Je zou bijna vergeten dat hij er nog is: de Hyundai Nexo

Terwijl elektrisch rijden wereldwijd vrijwel volledig draait op volledig elektrische voertuigen (BEV’s), blijft Hyundai onverstoorbaar investeren in waterstof. Vorige week, op de Seoul Mobility Show 2025, presenteerde het Koreaanse merk een grondig vernieuwde Nexo. Met een krachtigere aandrijflijn, een nog markantere vormgeving en een interieur vol digitale snufjes wil Hyundai zijn waterstof-SUV opnieuw onder de aandacht brengen.

Infrastructuur blijft de achilleshiel van ‘waterstof’

Maar voor wie is deze auto eigenlijk bedoeld? Tanken duurt weliswaar maar vijf minuten en Hyundai belooft een rijbereik van ruim 700 kilometer. Alleen is het aantal werkende waterstoftankstations in Nederland blijven steken op een handjevol.

En het tanken van waterstof gaat niet altijd even vlekkeloos, zoals een familielid onlangs merkte. Het dichtstbijzijnde tankstation bleek buiten werking. Bij het volgende station – waar hij met een bijna lege tank arriveerde – kon vanwege de vrieskou onvoldoende worden getankt om zijn bestemming of het volgende werkende tankpunt te halen. De auto moest uiteindelijk met een bergingswagen worden vervoerd. Dan lijkt laadstress opeens het minste van je problemen.

Hyundai blijft geloven in waterstof

De Nexo is dan ook geen volumemodel, maar eerder een technologisch visitekaartje om Hyundai’s HTWO-label onder de aandacht te brengen. Maar laten we de nieuwe generatie van de Hyundai Nexo daarmee niet tekortdoen, want het is ook veel meer dan een doorontwikkeling.

Deze SUV vertegenwoordigt een strategische koers, waarin Hyundai waterstofmobiliteit nadrukkelijk een plek wil blijven geven. De vraag is niet alleen wat de Nexo kan, maar ook of de wereld eromheen er klaar voor is.

Toch houdt Hyundai voet bij stuk. Terwijl concurrenten zich vrijwel volledig richten op accu-elektrisch rijden, investeert Hyundai al meer dan 25 jaar in brandstofceltechniek. Waterstof is nog steeds een volwaardige pijler in het elektrificatiebeleid van het Koreaanse merk. Die vasthoudendheid krijgt nu vorm in een tweede generatie van de Nexo – opnieuw met een brandstofcel in de hoofdrol.

Hyundai plaatst de Nexo bewust naast zijn Ioniq-modellen en (plug-in) hybrides. Het HTWO-label, waarin alle waterstoftechnologie van het concern is ondergebracht, moet zorgen voor schaal en zichtbaarheid. Daarbij hoort een auto die laat zien wat er kan – ook al blijft de toepassing voorlopig beperkt.

Hyundai Nexo waterstofauto

Veel nieuwe techniek

De Nexo is op vrijwel elk technisch vlak vernieuwd, stelt Hyundai. De nieuwe brandstofcelstack levert tot 110 kW, de elektromotor tot 150 kW. Samen met een sterker accupakket dat tot 80 kW belastbaar is, levert dat een systeemvermogen van 190 kW op. De sprint naar 100 km/u duurt 7,8 seconden. Niet razendsnel, zeker niet voor een elektrische aandrijflijn, maar absoluut vlot genoeg voor het dagelijks verkeer.

De actieradius ligt volgens Hyundai boven de 700 kilometer, en de waterstoftank – goed voor 6,69 kg – is in vijf minuten vol. Op papier is dit dus een volwaardige langeafstands-SUV. Mits de infrastructuur meewerkt.

Op het dashboard zien we een gebogen dubbele display van 12,3 inch, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, een stemassistent met generatieve AI, en een digitale sleutel die te koppelen is aan vijftien apparaten. Nieuw is ook vingerafdrukherkenning voor het starten van de auto en het doen van betalingen. De Nexo beschikt bovendien over een Vehicle-to-Load-functie (V2L), waarmee je onderweg stroom kunt aftappen – bijvoorbeeld voor gereedschap of een koelbox.

Een belofte met knelpunten

De Nexo tankt snel, rijdt ver en doet dat vrijwel emissievrij. Al moeten we wel benoemen dat het maken van groene waterstof circa 30% conversieverlies oplevert, en dat er in de brandstofcellen nog eens 30% energie verloren gaat. Los daarvan – en van de kosten – lijkt waterstof ideaal.

Maar in de praktijk loop je snel tegen het grootste knelpunt aan: infrastructuur. Nederland telt volgens de ANWB iets meer dan twintig waterstoftankstations, en daar is er vrijwel altijd wel één van buiten gebruik. Onder meer TopGear onderzocht dit en concludeerde dat storingen en onderhoud de beschikbaarheid structureel onder druk zetten.

Dat maakt de Nexo geen logische keuze voor particuliere rijders of leaseklanten zonder toegang tot een eigen tankvoorziening. In tegenstelling tot het snel groeiende netwerk van snelladers, blijft de uitrol van waterstoftankstations al jaren steken. Wie afhankelijk is van mobiliteit, wil zekerheid – en die biedt waterstof momenteel simpelweg niet.

Hyundai Nexo waterstofauto

Het is en blijft een niche

Hyundai heeft de nieuwe Nexo zichtbaar serieus aangepakt, met een moderne aandrijflijn, hoogwaardig infotainment en diverse comfortverhogende ingrepen. Technisch is hij volledig bij de tijd.

Maar dat verandert weinig aan de marktrealiteit. In Europa is de doelgroep voor waterstofauto’s verwaarloosbaar klein. In Nederland zijn het vooral overheden, mobiliteitsprojecten en enkele fleetowners die ermee aan de slag gaan. Daarbuiten bots je vroeg of laat op een gesloten tankstation of andere beperkingen.

Toch speelt de Nexo een strategische rol. Hyundai laat er namelijk mee zien dat het blijft investeren in technologische vernieuwing – ook als die zich nog aan de rand van de praktijk bevindt. Het merk wil meerdere routes tegelijk bewandelen, ook zonder directe winstverwachting.

Pionieren zonder publiek

De vernieuwde Nexo is technisch sterk verbeterd: sneller, slimmer en ruimer dan zijn voorganger. Toch blijft hij aan de zijlijn staan. Niet omdat de auto iets tekortkomt, maar omdat het systeem eromheen achterblijft.

Hyundai lijkt zich daarbij neer te leggen. De Nexo hoeft geen massa’s te overtuigen, maar moet vooral iets zichtbaar maken: dat waterstof als energiedrager nog altijd toekomst heeft – mits het net meegroeit. Tot die tijd blijft de Nexo vooral een belofte. En eentje die je, net als de Toyota Mirai, zelden in het wild zult tegenkomen.

Dit artikel verscheen als eerste op: evupdate.nl

Categorieën

0 REACTIES
Reageren

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *