
Wat zijn wij autoliefhebbers toch vrijgevig! Is het je ooit opgevallen hoeveel termen – bekend uit de wereld der auto’s – doorgesluisd zijn in de “normale” wereld? Woorden zoals “turbo”, “hybride” of “Rolls‑Royce”. We nemen een kijkje en vragen ons vooral af: waarom dan?
Beginnen bij de beste
“Rolls‑Royce, werkelijk de Rolls‑Royce onder de auto’s” – Johnny English Reborn. Het is een citaat uit een van mijn favoriete films en is de inspiratie geweest voor dit artikel. In de film is het natuurlijk een grap, maar de logica bestaat wel degelijk. Een Rolls‑Royce is het toppunt van luxe; alles wat gedaan kan worden om iets comfortabeler te maken, wordt gedaan. Iets wat je pas echt waardeert als je er één in het echt ziet. Het is een bijzonder merk waar men met grote trots vertelt hoeveel gewicht is toegevoegd, vaak in de vorm van geluidsdemping, maar ook bij het spuiten van de lak. Wist je bijvoorbeeld dat Rolls‑Royce per auto 46 kilogram verf gebruikt? Gemiddeld gebruiken andere fabrikanten 4 tot 10 liter verf per auto, afhankelijk van hoe groot die is.

Wat is de impact op de cultuur die het merk heeft gehad? Alles wat het beste in zijn klasse is, wordt vaak simpelweg “de Rolls‑Royce van de …” genoemd. Dat kan over alles gaan – een Hasselblad‑camera, een Rolex‑horloge of een wasmachine van Miele, om maar een paar voorbeelden te noemen.
Nu we erin zitten
Nu het niveau een beetje is gezet, kunnen we doorgaan met kijken naar producten die je realistisch gezien kunt betalen. Een ander kenmerk van dingen die met Rolls‑Royce worden geassocieerd, is namelijk dat ze peperduur zijn.
Het woord turbo wordt vaak gebruikt in marketing wanneer bedoeld wordt dat iets snel is. Zelfs bij auto’s wordt er niet altijd bedoeld dat er dan ook een turbo op zit – denk aan de Porsche Taycan bijvoorbeeld. Na de introductie van de Saab 99 Turbo in de jaren ’80 werd de wereld een beetje turbo-gek. Ze waren niet de eerste met geforceerde inductie, maar wel de eerste die het concept in een dagelijkse auto toepaste.

In de jaren die volgden, kregen we te maken met absurde marketing. Denk aan turbo-stofzuigers en turbo-ventilatoren, terwijl andere producten nog normaal klinken. Er waren namelijk ook producten zoals turbo-zonnebrillen, turbo-shampoo of turbo-aftershave. Dacht je dat dat alles was? Ik dacht het niet: turbo‑WiFi‑routers, turbo‑energiedrankjes of turbo‑diëten.
Door het woord turbo te gebruiken, worden dingen spannender gemaakt dan ze werkelijk zijn – of in elk geval hoopt de fabrikant dat dit gebeurt. Het is niets meer dan marketing, wellicht bedoeld om vooral mensen uit de autocultuur aan te spreken.
Is dat alles?
We kunnen nog even doorgaan, want tegenwoordig heerst er een andere hype: de gehybridiseerde auto. Als er één enkele auto aan te wijzen is die het woord hybride grootgemaakt heeft, dan is dat de Toyota Prius. Geïntroduceerd in 1997 in Japan en later – in het jaar 2000 – wereldwijd geleverd. Tegenwoordig vind je van alles wat met auto’s te maken heeft, maar het effect op de autocultuur is gigantisch geweest: de meeste auto’s die we rijden, zijn hybride.

Als we naar de Media Markt gaan, vinden we daar een enorm aanbod aan “hybride” producten – net als de turbo‑producten – die niets te maken hebben met auto’s of autotechniek. Daar hoeven we trouwens niet eens voor naar de techwinkels te gaan.
Er zijn hybride sokken, die toch gewoon maar sokken zijn; hybride matrassen, een mix van een schuimmatras en een springveermatras; en een was‑droogcombinatie wordt tegenwoordig zelfs een hybride wasmachine genoemd. Hybride smartwatches bestaan ook – denk dan aan een analoog horloge met een klein scherm voor je connectiviteitsopties.
In alle eerlijkheid heeft het woord hybride misschien nog wel de meest logische benaming. Het staat immers voor één object dat meerdere functies biedt. Dat gezegd hebbende, blijft het allemaal pure marketing – net zoals het woord turbo, dat eveneens een hype‑status heeft bereikt. Welke producten met een autobenaming kunnen jullie nog benoemen? Laat het ons weten!