk, we kennen de Peugeot 206CC Roland-Garros, maar er zijn er dus nog veel meer. We beginnen bij de kleinste: de 106. Die kreeg in de vroege jaren negentig al de luxe Roland-Garros behandeling. Alle een-nul-zesjes van die smaak kregen een groene metallic kleur die zelfs zijn eigen naam droeg: Vert Roland Garros Métalisé. Ook het interieur was afgewerkt met een groene basiskleur met witte zijkanten van de stoelen en rode accenten zoals gordels. De 108 werd ook geleverd in een Roland-Garros uitvoering, maar die was net zo saai als de 208 waar ik zo over ga vertellen…



De 200-serie
Van de 200-serie van Peugeot kennen we vier Roland-Garros uitvoeringen, beginnend, met die alom bekende 206. De 206 CC (de hardtop cabrio versie van de 206) werd optioneel geleverd in diezelfde kleur metallic groen, maar was ook te bestellen in andere kleuren. Het interieur was altijd Pindakaasbruin leder. Ook 205 in de jaren 80 werd geleverd met dezelfde Roland-Garros treatment als de 106 die hiervoor werd beschreven. De normale 206 Roland-Garros werd geleverd met Alcantara-achtige bruine stof met inlegstukken van datzelfde materiaal in het donkergroen. Ook hier waren de kleuren vrij met de optionele Roland-Garros groen.


De 207 krijg van mij bijna geen aandacht, die is namelijk heel saai. Alleen de 207 CC was verkrijgbaar in een RG-spec en die was zwart of grijs of wit (niet in het groen!) met een zwart-wit interieur. Frank Boeijen zou zich schamen. De 208 van de een-na-nieuwste generatie is een beetje in diezelfde trend gemaakt. Zwart of parelmoer wit waren de enige kleuropties. Maar, gravelkleurige accenten sierde de spiegels en logo’s van het toernooi werden door de binnen- en buitenkant gestrooid.

De 300-serie
De 306 als vijfdeurs hatchback variant mocht genieten van de optionele Vert Métalisé, maar ook van andere kleuren. Het interieur was vergelijkbaar met dat van de 106 RG. Behalve natuurlijk bij de 306 CC, die kreeg dezelfde smaak als de hiervoor omschreven 206 CC: pindakaasbruin leder en de zon in je gezicht. Het wordt pas echt vreemd als we kijken naar de 307. Die is namelijk alleen geleverd met een Roland-Garros smaak in de SW (Station Wagon) uitvoering. Dat betekent vijf zitplaatsen in bruin leer met donkergroen leren inzetstukken (of zonder, wat u wilt).


De 806
Als klap op de Peugeot-vuurpijl wil ik u met blijdschap vertellen over de Peugeot 806 Roland-Garros. De familiebak van de Eurovan familie werd helemaal uitgedost met alles wat Peugeot ernaartoe kon gooien. Bijna net zo luxe als de Lancia Zeta met alcantara. Ook de Peugeot zeecontainer kreeg de metallic groene laklaag en vijf ontzettend grote stoelen bekleed met bruin leer met donkergroen lederen inzetstukken. Overigens is het waardevol om te benoemen dat alle Roland-Garros uitvoeringen natuurlijk werden geleverd met alles erop en eraan.


Renault
Ook Renault mag zich tegenwoordig waden in de ondiepe poedelbaadjes van Roland-Garros speciale uitvoeringen. De nieuwe Renault 5 heeft een speciale uitvoering die zich volledig heeft ondergesmeerd in Roland-Garros essentie. Ik noem even mijn favoriete term uit dat artikel wat u hier kan lezen: hij heeft gravelkleurige inductieladers. Dat bedoel ik maar.

